تلاش زیر پوستی برای احیای مخابرات

فرصت را از دست نمی‌دهند. حتی ٢۴ ساعت از انتشار اطلاعیه فسخ قرارداد مخابرات از سوی سازمان خصوصی‌سازی کشور نگذشته بود که مخالفان دولت دست‌به‌کار شدند و با بهانه‌‌تراشی‌های مختلف دست‌به‌دامان سناریوهایی برای بازگرداندن شرکت مخابرات به شرکت توسعه اعتماد مبین شدند.

موبنا – آنها در یک سناریو، می‌گویند این اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی از جنس تقاضا، اما در ظاهر تهدید است. می‌گویند سازمان خصوصی‌سازی فقط به دنبال پول خود است و قصد بازپس‌گیری مخابرات را ندارد و با این تحلیل‌ها نتیجه‌گیری می‌کنند که شرکت مخابرات ایران دوباره دولتی نخواهد شد.
آنها در سناریویی دیگر ادعا می‌کنند «سناریوهای پنهان پُشت شبکه دسترسی تلفن ثابت» پشت فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران وجود دارد. منبعی آگاه در گفت‌وگو با فارس، سناریوهای مختلفی را مطرح کرده که نشان می‌دهد دولت به دنبال رانت از طریق فسخ این قرارداد و شریک‌شدن در سود شرکت مخابرات ایران است. این منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس مدعی شده: «با توجه به ارزش افزوده نهفته در دارایی‌هایی همچون شبکه دسترسی، شبکه ثابت و شبکه سیم‌مسی در مخابرات ایران به نظر می‌رسد، دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به اهداف پشت‌پرده خود در این بخش‌ها دست یابد». در بخش دیگری از این گزارش از زبان این منبع آگاه آمده: «طبق بند ٢٠ لایحه برنامه ششم توسعه، دولت باید انحصار زیرساخت یا همان شبکه دسترسی را از مخابرات گرفته و با تشکیل یک اپراتور مجزا، خودش نیز سهام‌دار ٢٠درصدی آن شود و سرویس ارائه دهد تا مخابرات از انحصار خود سوء‌استفاده نکند. بر‌این‌اساس سناریوی دیگر در این زمینه می‌تواند تعامل مشترک سهام‌داران توسعه اعتماد مبین و دولت بر سر مدیریت این شبکه باشد».
حالا مشخص نیست در امری فنی و قانونی، چرا این رسانه‌ها به دنبال حاشیه‌پراکنی هستند؟ طوری‌که حتی صابر فیضی، مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات، هم وارد میدان شده و اقدام سازمان خصوصی‌سازی را اطلاعیه و نه اقدام دانسته و مدعی شده است: «… (فسخ قرارداد مخابرات) با هدف واردکردن فشار سیاسی برای اخذ قسط معوق اعلام شده، اما با توجه به آمادگی سهام‌دار عمده مبنی‌بر پرداخت قسط معوق در بهمن، این مشکل برطرف خواهد شد». آنها با استفاده از این فرصت، جبهه جدیدی برای رجزخوانی‌ علیه سیاست‌های اقتصادی دولت ایجاد کردند.

فسخ قرارداد موضوعی فنی است، نه سیاسی

سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی ایران، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: فسخ قرارداد مخابرات به‌هیچ‌عنوان سیاسی نیست و موضوعی کاملا فنی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان خصوصی‌سازی برای احقاق حقوق دولت است؛ بنابراین انگیزه صحبت‌ها درباره سیاسی‌بودن این ماجرا قابل‌درک نیست. به گفته او، شرکتی فروخته‌ شده، خریدار نسبت به انجام وظایف خود کوتاهی کرده و مطابق مفاد قانون، این قرارداد فسخ شده است و تشریفات مدنظر برای اعاده سهام به دولت را پیگیری خواهیم کرد.
سبحانی در ادامه می‌گوید: اقساط شرکت اعتماد مبین ١۶ قسط ۴٩٠میلیارد تومانی بود که این شرکت برای پرداخت دو، سه قسط آخر دچار مشکل شد و به تعهدات خود عمل نکرد. در نهایت مجموع معوقات به همراه جریمه دیرکرد رقمی معادل ‌هزار ‌میلیارد تومان را به دنبال داشت.

٨۴درصد اقساط خرید مخابرات پرداخت شد

این گفته او در حالی مطرح می‌شود که عضو هیأت‌مدیره مالک سهام مخابرات ایران مدعی است، این شرکت در سال جاری از حدود هزار ‌میلیارد تومان بدهی، حدود ۳۰۰‌میلیارد تومان را هفته گذشته پرداخت کرده‌ و بابت پرداخت حدود ۶۰۰‌ میلیارد تومان باقی‌مانده نیز از سازمان خصوصی‌سازی تا بهمن‌ماه تقاضای مهلت کرده است.
به گزارش مهر، به گفته سیدمصطفی سیدهاشمی، کنسرسیوم اعتماد مبین تاکنون موفق شده از حدود ۹۰درصد تعهدات خود، ۸۴درصد تعهدات را انجام دهد و بر اساس این همه اقساط را تاکنون پرداخت کرده‌ایم و حدود ۱۰درصد تعهدات این قرارداد نیز مربوط به سال آینده می‌شود و تا آبان‌ماه سال آینده، اقساط خرید شرکت مخابرات ایران به اتمام می‌رسد و این قرارداد نهایی خواهد شد. به‌هرحال واکنش‌ها نسبت به فسخ این قرارداد همچنان ادامه دارد. حالا سهام‌داران «اخابر» هم نگران آن هستند که چه اتفاقی قرار است در آینده برای این شرکت رخ دهد؛ به‌همین‌دلیل هم بود که دیروز سهام این شرکت با اندک افتی روبه‌رو شد.

سازمان بورس از مخابرات
و سهام‌دار عمده توضیحات فوری خواست

در ادامه این نگرانی‌ها سازمان بورس در پی اعلام فسخ قرارداد معامله بلوک ۵۰ درصد به‌علاوه یک‌سهمی مخابرات ایران خواهان ارائه توضیحات فوری درباره ترکیب سهام‌داری از سوی این شرکت و سهام‌دار عمده (توسعه اعتماد مبین) شد.
بر اساس این، اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: پیرو اطلاعیه منتشرشده از طرف سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ٢٣ آذر ٩۵ مبنی بر «اعلام فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران ازسوی سازمان خصوصی‌سازی» و همچنین با عنایت به نامه مورخ ٢٣ آذر ٩۵ سازمان مبنی بر درخواست از سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتقال سهام متعلق به خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران به کد دولت جمهوری اسلامی ایران، این سازمان در نامه مورخ ٢٣ آذر ٩۵ از شرکت مخابرات ایران و پیرو ارسال رونوشت نامه از خریدار بلوکی سهام شرکت درخواست کرد به استناد مفاد دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، هرگونه تغییر در ساختار مالکیت را به قید فوریت اعلام کند؛ اما تاکنون پاسخی از جانب شرکت و همچنین خریدار بلوکی سهام شرکت واصل نشده است.

نوشته های مشابه

واکنش احمد توکلی
به فسخ قرارداد

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، به فسخ معامله مخابرات واکنش نشان داد. توکلی به بورس٢۴ گفت: به نظر می‌رسد فسخ این معامله از نظر حقوقی مشکلی نداشته باشد و درصورتی‌که دو یا چند قسط از اقساط خود را پرداخت نکند، خصوصی‌سازی می‌تواند قرارداد واگذاری را فسخ کند. وی افزود: همان‌طورکه در زمان واگذاری این سهم در مجلس گفته بودم، از نظر من اصل واگذاری مخابرات مشکل داشت؛ چراکه بیشتر این واگذاری‌ها مثلا، مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال با روش قانونی انجام نشده است.

فسخ معامله مخابرات
به‌ دلیل تأخیر یک قسط امکان‌پذیر نیست

دراین‌باره مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات هم با اعلام نکاتی از قرارداد معامله ٧,٨ ‌هزار‌میلیارد تومانی گفت: فسخ قرارداد بلوک ۵۰درصدی مخابرات به ‌دلیل پرداخت‌نشدن یک قسط از ۱۶ قسط آن‌هم درحالی‌که فقط سه قسط باقی ‌مانده، امکان‌پذیر نیست.
صابر فیضی که در عرضه اولیه ١٩ مرداد ٨٧ سهام مخابرات و معامله ٧,٨‌هزار‌ میلیاردتومانی بلوک ۵٠ درصد به‌علاوه یک سهم آبان ٨٨ مدیرعامل مخابرات بود، درباره موضع سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ قرارداد، گفت: دراین‌باره چند نکته وجود دارد. اول اینکه توسعه اعتماد مبین تاکنون از ١۶ قسط ۵٠٠‌میلیاردتومانی، اقدام به پرداخت ١٣ قسط کرده و فقط قسط ۵٠٠‌میلیاردتومانی آبان را نداده؛ اما در نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی درخواست مهلت پرداخت اصل و فرع تا بهمن کرده است.
وی ادامه داد: دوم اینکه معمولا در نیمه دوم سال‌های قبل نیز چنین مواردی رخ داده؛ اما طبق قرارداد، نمی‌توان با پرداخت‌نشدن یک قسط، کل معامله را فسخ کرد؛ کمااینکه در زمان مدیریتم در شرکت مخابرات، چنین موردی رخ داد و سازمان خصوصی‌سازی طبق قرارداد، فقط می‌توانست به اندازه اقساط تأخیری، اقدام به واگذاری سهام کند؛ نه اینکه کل معامله را به‌هم بزند.
فیضی که ٢۵ سال در شرکت مخابرات حضور داشت و از اردیبهشت ٩١ از مدیرعاملی این شرکت مشمول اصل ۴۴ خداحافظی کرده و تا دو سال پیش در توسعه اعتماد مبین بود، به بورس‌پرس توضیح داد: طبق قرارداد، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند درصورتی‌که چهار قسط پرداخت نشود، اقدام به واگذاری سهام آن‌هم به میزان ارزش اقساط معوق کند. وی ادامه داد: بنابراین در حالی سه قسط از کل اقساط مانده که عملا امکان عرضه سهام نیز وجود ندارد. از سوی دیگر به فرض برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام، طبق قرارداد، اولا باید موضوع در هیأت داوری مطرح شود؛ سپس با گذراندن تشریفاتی، مراحل واگذاری سهام آن‌هم به اندازه میزان اقساط پرداخت‌نشده، اقدام شود.
فیضی افزود: با این اوصاف به نظر می‌رسد برنامه سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اعلام فسخ قرارداد معامله، اطلاعیه بوده و نه اقدام و با هدف واردکردن فشار سیاسی برای اخذ قسط معوق اعلام شده؛ اما با توجه به آمادگی سهام‌دار عمده مبنی بر پرداخت قسط معوق در بهمن، بر طرف خواهد شد.

توسعه اعتماد مبین
به‌عنوان سهام‌دار اصلی پاسخ‌گو باشد

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در واکنشی به فسخ قرارداد مخابرات گفت: اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی درباره فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران برای ما عجیب است. داود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، به ایلنا در واکنش به انتشار این اطلاعیه مهم گفت: از دلیل انتشار ناگهانی این اطلاعیه کاملا بی‌اطلاع هستیم؛ البته قبل از این به دلیل پرداخت‌نشدن اقساط سهام‌داران این سازمان اطلاعیه‌ای منتشر کرده بود؛ اما باید منتظر پاسخ سهام‌دار اصلی یعنی شرکت توسعه اعتماد مبین بود.
او افزود: بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت مخابرات توسعه اعتماد مبین است؛ بنابراین شرکت مخابرات نباید پاسخ‌گو باشد؛ بلکه این سهام‌داران هستند که درباره اعلام فسخ قرارداد واگذاری شرکت مخابرات پاسخ‌گو خواهند بود؛ بااین‌حال فسخ قرارداد اعلام شده است؛ اما به نظر نمی‌رسد که درست باشد.

 منبع: شرق

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا