هدف موکب امکان زیارت رایگان برای زوار حسینی است

مدیر موکب دانشجویی خدام‌الحسین (ع) با اشاره به برنامه‌های امسال این موکب گفت: امسال ۳۲ هزار متر زمین برای احداث زائرسرای خدام در نظر گرفته شده که هدف آن فراهم آوردن امکان زیارت رایگان برای همه است.

موبنا – محسن آخوندزاده مدیر موکب دانشجویی خدام‌الحسین (ع) با حضور در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به خدمات این موکب گفت:‌ این موکب در سال ۹۰ با حمایت جمعی از دانشجویان برای آشنایی قشر جوان با عتبات تشکیل شد. در سال ۹۱ برای اولین بار اقدام به اعزام به کربلا در ایام اربعین کردیم که در آن زمان هنوز شور و شوق پیاده‌روی اربعین به این شکل نبود.

وی در همین رابطه افزود: در آن سال ۱۲ کشور از جمله انگلیس، تانزانیا، بلژیک، نروژ و آفریقای جنوبی در عتبات اقدام به برپایی موکب کرده بودند و خلأ وجود موکب جمهوری اسلامی در این فضا حس می‌شد و در سال ۹۲ اولین موکب رسمی ایران برپا شد.

آخوندزاده با اشاره به فضای رسانه‌ای اولین موکب رسمی جمهوری اسلامی در عتبات ادامه داد: در آن سال حدود ۴۰ خبرنگار در موکب حضور داشتند که اخبار را به صورت آنلاین ارسال می‌کردند و همین باعث گسترش این موکب در فضای مجازی شد.

مدیر موکب دانشجویی خدام‌الحسین (ع) در رابطه با فضایی که در اختیار این موکب است، گفت:‌ در سال ۹۴ زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر برای موکب خریداری شد و یک ماه پیش نیز زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر در جوار زمین قبلی به موکب اضافه شد و از این فضای ۳۲ هزار متری برای احداث زائرسرای خدام استفاده می‌شود. هدف اصلی ما در این موکب شکستن نوع زیارت عتبات است. می‌خواهیم مردم بتوانند بدون نگرانی از لحاظ هزینه از زیارت رایگان استفاده کنند.

وی در همین رابطه افزود: زائرسرای خدام‌الحسین (ع) می‌تواند چهار شب از نظر اسکان، زیارت و تغذیه زائران اربعین را پشتیبانی کند. این موکب یک موکب مردمی است و هزینه‌های آن از طریق نذورات مردم تأمین می‌شود.

آخوندزاده در رابطه با برنامه‌های امسال موکب خدام‌الحسین (ع) گفت: با توجه به تجربه سه سال این موکب امسال برنامه‌های مفصلی را در نظر گرفته‌ایم. پیش بینی اسکان سه هزار نفر در هر شب را کرده‌ایم. روزانه ۴۰ هزار پرس غذا در این موکب پخت می‌شود. ۱۰ هزار پرس صبح، ۱۵ هزار پرس ظهر و ۱۵ هزار پرس شب در اختیار زوار قرار می‌گیرد. همچنین سال گذشته تنها موکبی که دارای فضای بستری بود موکب خدام‌الحسین (ع) بود و امسال این فضا را تا ۳۰۰ متر گسترش داده‌ایم و ۸۰ نفر از نیروهای هلال احمر برای خدمت‌رسانی به زوار آماده هستند.

وی با اشاره به حضور طبیبان سنتی در این موکب گفت: با توجه به خستگی زوار در پایان مسیر به سمت حرم، حکیم خیراندیش که جزو پیشکسوتان طب سنتی ایران است به همراه ۱۵۰ نفر دیگر آماده خدمت‌رسانی به زوار هستند. همچنین چایخانه‌ موکب انواع دمنوش‌های گیاهی را زیر نظر طبیبان سنتی سرو می‌کند که روزانه به ۲۰ هزار دمنوش می‌رسد.

وی در رابطه با برنامه‌های فرهنگی این موکب برای امسال افزود: موکب خدام‌الحسین از ابتدا فضای رسانه‌ای داشت. امسال نیز فضایی برای پخش زنده خبرنگاران داخلی و خارجی در نظر گرفته‌ایم. همچنین هشت غرفه فرهنگی از جمله غرفه تعمیر موبایل، ماساژ و خیاطی نیز در این موکب موجود است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا