ارتباط نوشیدنی‌های بسیار داغ و سرطان

نتایج مطالعه ای بلند مدت نشان داده است که دلایلی محکم برای ارتباط بین مصرف نوشیدنی های بسیار داغ و خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان مری وجود دارد.

موبنا – اگر به نوشیدن نوشیدنی های بسیار داغ علاقمند هستید، بهتر است نسبت به این کار تجدیدنظر کنید. دانشمندان به تازگی اعلام کرده اند که مصرف مرتب نوشیدنی های بسیار داغ می تواند به شکل گیری سرطان منجر شود.

به نقل از “کر۲”، نتایج مطالعه ای بلند مدت نشان داده است که دلایلی محکم برای ارتباط بین مصرف نوشیدنی های بسیار داغ و خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان مری وجود دارد. اما بسیار داغ به چه میزان دما اشاره دارد؟ بنابر پژوهش صورت گرفته، هر نوشیدنی که دارای دمای بیش از ۱۴۹ درجه فارنهایت (۶۵ درجه سلسیوس) باشد، بسیار داغ محسوب می شود.

دانشمندان دریافته اند که سرو هر نوشیدنی در این دما یا دمایی بیشتر میزان التهاب در مری را افزایش می دهد. از آنجایی که التهاب مداوم یکی از عوامل پیشرو ابتلا به سرطان در نظر گرفته می شود، این امکان وجود دارد که مصرف نوشیدنی های بسیار داغ احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

نوشیدنی های بسیار داغ در فهرست عوامل سرطان‌زا کلاس ۲A قرار می گیرند که از دیگر موارد موجود در این فهرست می توان به گوشت قرمز، احتراق سوخت زیست توده (چوب) خانگی، سرخ کردن با حرارت بالا و برخی حشره کش ها اشاره کرد. کلاس ۲A به معنای آن است که شواهد محدود یا ناکافی در زمینه سرطان‌زا بودن برای انسان وجود دارد، اما اغلب شواهد کافی و قوی از سرطان‌زا بودن در حیوانات آزمایشگاهی موجود است. اگرچه این کلاس به سرطان‌زا بودن قطعی اشاره ندارد، اما بدون تردید موجب می شود تا دقت و هوشیاری بیشتری داشته باشیم.

گفته شده است، نگرانی چندانی برای دوستدارن قهوه و چای حداقل در آمریکا وجود ندارد زیرا بیشتر رستوران ها و کافی شاپ های ارائه دهنده این نوشیدنی ها اغلب آنها را در دمای استاندارد ۱۳۵ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت سرو می کنند. با این وجود، در کشورهای دیگر مانند چین، ترکیه و قسمت هایی از آمریکای جنوبی، نوشیدنی ها به طور سنتی در دمای نزدیک به ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۵.۶ درجه سلسیوس) سرو می شوند که در محدوده خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان قرار دارد.

با توجه به طبقه بندی سرطان‌زا بودن که پیش از این به آن اشاره شد، مصرف نوشیدنی در دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت و بیشتر ایده خوبی نیست.

 منبع: عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا