وام ۱۵ میلیون تومانی با بازار خودرو چه می‌کند؟

شورای پول و اعتبار شب گذشته تصمیم گرفت تا وام خودرو را ۱۵ میلیون تومان کند. این‌گونه راه برای خرید برخی از انواع خودروها باز می‌شود و بر این اساس، حداقل ۶۰ درصد قیمت یک خودروی معمولی در بازار پوشش داده می‌شود، یعنی اگر قیمت یک پراید را ۲۰ میلیون تومان فرض کنیم حدود ۱۲ …

شورای پول و اعتبار شب گذشته تصمیم گرفت تا وام خودرو را ۱۵ میلیون تومان کند. این‌گونه راه برای خرید برخی از انواع خودروها باز می‌شود و بر این اساس، حداقل ۶۰ درصد قیمت یک خودروی معمولی در بازار پوشش داده می‌شود، یعنی اگر قیمت یک پراید را ۲۰ میلیون تومان فرض کنیم حدود ۱۲ میلیون تومان آن از طریق وام قابلیت پرداخت دارد؛ پس کافی است تنها ۸ میلیون تومان پول داشته باشید.
با مصوبه شورای پول و اعتبار، میزان وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

کارشناسان بر این باورند که ممکن است این وام ۱۵ میلیون تومانی، اندکی بازار را تکان دهد، البته این موضوع در یک تا دو هفته آینده، اثر خود را نشان نخواهد داد بلکه باید مدتی بگذرد تا بتوان در این رابطه قضاوت کرد.

اینکه بانک‌ها چقدر راغب باشند که وام ۱۵ میلیون تومانی به خودرو بدهند هم خود فاکتور مهمی است که باید آن را در ذهن داشت، این در حالی است که اگر این اتفاق رخ دهد و روی روال و رونق بیفتد می تواند گروه رکود بازار را حل کند و به نوعی بازار را رونق دهد.

در این میان کارشناسان معتقدند با موافقت شورای پول و اعتبار با ۱۵ میلیونی شدن وام خودرو، تقاضای خرید رشد خواهد کرد، زیرا در حال حاضر افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید، دست خیلی‌ها را از بازار خودرو کوتاه کرده است.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند رشد قدرت خرید مردم در بازار خودرو به واسطه افزایش وام، باید در شرایطی انجام شود که خودروسازان تولید مازاد داشته باشند؛ وگرنه ممکن است تحریک تقاضا به افزایش رانت و ناتوانی شرکت‌های خودروساز در تامین نیاز بازار بینجامد.

خودروسازان معتقدند رشد تقاضا نه تنها خطری برای تولید ندارد، بلکه با تزریق نقدینگی به واسطه افزایش فروش، می‌توان ظرفیت‌های خالی مانده خطوط تولید را نیز پر کرد.

در عین حال، برخی دیگر از مشتریان نیز هنوز در انتظار کاهش قیمت‌ها به‌سر می‌برند و از همین رو خودروسازان به راحتی قبل نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند و تامین نقدینگی کنند.

براساس آمارهای موجود، قیمت خودروهای داخلی طی دو سال گذشته حدودا ۲.۵ برابر رشد کرده و حالا دیگر کف قیمت در بازار تقریبا به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

این در شرایطی است که قدرت خرید مردم نه تنها در مقایسه با تورم خودرو رشد نکرده بلکه با افت نیز روبه‌رو بوده است و به همین دلیل، خودروسازان به‌‌نوعی نگران فروش محصولات تولیدی خود با توجه به شرایط فعلی بازار هستند، آنهم در شرایطی که تولید روی دور تند افتاده و رشد چند ده درصدی را به خود می‌بیند.

البته تصمیم شورای پول و اعتبار برای افزایش وام خودرو در شرایطی است که خودرو جزو صنایعی است که دولت برای خروج از رکود تورمی روی آن حساب باز کرده و به نوعی این صنعت را جزو پیشران اقتصاد و رشد اقتصادی می‌داند.

در عین حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مدت‌ها است به دنبال طرح‌هایی است که افزایش تقاضا در بازار را به دنبال داشته باشد و به تازگی هم طرح پرداخت یارانه کالایی را دنبال کرده است.

در عین حال، کارشناسان معتقدند بهترین نسخه‌ای که می‌توان برای درد فعلی بازار خودرو پیچید، همین تحریک تقاضا است که به نظر می رسد وام ۱۵ میلیون تومانی خودرو به خوبی آن را انجام می دهد.

بر این اساس اگر بتوان قدرت خرید مشتریان را بالا برد، تقاضای خرید تحریک می‌شود و آن زمان دیگر نگرانی چندانی بابت فروش خودروهای تولیدی وجود نخواهد داشت.

بررسی های میدانی تابناک اقتصادی در بازار هم اکنون حکایت از آن دارد که قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار آزاد معادل ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار وی ۸ ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو پارس دوگانه سوز ۳۹ میلیون تومان و پژو پارس سال ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ اتومات E۲ معادل ۵۶ میلیون تومان، تندر ۹۰ مدل E۱ ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، رانا ۳۳ میلیون تومان و سمند ال ایکس بنزینی ۳۱ میلیون تومان است.

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پارس تندر ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و تیبا ۲ معادل ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

12122

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا