۷۰ درصد صادرات ایران غیرنفتی است

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۷۰ درصد صادرات ایران را صادرات غیرنفتی تشکیل می دهد.

موبنا – محمدرضا مودودی دوشنبه شب در بیستمین همایش ملی صادرات در استان هرمزگان با بیان اینکه شعار امسال روز ملی صادرات تجارت کهن و بازار مدرن انتخاب شده است، عنوان کرد: امروز راه ابریشم می تواند ۶۷ کشور را از شرق به غرب دنیا پیوند بزند و همچنین امروز با دنیایی مدرن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دوران پسانفتی آغاز شده است، افزود: در سال گذشته ۷۰ درصد صادرات کشور ما را صادرات غیرنفتی تشکیل می داد و نفت به تدریج از سبد کالای صادراتی در حال حذف است و نمی توان تکیه بیش از حد بر درآمدهای نفتی داشت.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر می خواهیم سهمی از بازار جهانی داشته باشیم باید رویکرد خود را تغییر دهیم چون بیشتر سهم سبد صادراتی جهان را خدمات و نرم افزارها بر عهده دارند.

مودودی تصریح کرد: هنوز با باشگاه تجارت جهانی ارتباط مستقیم نداریم که موجب شده تعرفه های ما بالا باشد و مشوق ها باید منجر به توسعه پایدار صادرات شوند و اگر می خواهیم سهم قدرتمندی از بازار جهان داشته باشیم باید در قالب کنسرسیوم ها حضور داشته باشیم.

وی گفت: در راستای توسعه تجارت بخشی از فعالیت ها را به استان ها تفویض اختیار کرده ایم و در بخش آموزش و توانمندسازی و برگزاری نمایشگاه ها می توانند کار کنند.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا