چین ماهواره هواشناسی پرتاب کرد

چین در راستای توسعه برنامه های فضایی خود، امروز شنبه یک ماهواره هواشناسی و ثبت تحولات آب و هوایی را از شمال غرب این کشور به فضا پرتاب کرد.

موبنا – این ماهواره که «یونها ـ ۱» نام دارد ساعت ۷:۱۴ صبح (به وقت محلی) از مرکز ماهواره «جیو چوان» این کشور پرتاب شده است.

چین برای پرتاب این ماهواره از راکت «لانگ مارچ ـ ۲ دی» استفاده کرده و این دویست و چهلمین بار است که چین از این نوع راکت های پرتابگر تولید داخلی برای فرستادن ماهواره های خود به فضا استفاده می کند.

دانشمندان آکادمی علوم و فنون هوافضای شانگهای که این ماهواره را ساخته اند، اعلام کردند که فعالیت این ماهواره در قلمرو نظارت بر جو زمین، محیط زیست فضایی و دریایی و پیش بینی بلایای طبیعی است.

چین سال گذشته میلادی یک ماهواره کاوشگر موسوم به «ووکانگ» را به آسمان پرتاب کرد که بر اساس گزارش روزنامه مردم ارگان حزب حاکم، این کشور تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار ذره را در فضا شناسایی کرده است.

این کشور قصد دارد اولین ماهواره الکترونیکی تجاری خود را که از داده های آن برای بخش کشاورزی استفاده خواهد شد سال ۲۰۱۷ میلادی پرتاب کند.

گزارش ها نشان می دهد که ارزش صنعت فضانوردی جهانی اکنون بالغ بر ۳۳۰ میلیارد دلار است که ۷۶ درصد آن مربوط به فعالیت های تجاری هوایی و فضایی است.

چین اولین ماهواره کوانتومی یا کمیت سنجی خود را نیز ماه اوت امسال از همین مرکز ماهواره با یک فروند موشک «لانگ مارچ ۲ دی» پرتاب کرد که از تصاویر آن برای اطلاعات رمز استفاده خواهد کرد.

اولین ماهواره علمی – تجاری چین موسوم به «شیائو شیانگ» هم روز پنجشنبه گذشته از مرکز «جیوچوان» با یک راکت «لانگ مارچ ـ ۱۱» در مدار زمین قرار گرفت.

چین از امسال عصر تازه ای از فعالیت های فضایی خود را آغاز کرده است و براساس برنامه های اعلام شده، این کشور تا سال ۲۰۱۸ میلادی یک ایستگاه فضایی را به فضا می فرستد و تا قبل از سال ۲۰۲۶ میلادی اعزام انسان به کره ماه را در برنامه دارد.

چین تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرف برنامه سفینه های سرنشین دار کرده است که به اعتقاد این کشور یک هفتم از بودجه سال ۲۰۱۳ آمریکا برای همین منظور بوده است.

چین که برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند، در سال گذشته میلادی (۲۰۱۵)، ۱۹ ماموریت فضایی انجام داد و از انجام بیش از ۲۰ ماموریت فضایی در سال جاری میلادی (۲۰۱۶) خبر داده بود.

از مهمترین فعالیت های فضایی چین، اعزام دو فضانورد به فضا برای انجام یک ماموریت یک ماهه است که ۲۶ مهرماه سالجاری صورت گرفت.

چین سومین کشور دنیا پس از آمریکا و روسیه است که ماموریت های فضایی با فرستادن انسان به فضا انجام می دهد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا