وصله عرق؛ پوشیدنی جدید! (+ویدئو)

تعیین این که بدن در هر زمان به چه میزان آب نیاز دارد، می تواند دشوار باشد. به لطف یک محصول پوشیدنی جدید که به نام «وصله عرق» شناخته می شود، این شرایط می تواند تغییر کند.

موبنا – هنگامی که ورزش می کنید یا به سختی در حال کار هستید، تامین آب مورد نیاز بدن برای جایگزینی تمام الکترولیت هایی که هنگام تعریق از دست داده اید، اهمیت ویژه ای دارد. اما تعیین این که بدن در هر زمان به چه میزان آب نیاز دارد، می تواند دشوار باشد. به لطف یک محصول پوشیدنی جدید که به نام «وصله عرق» شناخته می شود، این شرایط می تواند تغییر کند. این فناوری پوشیدنی از عرق برای کمک به درک این که چه اتفاقاتی در بدن رخ می دهد، استفاده می کند.

به گزارش “ام‌ان‌ان”، این وصله پوستی جدید توسط جان راجرز، مدیر مرکز لوازم الکترونیک زیستی دانشگاه نورث‌وسترن، توسعه داده شده است و از ترکیبات شیمیایی موجود در عرق برای اعلام کم آبی بدن، پیش از آن که به صورت فیزیکی احساس شود، استفاده می کند. اندازه و ضخامت این فناوری پوشیدنی برابر با یک سکه ۲۵ سنتی است، اما نرم و انعطاف پذیر است و حتی در زمان تعریق شدید به خوبی به بدن متصل باقی می ماند.
۵۸۳۶۵۵۸۵۴۹۲a8

به گفته راجرز، این فناوری پوشیدنی می تواند برای تعیین سطوح الکترولیت ها از جمله کلر، گلوکز، و لاکتات استفاده شود. با توجه به سطوح آب و الکترولیت، اجزا مختلف وصله تغییر رنگ می دهند و با استفاده از یک اپلیکیشن اختصاصی که روی گوشی هوشمند نصب می شود می توان این رنگ ها را برای رمزگشایی از عرق تجزیه و تحلیل کرد.

این در شرایطی است که راجرز اندیشه هایی فراتر از دنیای تناسب اندام برای این اپلیکیشن در نظر دارد. با تنظیماتی اضافی، پژوهشگران فکر می کنند این فناوری پوشیدنی می تواند برای تشخیص اولیه بیماری هایی مانند دیابت یا فیبروز کیستیک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته راجرز، عرق ماده ای غنی حاوی مجوعه ای از ترکیبات شیمیایی مهم به همراه اطلاعات سلامت فیزیولوژیکی است.

بنابر مطالعه ای که در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است، شاخص های بیوشیمیایی به دست آمده از این وصله پوستی با نتایج تجزیه و تحلیل عرق که بعدا در آزمایشگاه صورت گرفته است، همسان بوده اند.

 منبع: عصرایران | نویسنده: محمدمهدی حیدرپور 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا