رشد شاخص‌های سلامت طی دهه‌ اخیر در کشور

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد سلامت باید بر موضوع اقتصاد پیشگیری تمرکز شود، گفت: بهبود اقتصاد سلامت در مرحله نخست نیازمند توانمندسازی است.

موبنا – حمیدرضا راسخ در دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت اظهار داشت: در مبحث سلامت کشور شاخص‌هایی وجود دارد که شفاف و دارای استاندارد است به طور مثال تعداد زاد و ولد فرزندانی که سالانه زنده به دنیا می‌آیند یا افزایش امید به زندگی از جمله این شاخص‌ها است.

وی با بیان اینکه این شاخصه‌ها در دهه اخیر رشد قابل توجهی در کشور داشته است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که ما در کشورمان با وضعیت سلامت رو به رشدی روبه‌رو هستیم. مدیریت نظام سلامت هم در کشور ما در راستای کلان نظام سلامت است ولی میزان انطباقش به آن میزان نیست یعنی فعالیت‌هایی که انجام می‌گیرد، با برنامه‌هایی که بر اساس جنبه‌های مختلف تدوین شده یکسان نیست.

photo_2016-11-24_11-32-52

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه در بحث اقتصاد سلامت باید بر مبحث اقتصاد تمرکز و کار شود، ادامه داد: معتقدم همه جنبه‌های ابعاد سلامت قادر به بهبود نظام سلامت کشور است البته مسئله‌ای که در نظام سلامت کشورهای در حال توسعه بسیار ضعیف است، بحث پیشگیری بود که متأسفانه نمود آنچنانی ندارد.

راسخ افزود: بهبود اقتصاد سلامت در وهله اول نیازمند توانمندسازی است هم از نظر علمی در حوزه‌های دانشگاهی و هم از نظر تجربی و تخصصی در حوزه‌های کارشناسی باید تخصص‌های لازم را کسب کنند.

photo_2016-11-24_11-32-39

وی خاطر نشان کرد: منابع سلامت باید به گونه‌ای اداره شوند که آینده هم مدنظر قرار گیرد، متأسفانه اقتصاد ایران بر پایه نفت بوده و لازم است که در مصرف منابع خردمندانه عمل کنیم، بنابر این یکی از مهمترین حوزه‌ها نیاز به تغییر نگرش و اصلاح دارند، حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت نظام سلامت است.

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: ما دارای منابع محدودی هستیم و در واقع امکانات حداقلی و توقعات حداکثری داریم و هنر مدیریت ایجاد توازن بین این دو مورد است.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا