رشد گیاه از داخل پوکه گلوله‌های شلیک شده(+عکس)

ارتش آمریکا به تازگی موفق به ساخت و آزمایش موفق دانه‌هایی شده است که می‌توانند در نسل جدید گلوله‌ها مورد استفاده قرار بگیرند تا از پوکه آنها گیاه رویش کند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – گلوله‌ها نه تنها به صورت فیزیکی آسیب می‌رسانند، بلکه برای محیط زیست هم می‌توانند بسیار خطرناک باشند. ارتش آمریکا در جریان دوره‌های آموزشی خود که در نقاط مختلف جهان برگزار می‌کند، صدها هزار پوکه مربوط به گلوله‌ها را پخش می‌کند و همین مسئله به یکی از نگرانی‌های اصلی حامیان محیط زیست تبدیل شده است. نکته اصلی اینجاست که تاکنون هیچ گونه روش جامع و کاربردی برای جمع‌آوری پوکه‌ها ارایه نشده است و معمولا آنها در طبیعت رها می‌شوند.

این یک مشکل اصلی و جدی به نظر می‌رسد. پوکه‌ها که فلز و انواع مختلف مواد شیمیایی را شامل می‌شوند، می‌توانند خاک و آب‌های زیرزمینی را‌ آلوده کنند.

Biodegradable Bullets That Sprout Plants (2)

وزارت دفاع آمریکا تصمیم دارد یک اقدام کاربردی در این زمینه انجام دهد. این سازمان طرح اولیه‌ای را ارایه کرده است که به موجب آن گلوله‌های زیست‌تخریب‌پذیر ساخته می‌شوند و پوکه آنها می‌تواند در قالب دانه‌، رشد گیاهان سازگار با محیط زیست را باعث شود و از این طریق بقایای مهمات و مواد آلاینده آنها را از بین ببرد.

چنین موادی که بهترین گزینه برای ساخت گلوله‌ها محسوب می‌شوند، می‌توانند پلاستیک‌های زیست‌ تخریب‌پذیر را که در ساخت بطری‌های آب و دیگر نوشیدنی‌ها از آن استفاده می‌شود، شامل شوند. از این نوع پلاستیک‌ها معمولا در فرآیند ساخت کانتینرهای پلاستیکی هم استفاده می‌شود و البته دیگر مواد مشابه هم این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Biodegradable Bullets That Sprout Plants (3)

بر اساس طرح اولیه مطرح شده، آزمایشگاه مهندسی و تحقیقات مناطق سرد وابسته به سازمان مهندسان ارتش آمریکا به تازگی موفق به ساخت و آزمایش موفق دانه‌هایی شده است که می‌توانند در کامپوزیت‌های زیست تخریب‌پذیر مورد استفاده قرار بگیرند. این ماده در خانواده مواد زیست‌-مهندسی طبقه‌بندی می‌شود و قادر است پس از گذشت چند ماه جوانه زدن گیاهان را باعث شود.

تمامی طرح‌های اولیه مطرح شده در این زمینه تا تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۷ مورد تحلیل قرار می‌گیرند و پس از این زمان پیمانکاران برگزیده شده گلوله‌های زیست تخریب‌پذیر را به عنوان بخشی از فرآیند سه فازی خود به تولید می‌رسانند. در فاز نخست پیمانکار روی گلوله‌های آزمایشی ۴۰ تا ۱۲۰ میلیمتری تمرکز می‌کند. در این مرحله میزان انفجار و توانایی‌های نظامی گلوله چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گلوله‌های ۴۰ میلیمتری برای استفاده در سلاح‌های شخصی کاربر دارند و مقابل آن گلوله‌های ۱۲۰ میلیمتری برای تانک‌ها و ابزارهای نظامی بزرگتر به کار می‌روند.

Daisy growing out of an empty bullet

فاز دوم طرح مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که توسعه یک نمونه اولیه و ابزارهای مربوطه برای ساخت کارخانه‌ای گلوله را شامل می‌شود و فاز سوم آن به استفاده از گلوله‌ها به صورت آزمایشی توسط نیروهای ارتش مربوط می‌شود.

گیاهانی که از دانه‌های مذکور رشد می‌کنند، همچنین می‌توانند آلاینده‌های خاک را از بین ببرند یا به عنوان ماده غذایی توسط حیات وحش مورد استفاده قرار گیرند. بر اساس جزییات مندرج در طرح اولیه، این فرآیند به گونه‌ای طراحی شده است که حیوانات ی‌توانند از گیاهانی که از طریق این گلوله‌ها به وجود می‌آیند تغذیه کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این گلوله‌ها نمی‌کشند و در عوض حیات می‌بخشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا