مالک مخابرات تا پنجشنبه از دولت مهلت گرفت

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که ۲قسط از اقساط ۱۶گانه‌اش عقب افتاده است وعده داد براساس مهلتی که از رئیس‌جمهور گرفته بدهی‌اش را تا پنجشنبه به‌حساب خزانه واریز می‌کند.

موبنا – در اطلاعیه قبلی سازمان خصوصی‌سازی‌ تا ۲۰دی‌ماه به این شرکت مهلت داده شده بود.به گزارش همشهری، به این ترتیب کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین باید تا پنجشنبه هزار میلیارد تومان به‌حساب دولت واریز کند. براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ این شرکت تاکنون ۲قسط از مجموع ۱۶قسطی را که از سال ۱۳۸۸باید به دولت پرداخت می‌کرد به‌حساب خزانه واریز نکرده و جمع رقم بدهی‌اش به ۱۰۰۰میلیارد تومان رسیده است.

البته خبرگزاری فارس، به نقل از منابع داخل کنسرسیوم اعتماد مبین اعلام کرده مالک مخابرات فقط باید رقم یک قسط، به ارزش ۵۰۰میلیارد تومان را پرداخت کند که از این مقدار هم ۵۰میلیارد تومان آن پرداخت شده است. میر علی اشرف پوری حسینی، رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا در گفت‌وگو با روزنامه همشهری رقم بدهی کنسرسیوم را بابت خرید مخابرات به صراحت نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان اعلام کرده بود.

 

سابقه ماجرا

توسعه اعتماد مبین سال ۱۳۸۸بیش از ۵۰درصد از سهام مخابرات را به ارزش ۷۸۰۰میلیارد تومان خرید. این کنسرسیوم باید مبلغ خرید را در قالب ۱۶چک ۵۰۰میلیارد تومانی به‌حساب دولت در طول ۸سال واریز می‌کرد. اما ۱۵روز پیش مشخص شد که این شرکت اقساط ۱۲و ۱۳را پرداخت نکرده است. تحت‌تأثیر این رویداد سازمان خصوصی‌سازی‌ با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد چون خریدار بدعهدی کرده قرارداد را فسخ خواهد کرد. سازمان خصوصی‌سازی‌ در اطلاعیه خود تأکید کرده بود با وجود همکاری با مالک مخابرات آنها حاضر به پرداخت مبلغ قرارداد نیستند.

به‌دنبال انتشار این اطلاعیه، مقامات کنسرسیوم مالک مخابرات به‌صورت تلویحی اعلام کردند که سهام شرکت مخابرات زیان ده است و به همین دلیل پرداخت اقساط آن به تعویق افتاده است.اطلاعات آماری از صورت‌های مالی شرکت مخابرات نشان می‌دهد شرکت مخابرات در این مدت نزدیک به ۱۵هزار میلیارد تومان سود کرده و دست‌کم ۵۰درصد از این سود به‌حساب این شرکت رفته است.

اطلاعات عملکرد مالی مخابرات از سال ۸۷تاکنون نشان می‌دهد جمع سود این شرکت در این مدت بیش از ۱۴هزارو ۷۰۰میلیارد تومان بوده که از این مقدار ۵۰درصد به‌صورت مستقیم به‌حساب بانکی توسعه اعتماد مبین واریز شده است. این به‌معنای این است که مالک مخابرات در واقع مبلغ اصلی پرداخت اقساط مخابرات را از حساب‌های خود مخابرات پرداخت کرده و عملا مبلغ چندانی از جیبش پرداخت نکرده است.

 

پادرمیانی رئیس‌جمهور

به‌دنبال همه این تحولات مدیران کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به دفتر رئیس‌جمهور رفتند و با امضای یک تعهدنامه ضمانت کردند ظرف ۱۵روز یعنی تا ۲۰دی‌ماه همه بدهی هایشان را بپردازند. بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز با اطلاعیه‌ای راه مصالحه را باز و اعلام کرد اگر ظرف این مدت مالک مخابرات بدهی‌اش را پرداخت کند ماجرای فسخ قرارداد مخابرات منتفی است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در این اطلاعیه نوشته بود: براساس دستور ریاست‌جمهوری مقرر شده است، درصورتی که ظرف ۱۵ روز (پنجم الی بیستم دی‌ماه) همه بدهی‌های طرف قرارداد پرداخت شود، اقدام سازمان منتفی شود.سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین تأکید کرده است: تا زمان رسیدگی به خواسته شرکت توسعه اعتماد مبین درخصوص فسخ قرارداد، این سازمان به‌طور موقت و تا رسیدگی به اصل خواسته خواهان از انتقال سهام شرکت منع شده است. بنابراین سازمان منتظر اقدام خریدار سهام برای انجام همه تعهدات و پرداخت تمامی دیون معوقه تا بیستم دی‌ماه سال‌جاری است.»

 منبع: همشهری آنلاین

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا