کاهش تعداد دانش‌آموزان در روستاها/ ۱۳۰۰ کلاس درس ناایمن هستند

امسال برای استان سیستان و بلوچستان ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده و دولت پیش‌بینی کرده است که ۶۰۰ میلیارد تومان صرف تعادل‌بخشی فضای آموزشی کند.

موبنا -معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: طبق اطلاعاتی که در سال ۹۳ به دست آوردیم ۱۳۰۰ کلاس درس خشت و گلی، سنگ گلی و چوبی در کشور وجود دارد که تمامی آنها ناایمن هستند.

مرتضی رئیسی درباره اقدامات این سازمان برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مدارس گفت: از سال ۹۲ موضوع استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با مصوبه مجلس و اعتبار خوبی که به این موضوع تخصیص یافت به مرحله اجرا رسید.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات دقیقی که در سال ۹۲ جمع‌آوری کردیم از ۵۳۰ هزار کلاس درس کشور در این سال ۲۱۱ هزار کلاس با بخاری گرم می‌شد که از نظر وزارت آموزش و پرورش قابل قبول نبود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یافت، اظهار کرد: تاکنون ۱۰۷ هزار کلاس درس استانداردسازی شده که این موضوع مدارس مناطق دور افتاده و محروم را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و خرید تجهیزات در سال جاری عنوان کرد: کار استانداردسازی پنجاه هزار کلاس درس را آغاز کردیم و امیدواریم؛ در سال آینده کلاس‌های درس برای همیشه با بخاری خداحافظی کرده و دارای سیستم گرمایشی کاملاً استاندارد شوند.

رئیسی افزود: طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ پنجاه درصد از کلاس‌های درس کشور که با بخاری گرم می‌شدند به سیستم تامین حرارت مرکزی مجهز شدند. این موضوع یکی از دلایل کاهش حوادث در مدارس بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بحران در زمان رویداد یک حادثه توسط مدیران مدارس گفت: در این زمینه نکات ایمنی به مدیران مدارس آموزش داده شد و با شروع فصل سرما در سال جاری دستورالعمل جامعی به آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ضروری است؛ مدیران و معلمان ما نیز آموزش‌های لازم را ببینند تا چنانچه حادثه‌ای همچون آتش‌سوزی در کلاس درس رخ دهد؛ وسیله‌ گرمایشی به بیرون حمل نشود و دانش‌آموزان از کلاس خارج شده و کپسول آتش‌نشانی که حتماً قبلاً شارژ شده است؛ مورد استفاده قرارگیرد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس همچنین از مدیران مدارس خواست تا از وسایل معیوب برای تامین حرارت کلاس‌های درس استفاده نکنند.

رئیسی تصریح کرد: آموزش و پرورش با داشتن ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جاری و ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و کمک‌های خیران نباید شرایطی داشته باشد که سلامت دانش‌آموزان به استفاده از وسایل معیوب و غیراستاندارد گره بخورد.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۹۳ اطلاعات‌مان را به روزسانی کرده و مشخص شد؛ حدود ۱۳۰۰ کلاس خشت و گلی، سنگ و گلی و چوبی در کشور وجود دارد، بیان کرد: این کلاس‌ها کاملاً ناایمن هستند، لذا کار نوسازی این کلاس‌ها و جایگزینی آنها را با کلاس‌های استاندارد آغاز کردیم که تا پایان امسال نیمی از این کلاس‌ها جمع‌آوری خواهند شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اینکه کلاس‌های چوبی عمدتاً در مناطق شمالی کشور، کلاس‌های سنگ و گلی در مناطق مرزی کشور و کلاس‌های خشت و گلی بیشتر در مناطق مرزی کشور و در راس آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند، اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان کار را به صورت وسیع‌تری آغاز کردیم و از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای برای این موضوع در نظرگرفتیم که امسال نیز این اعتبار تشدید شده است تا در سال آینده این کلاس‌ها جمع‌آوری شود.

رئیسی تصریح کرد: این موضوع به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست که برخی مدارس به بهترین امکانات و زیباترین فضای آموزشی مجهز باشد و برخی دانش‌آموزان ما در کلاس‌های خشت و گلی و سنگ و گلی مشغول تحصیل باشند که این از عدالت به دور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال برای استان سیستان و بلوچستان ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده و دولت پیش‌بینی کرده است که ۶۰۰ میلیارد تومان صرف تعادل‌بخشی فضای آموزشی کند.

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی ما درسیستان و بلوچستان کمتر از متوسط کشور است، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که در برخی روستاها به رغم ساخت مدارس، دانش‌آموز به تعداد کافی وجود ندارد و بعضاً مدارس کرایه داده شده یا در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار داده شده است که مسئول این موضوع آموزش و پرورش نیست.

رئیسی در توضیح این مطلب افزود: دلیل تعداد کم دانش‌آموزان، مهاجرت از روستاها به شهر است و آموزش و پرورش نقشی در این موضوع ندارد. به بیان دیگر سرانه فضای آموزشی ما در مناطق روستایی به مراتب بیش از شهرها است، زیرا در زمانی که مدارس در روستاها ساخته شده، فضای آموزشی به تناسب تعداد دانش‌آموزان بوده است، اما دانش‌آموز دراین مناطق به دلیل مهاجرت کاهش یافته و در شهرها افزایش یافته است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان ایمنی و جلوگیری از حادثه در مدارس و مدیریت حادثه در مدارس را از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش خواند و گفت: در حال حاضر بیش از نود درصد امکانات و اعتبارات ما چه از منابع دولتی و چه از منابع مردمی صرف ایمنی مدارس می‌شود.

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا