نماینده مجلس: تاکنون ۱۲ نفر از مدیران دوتابعیتی دستگیر شده‌اند

وزیری داریم که همسرو فرزندانش در ایتالیا هستند؛ چه اتفاقی برای این وزارتخانه می‌افتد؟

موبنا – یکی از مطرح‌کنندگان تقاضای تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی با تاکید بر مخاطراتی که این افراد برای کشور دارند، از دستگیری ۱۲ نفر از مدیران دوتابعیتی خبر داد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی که بررسی رد تقاضای تحقیق و تفحص از مدیران دو تابعیتی اختصاص داشت، گفت: هدف ما از این تحقیق‌وتفحص مچ‌گیری نیست؛ بلکه رفع ابهام است و این تقاضا در راستای اصل ۷۶ قانون اساسی مطرح می‌شود.

او گفت: عده‌ای هنوز در کشور می‌گویند مدیر دوتابعیتی ندارم اما دیدیم که فردی که دو تابعیتی بود چطور بیت‌المال مسلمین را چپاول کرد و به کشوری که مجوز اقامت در آن داشت رفت و در حال حاضر دست ما به او نمی‌رسد.

نماینده اصولگرای مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مخاطراتی که دوتابعیت‌ها برای کشور دارند، شامل موارد متعددی است؛ از جمله این‌که این افراد به جای این‌که به ایران و وطن خودشان عشق داشته باشند، محبت یک کشور بیگانه را در خود بوجود می آورند.

او گفت: در آمریکا برای گرفتن گرین کارت باید دست خود را روی پرچم آمریکا بگذارند و سوگند وفاداری یاد کنند. از سوی دیگر این افراد اهل ریسک نیستند و موقعی که خطری برای کشور اتفاق بیفتد، حاضر نیستند از منافع ملی ما دفاع کنند. از سوی دیگر این افراد هنگامی که می‌خواهند وارد کشور شوند، به عنوان اتباع بیگانه به آن‌ها نگاه نمی‌شود و تشریفات ویژه افراد خارجی در مورد آن‌ها رعایت نمی‌شود که این مساله مشکلاتی ایجاد می‌کند. آن‌ها به مسئولان کشور نزدیک می‌شوند و حتی اطلاعات شخصی آن‌ها را به بیگانگان منتقل می‌کنند. این افراد تصمیم‌سازی مدیران نظام را با ادراک‌سازی تغییر می‌دهند.

عضو فراکسیون ولایت مجلس با اشاره به نام کسانی که معتقد است دو تابعیتی بوده و در مذاکرات حضور داشته‌اند، هم‌چنین مدعی شد: وزیری داریم که همسرو فرزندانش در ایتالیا هستند؛ چه اتفاقی برای این وزارتخانه می‌افتد؟

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا شفاف‌سازی کند که در دو سال گذشته چند نفر با تابعیت دوگانه دستگیر شده‌اند؟ طبق آماری که ما داریم ۱۲ نفر هستند. این درخواست با نیت مچ‌گیری یا محکومیت جریان، افراد و یا دستگاه خاصی نیست، بلکه صرفا برای روشن شدن و شفافیت است. هدف این تحقیق و تفحص شناسایی مدیران دوتابعیتی احتمالی و شناسایی خلاءهای قانونی است.

او هم‌چنین با بیان این‌که «مخاطرات دو تابعیتی‌ها فقط به حوزه مدیران ختم نمی‌شود. خطر بزرگتر در حوزه تصمیم‌سازان است» به سیامک و باقر نمازی اشاره کرد و مدعی شد: آن‌ها سامانه اطلاع‌رسانی شرکت‌ها و دستگاه‌ها و نرم افزار بانکی برخی از بانک‌ها را تهیه کرده‌اند. اخیرا که سه نفر تابعیت دوگانه داشتند، پروژه‌های تحقیقاتی دستگاه‌های حساس را به دست گرفتند. آن‌ها نظرات کشورهای هادی را در قالب گزارش به مسئولان دیکته کردند. اخیرا یک زوج جوان به نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه هنرمندان و ورزشکاران را در مراکزی جمع کردند که به قدری مجهز هستند که برای سرو مشروب هم از طریق لوله‌کشی این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها در این حالت از هنرمندان و ورزشکاران فیلم می‌گیرند و بعد تهدید می‌کنند، اگر همکاری نکنید، فیلم را منتشر می‌کنیم.

این توضیحات حاجی دلیگانی در حالی مطرح شد که پیش از این حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، از رد شدن این تقاضا در کمیسیون امنیت خبر داده و از نمایندگان خواسته بود، در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

نمایندگان مجلس با ۶۵ رای موافق و ۱۳۳ رای مخالف با رد تقاضای این تحقیق و تفحص مخالفت کردند؛ بر این اساس تقاضای تحقیق و تفحص از مسئولان دو تابعیتی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا