وقتی خودروها با یکدیگر صحبت می‌کنند + (عکس)

در آینده حسگرها می‌توانند جاده و مسیر حرکت خودروها را با دقت بسیار زیاد ببینند و در کنار نرم‌افزار و سخت‌افزارهایی که برای آنها طراحی شده است، مانند انسان فکر کنند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – دو شرکت ZF و Nvidia در جریان برگزاری بزرگترین نمایشگاه فناروی جهان موسوم به CES 2017 کنفرانس مشترکی را برگزار کردند تا محصولی را با نام ZF ProAI معرفی کنند. این دستگاه کنترلی الکترونیکی قرار است قلب تپنده نسل بعدی خودروها باشد.

دستگاه ZF ProAI در اصل سریع‌ترین و قوی‌ترین مغز الکترونیکی مخصوص خودروها محسوب می‌شود که قادر است سیستم‌ مرکزی خودروهای خودران را در دست بگیرد. نکته قابل ملاحظه در مورد محصول مذکور این است که با هر نوع وسیله نقلیه سازگار می‌شود و بر این اساس می‌توان از آن در انواع مختلف وسایل نقلیه استفاده کرد. بنابراین تراکتورها، کشتی‌ها، قطارها، روبات‌های کارخانه‌ای و … هم می‌توانند به آن مجهز شوند.

دستگاه ZF ProAI به پلتفرم Nvidia Drive PX 2 AI مجهز شده است و می‌تواند به صورت همزمان اطلاعات دریافتی از ورودی‌های مختلف از جمله چندین دوربین، رادار، حسگرهای مافوق‌صوت و … را تحلیل کند. تمام این اتفاقات توسط پردازنده Nvidia Parker Tegra صورت می‌گیرد تا داده‌های دریافتی در آن واحد تحلیل و بررسی شوند.

۰۱_ZF_X2Safe_Pedestrians-1280x874

شرکت ZF بر این باور است که در آینده حسگرها می‌توانند جاده و مسیر حرکت خودروها را با دقت بسیار زیاد ببینند و در کنار نرم‌افزار و سخت‌افزارهایی که برای آنها طراحی شده است، مانند انسان فکر کنند و عکس‌العمل نشان دهند تا راننده و سرنشینان در هر شرایطی سالم باشند.

۰۲_ZF_X2Safe_Bicycle-1280x854

این شرکت همچنین یک الگوریتم پیچیده با نام X2Safe ارایه کرده است که به عنوان کلید اصلی جلوگیری کننده از تصادفات مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اتصال به شبکه پردازش ابری امکان برقراری ارتباط و صحبت کردن خودروها با یکدیگر را فراهم می‌کند تا از این طریق جان سرنشینان و مسافران حفظ شود.

۰۳_ZF_X2Safe_Graphic_EN-1280x822

راننده و سرنشینان می‌توانند با استفاده از فناوری‌های پوشیدنی یا گوشی هوشمند پیام‌های هشدار دهنده و اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی این سیستم را پیش از بروز هر گونه اتفاق دریافت کنند تا جلوی بروز مشکلات مختلف گرفته شود.

به گفته کارشناسان، صحبت کردن با عابران پیاده و دیگر خودروها یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی محسوب می‌شود که نسل آتی خودروها از آن بهره‌مند خواهند شد. شرکت ZF در این خصوص گفت سالانه بیش از یک میلیون عابر پیاده بر اثر تصادفات خیابانی در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند و بررسی‌ها نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند این مرگ و میر را به حداقل برساند.

از آنجایی که صنعت اتومبیل‌سازی جهان به سمت خودروهای خودران پیش می‌رود، استفاده از این فناوری بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد و به همین خاطر دو شرکت Nvidia و ZF پیش‌بینی کرده‌اند محصول مشترک آنها بخش اعظم خودروهای آینده را پوشش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا