بررسی عملکرد کنسول پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۶

با رسیدن به پایان سال ۲۰۱۶ قصد داریم تا بررسی بر عملکرد کنسول پلی استیشن ۴ در این سال داشته باشیم.

موبنا – سال ۲۰۱۶ حقیقتا سال سخت‌افزارهای جدید برای سونی بود. پلی استیشن ۴ اسلیم درکنار پلی استیشن ۴ پرو و سپس پلی استیشن وی‌آر همه در سال ۲۰۱۶ به خانواده پلی استیشن اضافه شدند. دو کنسول جدید سونی عصر جدیدی را از کنسول‌ها به وجود آوردند، عصر کنسول‌های میان نسلی. سونی در سال ۲۰۱۶ وارد واقعیت مجازی نیز شد و با انتشار پلی استیشن وی آر، دستگاهی تقریبا به‌صرفه را در مقایسه با رقبا برای تجربه وی‌آر ارائه کرد. بسیاری از ویژگی‌های موردانتظار طرفداران نیز در به‌روزرسانی‌های ۳.۵ و ۴ سیستم عامل پلی استیشن ۴ در دسترس قرار گرفت اما متاسفانه تعداد عناوین انحصاری کنسول در این سال نسبت‌ به سال‌ قبل کم‌تر بود و هزینه پلی استیشن پلاس نیز افزایش پیدا کرد.

کنسول‌های خانواده پلی استیشن کوچک‌تر و حرفه‌ای‌تر شدند

با وجود عرضه کنسول ایکس‌باکس وان اس که نسخه به‌روزرسانی شده ایکس‌باکس وان بود و قدرت پردازش گرافیکی‌اش افزایش پیدا کرده بود، کنسول پلی استیشن ۴ استاندارد همچنان قوی‌ترین کنسول بازار است البته تا زمانی که پلی استیشن ۴ پرو عرضه گردید. پرو قدرت پردازش گرافیکی GPU را دوبرابر کرده، هاردی یک ترابایتی داشته و تکنولوژی Polaris جدید AMD را دارد و تنها کنسول بازار است که می‌تواند بازی‌ها را برروی رزولوشن ۴K اجرا کند. اگرچه همه بازی‌ها از رزولوشن ۴K برروی این کنسول پشتیبانی نمی‌کنند و حتی بعضی از بازی‌های پشتیبانی شده برروی پرو از مشکلات فنی مانند افت محسوس فریم‌ریت رنج می‌برند. از طرفی دیگر مایکروسافت پروژه اسکورپیو را معرفی کرده که هنوز اطلاعات جامعی از آن انتشار نیافته است اما مایکروسافت ادعا می‌کند اسکورپیو بازی‌ها را بدون فشرده سازی گرافیکی در رزولوشن ۴K اجرا می‌کند و قوی‌ترین کنسول بازار خواهد بود. باید دید که اسکورپیو در تعطیلات ۲۰۱۷ چطور خود را به نمایش می‌گذارد.

پلی استیشن ۴ پرو نخستین کنسولی است که به کاربران انتخاب می‌دهد و به‌ آن‌ها اجازه ارتقای دل به‌خواهی داده یعنی آن‌ها می‌توانند درصورتی که می‌خواهند پلی استیشن ۴ اسلیم یا استاندارد را تهیه کنند یا برای دریافت قدرت بیشتر به سراغ پرو بروند. همانطور که مارک سرنی از سونی نیز اعلام داشت که پلی استیشن ۴ پرو نه یک نسل جدید است و نه قرار است که شکافی بین نسل کنونی و نسل آینده ایجاد کند. به‌نظر می‌آید اینکار که مایکروسافت نیز پیش گرفته مسیری عریض‌تر و پایدارتر برای تغییر هر نسل از کنسول است و بسیار تدریجی‌تر و شبیه مسیر رایانه‌های شخصی است. زمان به ما می‌گوید. درهرصورت شما هم‌اکنون می‌توانید با هزینه ۴۰۰ دلار پلی استیشن ۴ پرو خریداری کنید یا با هزینه ۳۰۰ دلار پلی استیشن ۴ اسلیم را تهیه نمایید. نسخه اسلیم کنسول پلی استیشن ۴ شبیه همان نسخه استاندارد بوده اما ظاهری کوچک‌تر شده داشته و برق کمتری نیز مصرف می‌نماید. همچنین صدای فن‌ آن کمتر شده و کلیدها از لمسی به مکانیکی تغییر یافته است اما متاسفانه کنترلر به‌روز شده Dualshock 4 همچنان مشکلات قدیمی خود را دارد. انتظار می‌رفت که سونی حداقل مشکلاتی چون باتری ضعیف و جنس بد پلاستیک‌های joystick که به‌سرعت ساییده می‌شوند را بهبود ببخشد اما شاهد حل آن نبودیم.

playstation-4-family-photo-image-828

این خانواده بزرگ!

اسلیم و پرو تنها سخت افزارهای سونی در سال ۲۰۱۶ نبودند. سونی دستگاه واقعیت مجازی پلی استیشن وی‌آر را نیز امسال انتشار داد. برعکس Oculus Rift و HTC Vive این دستگاه نیازی به یک رایانه‌شخصی برای اجرا ندارد بلکه به هر پلی استیشن ۴ای، چه استاندارد یا پرو، اتصال پیدا می‌کند. این دستگاه برای کارکرد از پلی استیشن Move و پلی استیشن Camera نیز استفاده می‌کند و دلیلی برای خرید این دو دستگاه جانبی یا استفاده از آن‌ها به‌جای خاک خوردن می‌دهد. نسخه به‌روز شده‌ای نیز از این دو دستگاه جانبی امسال انتشار یافت. همچنین هزینه کلی که باید برای استفاده از این دستگاه کنید بسیار کمتر از رقبا بوده و به عقیده خیلی راحت‌ترین هدست را برای استفاده طولانی مدت دارد.باتوجه به قیمت مناسب و در دسترس بودن پلی استیشن وی‌آر، این دستگاه به‌صرفه‌ترین تجربه واقعیت مجازی است که می‌توانید بدست آورید.

بررسی عملکرد کنسول پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۶

پلی استیشن وی‌آر فروش بسیار بهتری نیز نسبت به دیگر دستگاه‌های واقعیت مجازی دارد

اگرچه این قیمت پایین محدودیت‌هایی چون دارا بودن پایین‌ترین رزولوشن نسبت به رقبا را برای این دستگاه می‌آورد اما به عقیده بسیاری بزرگ‌ترین مشکل پلی استیشن وی‌آر نداشتن بازی‌های با کیفیت است. این دستگاه هنوز هیچ‌گونه بازی باکیفیتی ندارد که شما را ترغیب به خرید آن کند و فعلا توصیه می‌شود تا آمدن بازی باکیفیت منتظر بمانید. با این وجود پلی استیشن وی‌آر هم‌اکنون به‌بازی‌های خوبی مثل Thumper و Rez Infinite دسترسی دارد اما بازهم دلیل کافی برای هزینه ۴۰۰ دلاری به اضافه دستگاه‌های جانبی را نمی‌دهد. در پایان باید گفت که زمان به ما ثابت می‌کند که چه اتفاقی برای پلی استیشن وی‌آر می‌افتد. آیا این دستگاه نیز پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود و به سرنوشت پلی استیشن ویتا دچار می‌شود؟ باید دید.

psvr-so-many-wires-0

یکی از مشکلات سخت افزارهای متعدد، تعداد اتصالات آن است

انتشار ویژگی‌های نرم افزاری درخواستی

از همان روز اول داشبورد کنسول پلی استیشن ۴ بسیار تمیزتر و مرتب‌تر از داشبورد به‌هم ریخته ایکس‌باکس وان بود اما بازهم ویژگی‌های کلیدی را دربرنداشت اما گویا سونی بالاخره صدای طرفداران را شنیده و در به‌روزرسانی‌های اخیر پلی استیشن ۴ ویژگی‌های درخواستی را اضافه کرده است. به‌روزرسان ۳.۵ بالاخره این امکان را به‌شما می‌دهد که به‌صورت آفلاین در PSN ظاهر شوید و چک کنید که دوستان‌تان در پارتی‌ها چه بازی‌هایی انجام می‌دهن، ویژگی‌هایی که ایکس‌باکس وان از روز اول به آن دسترسی داشت همچنین به‌روزرسان شماره ۴ ویژگی‌هایی چون فولدر بندی را داد که به شما اجازه می‌دهد بازی‌ها و برنامه‌ها در فولدرهای دلخواه‌تان بگذارید. همچنین شما می‌توانید منوی دسترسی سریع کنسول خود را شخصی سازی کنید و با استفاده از ارتباط LAN دیتاها و ذخیره سازی‌های خود را انتقال دهید و برای کسانی که به پلی استیشن ۴ پرو نقل مکان کرده‌اند بسیار پراستفاده است. همچنین در به‌روزرسان شماره ۴ همه کنسول‌های پلی استیشن ۴ از HDR پشتیبانی می‌کنند. 

article_post_width_article_post_width_PS-Plus

مشتریان در قبال پرداخت بیشتر برای سرویس پلاس چیز جدیدی دریافت نمی‌کنند

سونی در سال ۲۰۱۶ توانست بسیاری از ویژگی‌های مهم و درخواستی طرفداران را عرضه کند و اگرچه بعضی از آن‌ها ابتکاری نبوده و تنها درحال جبران عقب ماندگی خود بوده است. متاسفانه امسال شاهد افزایش قیمت سرویس پلی استیشن پلاس بودیم و شما برای خرید اشتراک یکساله باید شصت دلار پرداخت کنید. در بحث بازی‌های رایگان سرویس پلی استیشن پلاس باید گفت که شما سالانه حدود هزار دلار بازی درقبال سرمایه گذاری شصت دلاری خود دریافت می‌کنید اما عناوین رایگان شده وضعیت مطلوبی ندارند و درپایان تبدیل به‌ بازی‌هایی می‌شوند که تنها در لیست خرید شده شما قرار دهند و هیچگاه شانس بازی کردن دریافت نمی‌کنند.

سالی سبک در عرضه عناوین انحصاری

سال گذشته دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ از عناوین انحصاری مثل Bloodborne و Until Dawn درکنار Rocket League، که امسال برای ایکس‌باکس وان نیز در دسترس قرار گرفت، لذت بردند. امسال طرفداران توانستند از عنوان Uncharted 4: A Thief’s End لذت ببرند، عنوانی که توانست تحسین منتقدین را در پی داشته باشد. پس از تاخیرهای پی در پی ناتی داگ به‌همه پاسخ صبرشان را داد و این عنوان توانست با تحسین همه‌جانبه‌ای روبه‌رو گردد. Uncharted 4 تنها بازی انحصاری بزرگ سونی در سال ۲۰۱۶ نبود و ما شاهد عرضه بازی The Last Guardian نیز بودیم، عنوانی که سال‌ها در جهنم ساخت خود گیر کرده بود.

Uncharted-4_drake-sully-vista_1434429073

Uncharted 4: A Thief’s End

The Last Guardian نیز توانست با بازخورد بسیار خوب منتقدین روبه‌رو شود. یکی دیگر از عناوین انحصاری بزرگ سونی No Man’s Sky بود. هیچ بازی در تاریخ بازی‌های ویدیویی درهنگام عرضه خود چنین غوغایی به‌پا نکرده بود و دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ نیز نفر اول صف معترضان بودند. No Man’s Sky عنوان فاجعه باری نبود اما انتظارات بسیار بالایی از خود در قبل از عرضه بازی ساخته بود که دلیل اصلی شکست بسیار بد آن است. خوشبختانه دیگر بازی‌های مستقل پلی استیشن ۴ وضعیت بسیار بهتری داشتند، The Witness و Firewatch هردو توانستند تحسین‌های بسیاری دریافت کنند، اگرچه در اواخر سال برای کنسول ایکس‌باکس وان نیز عرضه شدند. همچنین دیگر عناوین انحصاری پلی استیشن ۴ یعنی Ratchet & Clank و Street Fighter V نیز امسال منتشر شدند. Ratchet & Clank به‌خوبی توانست حس نوستالوژی این سری را ایجاد کند و Street Fighter V با وجود مشکلاتش به‌خوبی توانست هسته گیم‌پلی سری را نگه داشته و بهبود ببخشد. سونی همچنین پیش‌نمایش‌های بسیاری از عناوین انحصاری خود چون God of War و The Last of Us 2 که در سال‌های آینده انتشار می‌یابند، نشان داد.

دیگر رویدادهای قابل ذکر

  • سونی با سیاست‌های محافظه‌کارانه خود دسترسی به مادها را برای دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ سخت کرده و آن‌ها پس از ماه جلوگیری از عرضه ماد بالاخره اجازه دادند مادها، باوجود محدودیت‌های فراوان، برای پلی استیشن ۴ عرضه شوند. با این وجود دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان هیچگونه محدودیتی ندیده و خود را به بهترین مکان برای تجربه مادهای کنسولی تبدیل کرده است.
  • مایکروسافت به‌صورت رسمی از سونی دعوت کرد که دیوارهای بین شبکه پلی استیشن و ایکس‌باکس لایو برداشته شود و این دو شبکه بتوانند با همدیگر به بازی بپردازند اما سونی این دعوتنامه را قبول نکرد.
  • پلی استیشن ۴ دیگر پرفروش‌ترین کنسول ایالات متحده نیست و جای خود را به ایکس‌باکس وان داده اما نمی‌توان دلیل آن را شکست این کنسول دانست بلکه بهبودهای ایکس‌باکس وان دلیل اصلی فروش خوب آن است.
  • شبکه پلی استیشن چندین بار در طول سال ۲۰۱۶ با قطعی روبه‌رو شد که البته به بدی خاموشی‌های پیشین خود نبود اما سونی باید تلاش بیشتری در باثبات کردن سرویس آنلاین خود کند خصوصا آنکه هزینه سرویس بیشتر شده است.
  • خبری از ویژگی پشتیبانی از عناوین نسل قبل نیست و همچنان شاهد پیشرفت سرویس استریم PS NOW هستیم. این سرویس در اختیار رایانه‌های شخصی نیز قرار گرفت.

نتیجه گیری

سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین سال پلی استیشن از زمان عرضه بود. پلی استیشن پرو و پلی استین وی‌آر قدم بزرگی برای سونی و صنعت بودند. این دو سخت افزار جدید بی‌نقص نبوده و هنوز نمی‌توان آن‌ها را موفق دانست اما مسیر و آینده جدیدی را ترسیم کرده‌اند که به‌نظر باعث پیشرفت صنعت و پیش‌روی به‌سوی آینده می‌شود. این باید برای همه دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ هیجان انگیز باشد. امسال سال سخت افزار برای سونی بود و حال با انتشار سخت افزار‌های مناسب باید دید که سونی چطور از پس انتشار بازی‌ها برمی‌آید. با توجه به نمایش‌های سونی از بازی‌های آینده به‌نظر می‌آید این شرکت در مسیر درستی قرار دارد. امیدواریم که سونی بتواند عناوین انحصاری که قول داده است را طبق برنامه‌ریزی و زمان اعلام شده انتشار دهد، پشتیبانی از پلی استیشن وی‌آر را گسترش و به درخواست‌های طرفداران گوش دهد. سونی در سال ۲۰۱۶ بستر گسترده‌تری برای تجربه بازی‌ها با انتشار سه سخت افزار جدید ایجاد کرد، حال باید پاسخ‌ نرم‌افزاری این سه پلتفرم جدید را دهد.

 منبع: گیمفا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا