دیدار ظریف با رئیس جمهور جدید لبنان

ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دردیدار « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وی خواستار رساندن سلامش به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر« حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران شد.

موبنا – رئیس جمهوری لبنان در این دیدار که عصر دوشنبه در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، ضمن تشکر از پیام تبریک و تماس تلفنی رئیس جمهوری اسلامی ایران در همان ساعات اولیه انتخاب ایشان، از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم ثبات در لبنان قدردانی و بر ضرورت ارتقای روابط دو کشور در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

وی در این دیدار که « جبران باسیل » وزیر امور خارجه لبنان و « محمد فتحعلی » سفیر ایران در لبنان هم حضور داشتند، تصریح کرد: کنفرانس اقتصادی مشترک ایران و لبنان که قرار است روز سه شنبه در بیروت برگزار شود در گسترش همکاری های دو کشور سهم زیادی خواهد داشت.

ژنرال عون بر اهمیت همکاری کشورها در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: لبنان وارد مبارره با گروه های تروریستی شده که به خاک آن تجاوز و به ملت آن هجمه کرده اند.

رئیس جمهوری لبنان در خصوص اوضاع سوریه تاکید کرد:هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی در سوریه ، بازگشت ثبات به منطقه و حل رنج های آوارگان سوری در لبنان وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایران هم در این دیدار که بلافاصله بعد از ورودش به بیروت برگزار شد، مراتب تبریک صمیمانه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را به رئیس جمهوری لبنان برای پیروزی مردمسالاری در این کشور و انتخاب ایشان توسط مردم لبنان ابراز کرد.

ظریف افزود: انتخاب رئیس جمهوری لبنان پس از یک وقفه طولانی( خلاء دوسال و نیمه ریاست جمهوری)، پیروزی همه مردم لبنان بود و به همین دلیل من امروز همراه با یک هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای تقویت و گسترش همکاری ها در همه زمینه ها به لبنان آمده ام.

وی خاطرنشان کرد:به نظر ما ایران و لبنان امروز با دو تهدید مشترک ناشی از رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری و افراط گرا روبرو هستند و فراتر از این دو تهدید مشترک، منافع زیادی است که ایران و لبنان در چارچوب همکاری های سیاسی و اقتصادی در همه زمینه ها دارند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: من به افق همکاری های دو کشور بسیار خوشبین بوده و اعتقاد دارم این همکاری ها به نفع صلح و ثبات منطقه است و علیه هیچ کس نیست.

این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه جهان و منطقه با ژنرال میشل عون رئیس جمهوری جدید لبنان است که هفت گذشته نمایندگان مردم این کشور در پارلمان با رای اکثریت او را انتخاب کردند.

دکتر ظریف عصر دوشنبه در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد لبنان شد و قرار است روز سه شنبه هم با « نبیه بری» رئیس مجلس، « تمام سلام» نخست وزیر عهده دار امور جاری و « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا