تویوتا بهترین خودرو هوشمند CES 2017 را عرضه کرد +‌ عکس

داخل این خودرو به گونه‌آی طراحی شده است که هیچ صدایی از بیرون وارد نمی‌شود، طراحی فضای داخلی تسکین دهنده است و البته می‌توان آن را بسیار زیبا خواند، سرنشینان از بودن در این فضا لذت می‌برند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – این روزها بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی جهان موسوم به CES 2017 در لاس‌وگاس آمریکا در حال برگزاری است بسیاری از تولیدکنندگان خودرو هم در آن حضور یافته‌اند تا آخرین محصولات خود مرتبط با عرصه فناوری را در معرض دید عموم قرار دهند. به عنوان مثال شرکت BMW در این نمایشگاه از مدل مفهومی خودرو جدیدی با نام Inside Future رونمایی کرد که در آن از یک نمایشگر هوشمند موسوم به HoloActive Touch استفاده شده بود که مرکز کنترل بخش‌های مختلف خودرو را به قسمت بالای کنسول جلو منتقل می‌کرد. همچنین شرکت هیوندای محصولی با نام Mobility Vision عرضه کرد که خودرو را از طریق پورتالی روی دیوار به خانه متصل می‌کرد.

با این وجود یکی از بهترین محصولات عرضه شده در بخش خودرو نمایشگاه CES 2017 را شرکت ژاپنی تویوتا در معرض دید عموم قرار داد. این خودرو Concept-I نام دارد که در اصل مدل مفهومی یک خودرو پیشرفته است که فعلا به تولید انبوه نمی‌رسد و بر اساس نظریه «سرگرمی در رانندگی» طراحی شده است تا پیشرفته‌ترین فناوری‌ها از جمله قابلیت راننده اتوماتیک را در اختیار سرنشینان بگذارد.

toyota-concept-i-2

این خودرو در استدیو CALTY شرکت تویوتا در شهر نیوپورت کالیفرنیا طراحی شده است و به صاحب خود امکان می‌دهد تا رانندگی را به صورت شخصی در دست بگیرد یا اینکه آن را به راننده اتوماتیک اتومبیل بسپارد.

«باب کارتر» مدیر مرکز عملیات خودکار در شرکت تویوتا در این خصوص توضیح داد: «ما تشخیص دادیم در تویوتا مهم‌ترین سوال این نیست که خودروهای آینده به راننده خودکار یا فناوری‌های متصل به اینترنت مجهز می‌شوند یا خیر. این یک تجربه است که بر اساس آن مردم می‌توانند به صورت کاملا متفاوت با خودروهای خود رانندگی کنند».

toyota-concept-i-3

محصول جدید شرکت تویوتا مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کند که این دستیار دیجیتالی برای خودرو یاد شده Yui نامگذاری شده است. سیستم Yui از داخل و خارج خودرو با صاحب خود تعامل برقرار می‌کند. زمانی که فرد به خودرو نزدیک می‌شود، Yui کلمه «سلام» را روی بدنه بیرونی خودرو به نمایش درمی‌آورد. این قابلیت همچنین به گونه‌ای طراحی شده است تا چراغ‌های خودرو از راه دور برای صاحب خود چشمک بزنند.

toyota-concept-i-4

«یان کارتابیانو» مدیر استدیو CALTY در این خصوص گفت: «تصور کنید که برای نخستین بار Concept-I را در اختیار می‌گیرید. این اتفاق مانند این است که برای نخستین بار با یک شخص آشنا می‌شوید، و بخشی از اطلاعات خود را با او درمیان می‌گذارید».

او در ادامه توضیح داد: «شما برخی موارد را در مورد این خودرو متوجه می‌شوید و از این اتفاق روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها سپری می‌شود. با این اتفاق شما به مرور زمان اطلاعات بیشتری بین خود رد و بدل می‌کنید و مانند دو دوست قدیمی بیشتر با هم آشنا می‌شوید. سیستم Concept AI و دستیار دیجیتالی Yui یاد می‌گیرند و با اتفاقات پیرامون خود سازگار می‌شوند تا بر اساس آن محیط مناسب با صاحب خود را بسازند. این اتفاق می‌تواند یک فضای تعاملی پویا ایجاد کند».

در داخل خودرو راننده و سرنشینان وارد فضایی می‌شوند که چندان به اتومبیل‌های مدرن شباهت ندارد. به جای طراحی مشکی و کرومی در اکثر اتومبیل‌های مدرن امروزی، طراحی داخلی Concept-I به رنگ سفید و طلایی انجام شده است.

toyota-concept-i-5

کارتابیانو در این خصوص اظهار داشت: «داخل این خودرو به گونه‌آی طراحی شده است که هیچ صدایی از بیرون وارد نمی‌شود، طراحی فضای داخلی تسکین دهنده است و البته می‌توان آن را بسیار زیبا خواند، سرنشینان از بودن در این فضا لذت می‌برند. زمانی که در این اتومبیل به اطلاعات خاصی نیاز داشته باشید، روی فضای سفید بدنه به نمایش درمی‌آید».

این مسئله به آن معنی خواهد بود که در قسمت داخلی خودرو هیچ نمایشگری تعبیه نشده است و در عوض شما می‌توانید از هر نقطه بدنه داخلی خودرو به عنوان نمایشگر لمسی استفاده کنید. اتومبیل اطلاعات مورد نیاز سرنشینان را در هر مکان که نیاز داشته باشند برای آنها نمایش می‌دهد و همچنین رابط‌های کاربری مختلف از جمله عکس‌های هولوگرافیک، صدا، سیستم لرزاننده و نور را برای نمایش بهتر اطلاعات به کار می‌گیرد.

چراغ‌های رنگی که برای آن طراحی شده است نشان می‌دهد اتومبیل در حالت راننده اتوماتیک حرکت می‌کند یا اینکه به صورت دستی توسط فرد رانده می‌شود. لنزها در چراغ‌های اصلی اتومبیل تصاویر ویدیویی که از دوربین‌های خارج اتومبیل دریافت می‌کنند را در فضای داخلی پخش می‌کند تا برای راننده نقطه کور وجود نداشته باشد.

شرکت ژاپنی تویوتا که سال گذشته ۲.۴۵ میلیون دستگاه خودرو را در کشور آمریکا به فروش رساند، اعلام کرد طی چند سال آینده Concept-I وارد خیابان‌های این کشور می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا