رویترز: با پیروزی ترامپ پایه برجام لرزان شد

خبرگزاری انگلیسی در تحلیلی پیروزی نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا را در تضاد با بقا برجام برشمرد.

موبنا -خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در تحلیلی پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا را علیه بقا برجام و توافق اتمی واشنگتن با ایران دانست.

به نوشته «رویترز»، پیروزی ترامپ تردید هایی را در باره این‌که آیا آمریکا از توافق اتمی با ایران که تابستان گذشته آن‌را امضا کرد و این‌که این کشور با فاصله گرفتن از متحدانش ایران را به طور بالقوه در ادامه امیالش رها خواهد کرد، ایجاد کرده است.

رویترز در ادامه با اشاره به تلاش‌های باراک اوباما رییس جمهور دموکرات فعلی آمریکا و این‌که برجام دستاورد او در سیاست خارجی تلقی می‌شود،نوشت: ترامپ در ابتدا و برای ورود به کاخ سفید مخالف برجام بود اما با سخنان ضد و نقیض‌ او مشخص نیست که در این مسر چگونه عمل می‌کند.

ترامپ در جمع لابی هوادار اسرائیل در آمریکا موسوم به «ایپک» عنوان کرده بود که گزینه نخستش از بین بردن توافق با ایران است. اما در تضاد با این سخنان بعدها اعلام کرد که از بین بردن توافق مندرج در قطعنامه سازمان ملل متحد دشوار است.

«ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت اوباما حاضر در مذاکرات اتمی که از وی به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود در این زمینه گفت: «با توافق اتمی ایران خداحافظی کنید. احتمال کمی وجود دارد که برجام باقی بماند زیرا شاید ترامپ تصمیمی عمدی برای پاره کردن توافق بگیرد یا این که آمریکا گامی بردارد که ایران را ترغیب به عقب گرد از برجام نماید.»

«زاخاری گلدمن» از مقام‌های سابق وزارت خزانه داری آمریکا اما معتقد است که در صورت خروج آمریکا از برجام این واشنگتن است که مقصر شناخته می‌شود.

گلدمن در این زمینه گفت: «اگر ما از برجام خارج شویم، این امر بدترین وضع ممکن خواهد بود زیرا از یک سو ایران از تعهدهای خود دست برداشته و از سویی دیگر ما نیز برای سقوط توافق سرزنش خواهیم شد.»

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا