محصولات تراریخته؛ راه حل بحران امروز کشاورزی دنیا

در نشستی خبری در تاریخ ۱۹ آبان ماه سال جاری که مربوط به محصولات دستکاری شده ژنتیکی، بایدها و نبایدها در پردیس علوم دانشگاه تهران برگزار شد، مخالفان و موافقان محصولات تراریخته به بحث و گفتگو پرداختند.

موبنا – مسعود توحیدفر، ضمن ضروری دانستن مصرف و تولید محصولات تراریخته، گفت ۲۸۸ نوع سم در محصولات کشاورزی مصرف می‌شود که ۹۵% آن وارداتی و به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار و تقریبا سهم هر انسان ۴۰۰ گرم سم در محصولات کشاورزی خواهد بود، این سموم به مرور سبب مقاوم شدن آفات به سموم شیمیایی، از بین رفتن موجودات غیر هدف، آسیب جدی به محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی نیز می‌شوند.

استفاده و کشت محصولات به اصطلاح “ارگانیک” علیرغم اینکه به عنوان یک فناوری قابل قبول است، ولی نه تنها جوابگوی نیاز غذایی انسان نیست بلکه زیرساخت‌های آن در کشور موجود نیست. چرا که در ابتدای کشت تمام نهاده‌ها باید غیر شیمیایی باشند و در زمینی کشت شوند که قبلا هیچگونه کود و سموم شیمیایی مصرف نشده باشد و حتی آب آبیاری هم عاری از آلودگی باشد که تقریبا غیر ممکن است. در نهایت علاوه بر هزینه بر بودن و هزینه بالای نهایی محصول، این محصولات محل مناسبی برای رشد قارچ و آلودگی‌های دیگر هستند، مانند قارچ مایکوتوکسین که به نوبه خود از سرطان‌زاترین عاملان این محصولات به شمار می‌روند.

دکتر توحیدفر ضمن بیانات این مشکلات، راه حل این مشکلات را استفاده از روش‌های مدرن و اصلاح شده ژنتیکی گیاهان دانست. محصولات اصلاح شده ژنتیکی یا همان تراریخته دارای صفات مقاوم به آفات هستند که به مرور باعث کاهش و یا حذف سموم شیمیایی می‌شوند. در مورد ایمنی محصولات تراریخته نیز همه مدارک و اسناد مربوط به آنالیز ایمنی محصولات ترایخته باید توسط شورای ملی ایمنی زیستی تایید ‌شوند.

همچنین وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۲، مقاله‌ای در مجله معتبر نیچر (Nature) به چاپ رسید درباره محصولات تراریخته، که طی نتایج آن هیچ سند اثبات شده‌ای که محصولات تراریخته باعث بیماری‌زایی هستند وجود نداشت و نشان داد این محصولات از ایمنی و سلامت بالایی برخوردار هستند. یکی دیگر از مزایای محصولات تراریخته قابلیت حذف ترکیبات سمی که به طور طبیعی در برخی محصولات کشاورزی سنتی مانند سیب زمینی، کرفس و کاساوا است، می‌باشد.

در حال حاضر بزرگترین چالش و مشکل ایران مساله کم آبی است که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به خاطر مشکلات آب کاهش یافته است، تولید گندم و برنج که غذای اصلی ایرانیان و حتی جهان را تشکیل می‌دهند با خطر کمبود آب مواجه است، به خاطر کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و واردات بالا ما مجبوریم از فناوری‌های نو در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی استفاده کنیم تا بتوان مشکلات بخش کشاورزی را برطرف نمود.

دکتر توحیدفر در خاتمه سخنرانی خود در مورد شایعات بی اساس در مورد محصولات تراریخته نیز گفت یکی از اهداف کلان علم و فناوری کشاورزی “تامین غذا و سلامتی” این محصولات است و طبق ماده ۲ ایمنی زیستی تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته مجاز شمرده شده است و دولت مکلف به تامین تمهیدات لازم برای آن است، همچنین مقالاتی که مخالفان تراریخته همیشه به آن استناد می‌کنند مانند مقاله‌ای که مبنی بر حضور DNA تراریخته خورانده شده به بز منتشر شده، به دلیل دستکاری داده‌ها در نهایت باعث بی آبرویی نویسندگان شد. از این قبیل شایعات بی‌اساس در مورد این محصولات بسیار است که تنها باید به مقالات علمی منتشر شده و نیاز جامعه توجه داشت.

 منبع: عصرایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا