چند قدم در کارخانه هواپیماسازی امبرائر+ عکس

شرکت امبرائر در شهر ایورا دو مرکز تخصصی را در کنار یکدیگر راه‌اندازی کند و با به کار گرفتن بیش از ۳۰۰ کارمند از این طریق بتواند محصولات کارآمدتری ارایه دهد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – در نمایشگاه هوانوردی پاریس که با نام Paris Air Show شناخته می‌شود، شرکت برزیلی امبرائر تمام فعالیت‌های خود را روی به نمایش گذاشتن گام‌های اصلی که در اروپا برداشته است، متمرکز کرد. پیش از این مدیر شرکت در کنفرانس ایورا در جنوب کشور پرتغال داستان موفقیت امبرائر برای ایجاد سرمایه‌گذاری گسترده و توسعه فعالیت‌های خود در منطقه اروپا را تعریف کرد و توضیح داد چه برنامه‌هایی در دست دارد تا بتواند به صورت گسترده‌تر در اروپا حضور یابد. این شرکت اعلام کرد که در زمینه هوانوردی شهری و نظامی گام‌های بزرگی برداشته است و در هر دو بخش با مشتریان بزرگ قرارداد منعقد کرده است تا خدمات خود را ارایه دهد.

سرمایه گذاری‌های شرکت امبرائر در کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه پرتغال از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد و «پِدرو تابوردا» مدیر روابط خارجی امبرائر در اروپا، خاورمیانه و آقریقا طی سخنرانی خود در نمایشگاه پاریس اظهار داشت این شرکت طرحی را با عنوان «استراتژی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۱۸» در دست دارد که طی آن برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی سه بخش اصلی تمرکز می‌کند: تمرکز بیشتر بر فناوری برای توسعه و ساخت محصولات آتی،‌ افزایش ظرفیت تولید و بهره‌وری عملیاتی به‌خصوص در مناطق تامین قطعات مورد نیاز، و راه‌اندازی یک زیرساخت کارآمد با هدف رشد پاید در فرآیند کارخانه‌ای و خدمات رسانی به مشتری.

۱

نتیجه حاصل از این تلاش باعث شد شرکت امبرائر در شهر ایورا دو مرکز تخصصی را در کنار یکدیگر راه‌اندازی کند و با به کار گرفتن بیش از ۳۰۰ کارمند از این طریق بتواند محصولات کارآمدتری ارایه دهد. آخرین تصمیم این شرکت سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۷۷ میلیون یورو را به دنبال داشت که در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شد و کارخانه مربوط به این سرمایه‌گذاری در سپتامبر ۲۰۱۲ فعالیت خود راآغاز کرد. دو مرکز Embraer Compósitos SA و Embraer Metálicas SA به طور کلی بر تولید کامپوزیت و قطعات فلزی در فرآیند مهندسی و ساخت تاکید دارند و در راستای اقدامات جهانی امبرائر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. تابوردا در این خصوص گفت: «این دو مرکز تنها کارخانه‌های خارج از برزیل محسوب می‌شوند که ۱۰۰ درصد فعالیت‌های خود را به صورت کاملا مستقل دنبال می‌کنند. این مسئله اهمیت زیادی دارد تا بدانیم که مراکز یاد شده منحصر به‌فرد هستند و می‌تواند خدمات متفاوتی را ارایه دهند».

۲

نکته مهم این است که اینها فقط در حد کلام نیست و امبرائر با راه‌اندازی مراکز مذکور توانسته است گام‌های مهم در عرصه هوانوردی بردارد. بررسی‌های صورت گرفته در مورد دو کارخانه مذکور هم این مسئله را تایید می‌کند که کمپانی مدکور در کشور پرتغال توانسته است بر موفقیت‌های خود بیافزاید.

 

۳

سرمایه‌گذاری در شهر ایورا بسیار قابل ملاحظه بوده است. با این وجود باید توجه داشت امبرائردر این زمینه به صورت مستقل عمل نکرده است و در این فرآیند کشور پرتغال و اتحادیه اروپا کمک‌های فراوان به آن کرده است. تابوردا اعلام کرد که در این زمینه قرارداد همکاری با دانشگاه ایورا منعقد کرده است و دولت پرتغال به همراه صنعت هوانوردی این کشور کمک‌های فراوانی می‌کند تا Embraer بتواند به صورت موفق به جلو حرکت کند. از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه لحاظ شده این است که کارخانه ایورا ۳۰ درصد از کارمندان خود را زن انتخاب کرده است و به عبارت دیگر این مسئله را ثابت کرده است که در صنعت هوانوردی نیز زنان می‌توانند نقش عمده برعهده داشته باشند.

همکاری‌های شرکت Embraer با اتحادیه اروپا در حالی صورت گرفته است که این مرکز سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های محلی و منطقه‌ای خود را هم پیش می‌برد. شرکت Embraer با تعداد زیادی از مراکز تحقیقاتی وابسته به اتحادیه اروپا همکاری می‌کند و در پروژه‌های مختلف هوانوردی این منطقه حضور دارد. این مسئله باعث شده است تا Embraer به تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان جوان که به تازگی از دانشگاه فارق التحصیل شده‌اند دسترسی داشته باشد. با این فرآیند شرکت مذکور موفق شده است به موفقیت‌های فراوان دست یابد و پروژه‌های خود را در زمینه‌های مختلف با موفقیت بیشتر پیش ببرد.

۴

یکی از پروژه‌هایی که هم‌اکنون به کمک کارشناسان اروپایی پیش می‌رود Future Sky Safety نام دارد که طی آن شرکت مذکور تحقیقات خود را در زمینه ایمنی پرواز پیش می‌برد و با مراکز فعال در عرصه هوانوردی و فضانوردی همکاری می‌کند. در این پروژه بخش‌های مختلفی تعریف شده است که کارشناسان و مهندسان جوان اروپایی می‌توانند در زمینه توسعه فناوری‌ها، مواد و امنیت هوانوردی حضور داشته باشند و طرح‌های خود را متناسب با سیستم اینترنت اشیا (IoT) ارایه دهند. بر اساس آن قرار است فناوری‌های هوشمند شبکه‌ای به فعالیت‌های کارخانه‌ای امبرائر اضافه شود تا از این طریق محصولات به صورت بهتر و کارآمدتر در اختیار قرار گیرند. تابوردا در این خصوص گفت: «به عبارت دیگر می‌توان گفت ما در بخش‌هایی از جمله مواد و فناوری‌ فعالیت می‌کنیم که می‌تواند سیستم‌های اتوماسیون هواپیما، زیرساخت و شکل ظاهری این پرنده آهنی را ارتقا دهد. این پروژه‌ها همچنان در حال توسعه است و ظرفیت ما به گونه‌ای تعریف شده است که می‌توانیم پروژه‌های جدید را نیز در اختیار بگیریم».

باید توجه داشت هر گونه فعالیتی که در این زمینه صورت می‌گیرد می‌تواند به تولید هواپیماهای تحت نظر امبرائر کمک کند. این اتفاق باعث شده است تا شرکت مذکور هم‌اکنون بتواند به بزرگترین تولیدکننده هواپیماهای ۷۰ تا ۱۳۰ نفره تبدیل شود. با این وجود در بازار هواپیماهای امنیتی و دفاعی، این شرکت هنوز نتوانسته است به موفقیت خود در عرصه هواپیماهای تجاری دست پیدا کند و البته باید توجه داشت که در این بخش سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای را هم انجام نداده است.

۵

«جکسون اشنایدر» مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره مرکز امنیت و خدمات دفاعی امبرائر گفت: «مرکز ما که با نام Defense & Security شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۲ درصد از مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت را به دست می‌آورد که این مسئله بسیار رضایت بخش بود. به عنوان مثال اگر به طرح تولید قطعات هواپیمای KC-390 نگاه کنید متوجه می‌شوید که در آخرین نمایشگاه صنایع دفاعی آمریکای لاتین ما ۴۴ هیئت خارجی جداگانه را در اختیار داشتیم که برخی از آنها در سطح بسیار بالا قرار داشتند و تمامی آنها تمایل زیادی داشتند در زمینه هوانوردی دفاعی و امنیتی با ما همکاری کنند. من چشم‌انداز بسیار خوبی داریم بتوانیم در آینده نزدیک گام‌های بهتر برای توسعه هواپیمای KC-390 برداریم».

۷

علاقمندی شرکت امبرائر برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده تا این امکان برای آنها فراهم شود تا در آن واحد بتواند به صورت همزمان روی پلتفرم‌های مختلف کار کند و به جز هواپیماهای تجاری، در زمینه هواپیماهای نظامی و امنیتی هم گام بردارد. البته شرکت برزیلی در این زمینه محدودیت‌هایی را در زمینه تولید قطعات بدنه و اتصالات پیش روی خود داشته است که این روزها به کمک کارخانه‌های تاسیس شده در پرتغال این مشکلات برطرف شده است.

۶

اشنایدر در این خصوص اظهار داشت: «ما شعار کلی “یک پلتفرم، چندین عملیات” را در کارخانه دنبال می‌کنیم و همین مسئله باعث شده است هواپیمای KC-390 بتواند قابلیت ارایه خدمات تجاری یا امنیتی را داشته باشد و با ایجاد تغییرات اساسی روی آن، در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد». دولت برزیل سال گذشته ۲۸ دستگاه هواپیما را از این شرکت خریداری کرد و فوریه امسال نخستین پرواز موفق این هواپیماها انجام شد. با این اتفاق موفقیت‌های عمده برای شرکت امبرائر شکل گرفت تا در آینده بتواند هواپیماهای بهتر و جامع‌تری را طراحی کند.

۸

اشنایدر همچنین اظهار داشت امبرائر گام‌های اساسی و مهم برداشته است تا به یک شرکت استراتژیک دفاعی تبدیل شود و از این طریق بتواند برای مدیریت پروژه‌های پیچیده و همکاری‌های استراتژیک با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده هواپیما گام بردارد. او گفت: «به عنوان مثال زنجیره تامین ما برای هواپیمای KC-390 هم‌اکنون بسیار بین‌المللی شده است و هر یک از قطعات این هواپیما در یک نقطه از جهان تولید می‌شود. این مسئله می‌تواند محصول نهایی را باکیفیت کند و ما را در بازار جهانی به صورت رقابتی‌تر جلو برد».

۹

مرکز خدمات امنیتی و دفاعی شرکت امبرائر همچنین طرح‌های دیگری را در دست گرفته است. از جمله آنها می‌توان به تولید هواپیمای سبک ۲۱۰ A-29 Super Tucano اشاره کرد که تاکنون ۱۹۰ دستگاه از آن ساخته شده است که این هواپیماها در مجموع ۲۳۰ هزار ساعت پرواز و ۳۰ هزار ساعت پرواز نظامی را تجربه کرده‌اند. شش عدد از این هواپیماها در نیروی هوایی آمریکا در طرح جامع LAS مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سپتامبر گذشته ۳۰ خلبان افغان با این هواپیماها آموزش می‌بینند و البته ۹۰ خدمه در بخش پشتیبانی و نگهداری برای این هواپیماها به صورت تخصصی آموزش دیده‌اند.

در مجموع می‌توان گفت شرکت امبرائر  طرح‌های پیش رو را بسیار گسترده‌تر از آنچه که تاکنون تصور می‌شد دیده است و این پیش‌بینی را می‌کند در آینده نه چندان دور به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیماهای تجاری و نظامی و همچنین قطعات مربوط به آنها تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا