نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری های مختلف

میکروب های روده ای در افراد مبتلا به چاقی، پارکینسون، MS، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و بیمارهای آماسی روده با هم متفاوت است، اظهار داشت: ورزش کردن، وضعیت خواب، زمان و نوع غذا خوردن و به طور کلی سبک زندگی در تغییر این میکروب ها بسیار موثر است اما در این میان نقش تغذیه بیش از سایر عوامل است.

موبنا -علی کشاورزیان متخصص گوارش و کبد و استاد گوارش دانشگاه شیکاگو ؛ با اشاره به تاثیر تغذیه و سبک زندگی بر روی بیماری ها، بیان کرد: تغذیه و عوامل محیطی برای شیوع بیماری های غیر عفونی مثل چاقی و عوارض آن، ام اس، آلزایمر، پارکینسون، افسردگی، سرطان و بیماری های روده ای تاثیر دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد بیماری های غیرعفونی طی ۳۰ سال اخیر در تمام دنیا، گفت: سرطان کولون از جمله این بیماری ها است که به نظر میرسد عامل اصلی این روند مسائل زیستی است، چون اگر عوامل ژنتیکی دخیل بودند تغییرات به این شدت نبود.

به گفته استاد گوارش دانشگاه شیکاگو، بروز بیماری های مزمن و مسائل محیطی رابطه مستقیمی با میکروب های روده دارند و با تاثیر بر روی آن میتوانند آماس (کولیت یا ورم روده) را تغییر و یا پیشرفت دهند.

وی با بیان اینکه میکروب های روده ای در افراد مبتلا به چاقی، پارکینسون، MS، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و بیمارهای آماسی روده با هم متفاوت است، اظهار داشت: ورزش کردن، وضعیت خواب، زمان و نوع غذا خوردن و به طور کلی سبک زندگی در تغییر این میکروب ها بسیار موثر است اما در این میان نقش تغذیه بیش از سایر عوامل است.

کشاورزیان تغییر میکروب ها را موثر بر علل تغییرات وضع خواب و استرس دانست و افزود: توصیه می شود برای مهار این نوع میکروب ها از غذاهایی با منشا گیاهی بیشتر استفاده شود و با تنظیم خواب و میزان ورزش از بروز عوارض آن جلوگیری شود.

وی با توصیه بر پرهیز از مصرف غذای اصلی بعد از غروب آفتاب، یادآورشد: تاثیرات ژنتیک در بروز میکروب های روده و بیماری ها غیرقابل انکار است اما رعایت این عوامل تا حدود زیادی از بروز آنها پیشگیری می کند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا