ثبت قانونی خانه سینما به کجا رسید؟

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی از مراحل ثبت قانونی خانه سینما،برنامه‌های آینده‌ی این معاونت و پیش‌بینی‌اش برای تغییرات و تحولات سخن گفت.

موبنا -رمضانعلی حیدری خلیلی، درباره اینکه چه اقداماتی برای ثبت قانونی خانه سینما در وزارت کار انجام گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر مراحل در وزارت کار در حال انجام است، منطبق با قانون کار، صنوف دارند از آن ظرفیت استفاده می‌کنند اما ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور در عرض دو سال نشست‌های منسجمی با هیات مدیره خانه سینما داشتیم و به یک پیشنهاد مشخص مبتنی بر قاعده قانونی و رسمیت فعالیت تشکل‌های فرهنگ و هنری مثل خانه سینما، تئاتر، موسیقی و انجمن خوشنویسان رسیدیم.

او ادامه داد: جنس این تشکل‌ها با دیگر موسسات فرهنگی و هنری فرق می‌کند زیرا در موسسات فرهنگی قاعده بر انتصاب است و این هیات موسس هستند که مدیرعامل را معرفی و انتخاب می‌کنند اما در تشکل‌ها به این صورت نیست و قاعده انتخابی انجام می‌شود و مجمع شکل می‌گیرد.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی افزود: در تشکل‌ها از پایین به بالا، ارکان هیات مدیره را انتخاب می‌کنند و هیات مدیره برای مدت دو سال مدیرعامل را انتخاب می‌کند و در عین حال محدود است.

او اضافه کرد: مبتنی بر این قاعده پیشنهاد مشخصی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب یک ماده واحده داده شده و با توجه به اصلی که توضیح دادم، تمام تشکل‌های فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ فعالیت دارند.

حیدری خلیلی ادامه داد: نحوه تاسیس فعالیت و نظارت در آن روشن شده تا ان‌شاءالله تحت تاثیر سلیقه افراد مختلف قرار نگیرد و این موضوع رسمیت پیدا کند و نقش تشکل‌ها در پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری مشخص خواهد شد و در نهایت مسئولیت و حقوق آنها نیز در این رابطه مشخص می‌شود. همزمان با ماده واحده‌ها، آیین‌نامه آن نیز آماده شده و به دفتر وزیر ارشاد تحویل می‌شود تا با تایید ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شود.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید تا پایان عمر دولت یازدهم این کار عملی می‌شود، گفت: در تلاش هستیم تا با حمایت وزیر محترم این پیشنهاد را به نتیجه برسانیم.

او درباره اینکه با انتخاب وزیر جدید ارشاد صحبت‌هایی درباره تغییر و تحولات در این سازمان شنیده می‌شود، اظهار کرد: این بحث‌ها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است، اصلا در ادارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بحث‌ها وجود ندارد. اگر هم زمانی ضرورت آن پیش بیاید حق طبیعی یک وزیر است که روند آن را انجام بدهد.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی با بیان اینکه دولت تغییر نکرده و تنها یک وزیر جابجا شده است به ایسنا بیان کرد: بنابراین همان گفتمان فرهنگی دولت حاکم است. راهبردهای صالحی امیری همان راهبردهایی است که دولت آقای روحانی در بخش فرهنگی، مطرح کرده بودند. پیش‌بینی ما این است که به نوعی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با وجود صالحی امیری سرعت بگیرد و او از ظرفیت‌های دولت برای حل مسائل بخش فرهنگی استفاده بیشتری کند.

حیدری خلیلی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به برنامه‌ها و تلاش‌هایی که در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد، جایگاه تشکل‌های فرهنگی، هنری و نهادهای صنفی مثل خانه سینما تثبیت و توانایی آنها ارتقا پیدا کند. این موضوع کمک می‌کند کار به نحو بهتری انجام شود.

او درباره برنامه‌های آینده معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی نیز گفت: در حال حاضر در حال پیگیری برنامه‌هایی که شروع کردیم هستیم. یکی از ماموریت‌هایی که به این معاونت سینمایی داده‌اند مرجعیت تولید و انتشار اطلاعات و آمار سینمایی است. همزمان که زیرساخت‌های کار را فراهم می‌کردیم دست به تولید و انتشار اطلاعات آمار هم زدیم که نمونه آن گزارش فروش سینمای ایران است و به صورت ماهانه روی سایت قرار می‌گیرد.

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی درباره آمار منتشر شده در این بخش اظهار کرد: در هفت ماه گذشته و تا مهرماه امسال سینمای ایران نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان فروش داشته است و ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تماشاگر داشته‌ایم. در هفت ماهه امسال ۱۷۵ درصد نسبت به هفت ماهه سال قبل رشد داشته‌ایم.

حیدری خلیلی ادامه داد: در کنار این کار، گنجینه‌ای از اطلاعات فروش سینمای ایران از گذشته وجود داشته و فکر کردیم این اطلاعات باید تولید و منتشر و در اختیار مردم قرار بگیرد. در این راستا سالنامه آماری سینمای ایران از سال ۶۴ تا ۶۸ را تولید کرده‌ایم که به زودی منتشر می‌شود، همچنین گزارش صنعت سینمای ایران از سال ۸۴ تا ۹۴ و مسیری که طی کرده است را در دست انتشار داریم.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا