مصرف سیگار توسط والدین عامل سقط جنین و مرگ نوزاد

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بر اساس آمار سالانه از مجموع ۱۲۹ میلیون نوزاد متولد شده در جهان حدود ۲۲ میلیون نفر با وزن کم به دنیا می آیند.

موبنا – محمد حسین سلطان زاده فوق تخصص اطفال و نوزادان، گفت: متاسفانه حدود ۲۰ میلیون نفر از این نوزادان در کشورهای جهان سوم به عللی همچون مصرف سیگار و دخانیات توسط والدین، در معرض خطر هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مصرف سیگار یکی از عوامل سقط جنین، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، مرگ حین زایمان و تولد نوزاد نارس محسوب می شود، افزود: علل مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد قابل پیشگیری است و خوشبختانه با برپایی دوره های لازم برای پزشکان و پرستاران در سراسر کشور، شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در دهه های اخیر بوده ایم ولی متاسفانه مرگ و میر نوزادان به موازات کاهش مرگ و میر کودکان نبوده است.

دبیر علمی همایش «کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد» که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همت بیمارستان فوق تخصصی فرمانیه برگزار می شود، گفت: براساس آمار جهانی دو میلیون و ۸۰۰ هزار نوزاد که اغلب در ماه نخست تولد هستند، متاسفانه جان خود را از دست می دهند و تقریبا همین تعداد نیز مرده متولد می شوند؛ یعنی شاهد شاهد مرگ حدود ۵.۵ میلیون نوزاد در جهان هستیم که قابل پیشگیری است.

سلطان زاده با بیان اینکه سالانه حدود ۸ میلیون کودک در دنیا می میرند که نیمی از آنها زیر یک سال و ۸۰ درصد در ماه اول تولد هستند، افزود: بین ۷۰ تا ۹۰ درصد این آمار قابل پیشگیری است.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و امکان زنده نگهداشتن این رقم از نوزادان، سلسله سمینارهای مذکور در کنار برپایی بیش از ۱۷۰ کارگاه احیاء نوزادان و سمینارهای مرتبط با اهمیت شیر مادر و تاکید بر تماس پوست به پوست مادر و نوزاد دراتاق زایمان، تا کنون برگزار شده و این روند در سراسر کشور به همت دانشگاه های علوم پزشکی در حال پیگیری است.

این فلوشیپ بیماریهای عفونی اطفال افزود: اگرچه همکاری وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به منظور توسعه آموزش های لازم در سراسر کشور موجب کاهش آمار مرگ و میر نوزادان و اطفال شده اما این روند نیازمند پیشگیری و مداومت است و همچنان عفونتهای دوران بارداری و نوزادی، زایمان زودرس، نقص تکاملی ریه، وزن کم نوزاد و کمبود تخت مراقبتهای ویژه نوزادی(NICU) تهدید جدی محسوب می شود.

سلطان زاده تصریح کرد: دوران بارداری حساسترین زمان در آینده نوزاد و کودک است و آموزش نکات مهم و کلیدی به متخصصان زنان و زایمان، بیهوشی، اطفال، مامایی، پرستاری و پیراپزشکی می تواند نقش اثرگذاری در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته باشد.

همایش «کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد» که ۲۰ و ۲۱ آبان ۹۵ در بیمارستان فرمانیه برگزار می شود، دارای ۷ امتیاز باز آموزی ویژه متخصصان زنان، اطفال، بیهوشی، غدد، مامایی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی است.

 منبع: میزان

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا