۸ روش ساده برای کمک به افراد تازه‌کار در عرصه فناوری

چند روش ساده وجود دارد که افراد تازه‌کار با دنبال کردن آنها می‌توانند جلوی بروز مشکلات مختلف را در عرصه فناوری بگیرند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – افراد تازه‌کاری که وارد عرصه فناوری شدند به کمک نیاز دارند. آنها معمولا با مشکلات مشابه مواجه می‌شوند و البته برخی از این افراد تازه‌کار اشتباهات بزرگی را رقم می‌زنند که برای‌شان بسیار گران تمام می‌شود. یک دوست تازه‌کار در عرصه فناوری می‌تواند با دادن اطلاعات نادرست در زمینه پشتیبانی و خدمات مربوطه ساعت‌های طولانی از عمر شما را هدر دهد و این مشکل می‌تواند به اشکال مختلف صورت گیرد. با این وجود چند روش ساده وجود دارد که افراد تازه‌کار با دنبال کردن آنها می‌توانند جلوی بروز مشکلات این چنینی را بگیرند.

به خدمات پشتیبانی از راه دور اعتماد نکنید

خدمات پشتیبانی از راه دور معمولا در شرایطی صورت می‌گیرد که مشکل حاد برای شما پیش آمده است و می‌خواهید هر چه سریع‌تر آن را برطرف کنید. به عنوان مثال ممکن است یک مشکل رایانه‌ای برای شما پیش آمده باشد یا هک شده باشید و در این شرایط با یک مرکز خدمات پشتیبانی تماس می‌گیرید تا بتوانید از این مسئله رهایی یابید. در چنین شرایطی معمولا آگهی‌های تبلیغاتی مربوط به خدمات پشتیبانی روی رایانه شما نمایان می‌شود تا با شماره مربوطه تماس بگیرید یا ابزار ارایه شده را دانلود کنید. با کسی که برای دریافت این خدمات تماس می‌گیرید معمولا خود را کارمند مایکروسافت یا کارشناس ویندوز معرفی می‌کند و در بسیاری از موارد شما را فریب می‌دهد.

۱

کلاهبرداران در این شرایط معمولا اطلاعات اشتباه می‌دهند یا روش‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند تا دست خود را برای انجام فعالیت‌های مخرب بازتر کنند. آنها معمولا به شما پشتیبانی‌های طولانی‌مدت را پیشنهاد می‌کنند و هزینه سالانه ۱۰۰ تا ۸۰۰ دلار را پیشنهاد می‌دهند تا از این طریق قرارداد همکاری امضا کنید.

از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات ذخیره شده در رایانه از جمله روش‌هایی محسوب می‌شود که معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هر زمان که همه اطلاعات را از دست می‌دهید، متوجه می‌شوید این کار چقدر اهمیت داشته است. اسناد، فایل‌ها، عکس‌ها، تصاویر ویدیویی و … از جمله اطلاعات ارزشمندی هستند که وقتی آنها را از دست می‌دهید، ارزش آنها را درمیابید.

۲

به عنوان ساده‌ترین روش بهتر است یک هارددیسک خارجی خریداری کنید و به صورت مرتب از تمام فایل‌هایی که روی رایانه در اختیار دارید، یک نسخه روی این هارددیسک کپی کنید. در سیستم عامل ویندوز ۸ به بعد گزینه‌ای با عنوان File History وجود دارد که به کمک آن می‌توانید همواره یک نسخه پشتیبان از فایل‌های خود را در اختیار داشته باشید.

برنامه‌های ضدبدافزار نصب کنید

هیچ یک از برنامه‌های ضدویروس موجود در بازار نمی‌تواند در مقابل میلیون‌ها ویروسی که هر روز منتشر می‌شوند مقاومت کند. بسیاری از این برنامه‌های امنیتی نمی‌توانند جلوی فعالیت بدافزارها را بگیرند و به طور کلی بدافزارهایی که به صورت رسمی شناخته نشده‌اند، در این برنامه‌ها شناسایی نمی‌شوند.

۳

برنامه‌های امنیتی معمولا با نرم‌افزارهای ناخواسته (PUP) مشکل دارند و قادر به شناسایی آنها نیستند. به همین خاطر بهترین روشی که در این زمینه پیشنهاد می‌شود این است که نرم‌افزارهای امنیتی اضافی برای جلوگیری از انتشار بدافزارها داشته باشید و فقط به سیستم امنیتی موجود روی ویندوز بسنده نکنید. حتی در برخی موارد ممکن است که شما مجبور شوید دو یا چند نرم‌افزار امنیتی ضدبدافزار را هم در اختیار بگیرید.

رایانه‌ها و تبلت‌های ارزان نخرید

اشتباه نکنید! به طور حتما خرید یک دستگاه رایانه شخصی یا رایانه لوحی اتفاقی است که ما هم آن را پیشنهاد می‌کنیم. ولی برخی افراد تازه‌کار برای آنکه جلوی هزینه‌های خود را بگیرند یک دستگاه رایانه شخصی یا تبلت بسیار ارزان خریداری می‌کنند که معمولا بیشتر آنها در کشور چین تولید می‌شود. این رایانه‌های بی‌نام و نشان معمولا دردسرهای فراوان به دنبال دارند.

۴

پیش از آنکه یک محصول فناورانه خریداری کنید، از این مسئله اطمینان حاصل کنید که دستگاه مذکور کارآمد است و مشکلی به همراه ندارد. در این زمینه می‌توانید از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید یا روی اینترنت جست‌وجو کنید تا مشخص شود دستگاه مورد نظر شما چقدر می‌تواند قابل اطمینان باشد.

پردازنده مرکزی یا همان CPU مهم‌ترین بخشی است که در رایانه شخصی یا لوحی مورد توجه قرار می‌گیرد و البته شرکتی ک این پردازنده را تولید کرده است هم اهمیت دارد. در این زمینه سایت‌های اینترنتی فراوان ارایه شده است که به کمک آنها می‌توانید رایانه‌های مورد نظر خود و قدرت پردازنده آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و از این طریق دریابید کدام یک از آنها بهتر هستند.

قیمت‌ها را به صورت حضوری و آنلاین مقایسه کنید

این مسئله اصلا صحت ندارد که روی فروشگاه‌های اینترنتی از جمله آمازون، Newegg یا eBay همواره کالاهای ارزان‌تر پیدا می‌شود و در مغازه‌ها می‌بایست پول بیشتری پرداخت کنید. در بسیاری از موارد با اندکی گشت و گذار در بازار و مقایسه قیمت‌های مربوط به کالای مورد نظر، متوجه می‌شوید رایانه مورد نظر خود را می‌توانید ارزان‌تر از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. همچنین توجه داشته باشید زمانی که کالای الکترونیکی را به صورت حضوری از مغازه می‌خرید نیازی به پرداخت هزینه حمل ندارید و چند روز یا چند هفته منتظر نمی‌مانید تا کالا به دست شما برسد.

۵

در برخی موارد زمانی که کالای الکترونیکی را به صورت اینترنتی خریداری می‌کنید، پس از باز کردن در جعبه متوجه می‌شوید دستگاه مربوطه مشکل دارد و در این شرایط پس دادن آن و دریافت کالای جایگزین بسیار مشکل می‌نماید.

مقایسه قیمت نخستین گام در این زمینه محسوب می‌شود و اگر بخواهید هوشمندانه عمل کنید تا کمترین هزینه را بپردازید، بهتر است پیش از انجام خرید بررسی مختصر بکنید. در مجموع اگر به این نتیجه رسیدید قیمت کالای مورد نظر در فروشگاه آنلاین ارزان‌تر است، از فروشگاه نزدیک منزل خود بخواهید که در صورت امکان قیمت محصول را به قیمت فروشگاه آنلاین برساند تا از همانجا خرید کنید. با این فرآیند ضمن کاهش هزینه‌های جانبی، کالا را همان لحظه تحویل می‌گیرید.

پیش از تماس با مرکز پشتیبانی راه‌اندازی مجدد انجام دهید

یکی از نخستین گام‌ها برای حل مشکلات رایانه‌ای این است که دستگاه خود را مجددا راه‌اندازی کنید. بروز خطا و اختلال در انواع مختلف محصولات رایانه‌ای اتفاقی معمول محسوب می‌شود و در بیشتر موارد زمانی که دستگاه را دوباره راه‌اندازی می‌کنید، مشکل برطرف می‌شود. این همان اتفاقی است که افراد تازه‌کار می‌توانند انجام دهند و به آن اعتماد کنند. بازدهی این اتفاق به قدری است که یک کارشناس بتواند رایانه مشکل‌دار را درست کند.

۶

به عنوان مثال اگر شما با چاپگر خود مشکل دارید، بهتر است هر دو دستگاه رایانه و چاپگر را مجددا راه‌اندازی کنید و به عبارت دیگر یک بار آنها را خاموش/روشن کنید. اگر اتصال شما به شبکه اینترنتی بی‌سیم قطع شده است یا اختلال دارد، بهتر است رایانه، مودم اینترنتی و روتر خود را خاموش/روشن کنید.

زمانی که صحبت از راه‌اندازی مجدد دستگاه به میان می‌آید باید بدانید که ابزاری ماننده رایانه شخصی باید به طور کامل خاموش شود تا از نو راه‌اندازی شود. با این کار به حافظه رم خود اجازه می‌دهید تخلیه شود و برنامه از نو راه‌اندازی شوند.

دسترسی از راه دور به دستگاه موبایلی را فراهم کنید

همان طور که می‌دانید این احتمال وجود دارد که گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی را جا بگذارید یا اینکه سارقان آنها را بربایند. تنها چند دقیقه طول می‌کشید تا دسترسی از راه دور به اطلاعات ذخیره شده روی این دستگاه را فراهم کنید و از این طریق جلوی اختلالات و مشکلات بزرگ بعدی را بگیرید. بسته به نوع دستگاه موبایلی و سیستم عاملی که روی آن نصب شده است این دسترسی می‌تواند تغییر کند. با این وجود اگر فرآیند مذکور را انجام دهید می‌توانید قابلیت‌های زیر را در اختیار داشته باشید:

۷

  • از روی یک دستگاه الکترونیکی یا رایانه دیگر، دستگاه موبایلی خود را روی نقشه علامتگذاری کنید
  • صدای زنگ هشدار دهنده را در شرایطی که دستگاه گم می‌شود فعال کنید
  • قابلیت قفل کردن دستگاه یا پاک کردن اطلاعات آن از راه دور را فراهم کنید
  • یک پیام اطلاع رسان روی گوشی بفرستید تا هرکس آن را پیدا کرد بتواند به شما برگرداند

شما می‌توانید به قابلیت‌های مدیریت از راه دور دستگاه موبایلی از طریق سرویس iCloud اپل و Android Device Manager گوگل دسترسی داشته باشید. البته حتما مطمئن شوید که این قابلیت پس از فعال شدن به خوبی کار می‌کند. همچنین تعداد زیادی اپلیکیشن رایگان و پولی ارایه شده است که این کار را برای شما آسان می‌کند.

برای خدمات اینترنتی بیشتر از نیاز خود هزینه نکنید

در بسیاری از موارد دیده می‌شود افراد تازه‌کار در عرصه فناوری در منزل خود بیش از آنچه که نیاز دارند هزینه پرداخت می‌کنند تا به اینترنت دسترسی داشته باشند و البته، اینترنتی که مورد استفاده قرار می‌دهند معمولا بیشتر از پهنای باند مورد نظر آنها ظرفیت دارد. معمولا فروشندگان خدمات اینترنتی سعی می‌کنند سرویس گران‌تر را به مشتری پیشنهاد کنند و در تبلیغات آنها گفته می‌شود که کاربران با هزینه بیشتر می‌توانند به اینترنت پرسرعت‌تر دسترسی داشته باشند. در صورتی که کاربر بسته به نوع مصرف و مدل دستگاهی که در اختیار دارد، در بیشتر موارد نیاز ندارد برای اینترنت پرسرعت‌تر هزینه بیشتری بپردازد.

۸

اگر در برخی موارد مشاهده می‌کنید که سرعت بارگذاری یا مشاهده فایل‌های ویدیویی کم است، این مسئله حتی می‌تواند به کند بودن پردازنده رایانه شما هم مربوط شود و فقط کیفیت اینترنت شما مورد نظر قرار نمی‌گیرد.

این امکان همچنین برای شما وجود دارد تا از طریق سایت‌های اینترنتی رایگان سرعت اینترنت خود را مشاهده کنید تا متوجه شوید خدماتی که در اختیار می‌گیرید با سرویسی که شرکت مربوطه ارایه کرده است چقدر فاصله دارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا