میلیاردرهایی که درس‌نخوانده ثروتمند شدند (+عکس)

افراد زیادی در جهان وجود دارند که می‌توانند ثابت ‌کنند بدون تحصیل هم می‌توان موفق و ثروتمند بود. استیو جابز یکی از آنها بود که فقط یک ترم در کالج درس خواند و سپس یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های کامپیوتری را تأسیس کرد.

۱۹۵۶۳۶۳۴_۳۰۳

جان دیویس راکفلر

او را شاید بتوان ثروتمندترین آمریکایی تمام دوران‌ها نامید. جان دیویس راکفلر از پایه‌گذاران یک پالایشگاه نفتی بود که از دل آن شرکت نفتی استاندارد اویل برخاست. زمانی که راکفلر در سال ۱۹۳۷ درگذشت، میزان ثروتش حدود ۳۴۰ میلیارد دلار برآورد شد. شاید باور این قضیه سخت باشد که راکفلر فقط دبیرستان رفت و سپس تنها یک کلاس کوتاه مدت را در کالج گذراند تا اینکه در سن ۱۶ سالگی شروع به کار کرد.


۳۶۲۴۶۷۴۳_۳۰۳

 

هنری فورد

او در ۱۶ سالگی مزرعه خانوادگی را ترک کرد و به دیترویت رفت. در ابتدا به عنوان کارآموز کار کردن با ماشین‌های صنعتی را یاد گرفت و بعدها مهندس ارشد کمپانی “ادیسون ایلومینیتینگ” شد. فورد نخستین خودرویش را سال ۱۸۹۶ ساخت. او سپس ایده تولید متحرک بر روی چرخ را به اجرا درآورد و به این ترتیب انقلابی در نحوه تولید خودرو ایجاد کرد. دارایی هنری فورد امروزه ۱۹۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او در سال ۱۹۴۷ درگذشت.


۱۶۶۴۵۸۸۸_۳۰۳

 

آمانسیو اورتگا

آمانسیو اورتگا در ۱۴ سالگی مدرسه را ترک کرد و مشغول به کار در یک مغازه فروش پیراهن مردانه شد. در سال ۱۹۷۵ اورتگا کمپانی تولید پوشاک “زارا” را تأسیس کرد. او امروزه به عنوان یکی از امپراتوران صنعت مد و دومین فرد ثروتمند جهان با دارایی ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار شناخته می‌شود.


۱۸۱۹۲۳۳۳_۳۰۳

لی کاشینگ

لی کاشینگ ثروتمندترین مرد قاره آسیاست. به نقل از مجله “فوربس” میزان دارایی‌های او حدود ۳۱ میلیارد دلار است. گستره‌ امپراتوری این سرمایه‌گذار و تاجر نیکوکار هنگ‌کنگی ۵۲ کشور جهان را در برمی‌گیرد و او ۲۶۰ هزار کارمند دارد. البته لی کاشینگ همیشه زندگی راحتی نداشته است. او پس از مرگ پدرش مجبور به ترک مدرسه و کار کردن در یک کارخانه شد. لی کاشینگ در آن زمان تنها ۱۵ سال داشت.


۱۵۷۵۸۰۱۶_۳۰۳

مایکل دل

او بدون تردید یکی از معروفترین میلیاردهای جهان است. در رتبه‌بندی “فوربس” مایکل دل با حدود ۱۶ میلیارد دلار بیست و پنجمین فرد ثروتمند جهان معرفی شده است. دل دوران دانشجویی در اتاق خوابگاهش، زمانی که تنها ۱۹ سال داشت شرکت رایانه‌ای‌ “دل” را تأسیس کرد. او تحصیلاتش در دانشگاه تگزاس را نیمه‌تمام رها کرد تا بتواند تمام وقت به کار در شرکتش برسد.


۱۹۲۱۸۲۱۵_۳۰۳

فرانسوا پینو

برندهای معروفی همچون گوچی، ایو سن لوران و پوما از جمله زیرمجموعه‌های شرکت کرینگ هستند که فرانسوا پینو در سال ۱۹۶۳ تأسیس کرد. او در ۱۶ سالگی به دلیل آزار و اذیت همشاگردی‌ها که فقر خانواده‌اش را دستمایه تمسخر کرده بودند، مدرسه را کنار گذاشت. میزان دارایی‌های پینو ۱۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او همچنین صاحب ۲ هزار اثر هنری با ارزش در مجموعه شخصی‌اش است.


۱۹۱۳۷۹۵۱_۳۰۳

استیو جابز

مؤسس کمپانی “اپل” هم یکی از میلیاردرهایی بود که تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد. او فقط یک ترم در کالج درس خواند. در سال ۱۹۷۶ جابز به همراه دوستانش در گاراژ خانه‌اش کمپانی اپل را بنیان گذاشت. دارایی‌جابز نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او در سال ۲۰۱۱ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.


۱۶۰۸۶۰۱۳_۳۰۳

رومن آبراموویچ

این تاجر روس در ۱۷ سالگی تحصیل را رها کرد. در ابتدا آبراموویچ با فروش اردک‌های پلاستیکی در آپارتمانش در مسکو پول درمی‌آورد. او به واسطه داشتن روابط خوبی که با مقام‌های دولتی روسیه داشت، توانست بزرگترین کمپانی نفتی روسیه را بخرد. دارایی‌های آبراموویچ ۴۸ ساله ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.


۳۶۲۴۶۹۶۳_۳۰۳

لارنس گراف

لارنس گراف در ۱۴ سالگی مدرسه را رها کرد و در یک جواهر فروشی به عنوان پادو مشغول به کار از جمله تمیز کردن توالت شد. در سال ۱۹۶۰ گراف امپراتوری “الماس‌های گراف” را تأسیس کرد. دو سال بعد در ۲۴ سالگی دو مغازه جواهرفروشی در لندن را که نخستین مغازه‌هایش به شمار می‌رفتند، باز کرد. گراف ۷۸ ساله که در تصویر در کنار پسرش دیده می‌شود، نزدیک به ۵ میلیارد دلار ثروت دارد.


۱۹۳۶۸۷۹۳_۳۰۳

ریچارد چارلز نیکولاس برانسون

او به دلیل ابتلا به بیماری خوانش‌پریشی (Dyslexia) مدرسه را رها کرد. با این حال برانسون توانست در سال‌های بعد ثروتی میلیاردی به هم بزند. او در سال ۱۹۷۰ نخستین شرکت‌اش را بنیان گذاشت که “ویرجین رکوردز” نام داشت. برانسون به مرور شرکت‌ هوایی “ویرجین آتلانتیک” و شرکت‌های “ویرجین موبایل” و “ویرجین ترین” را نیز تأسیس کرد. میزان ثروت او به نقل از مجله فوربس ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.


۱۸۵۲۱۳۰۶_۳۰۳

کرک کرکوریان

او در کلاس هشتم مدرسه را ترک کرد. در ابتدا به عنوان بوکسور آماتور و خلبان هواپیما در جنگ جهانی دوم روزگار را سپری کرد و سال‌ها بعد به عنوان میلیاردر به شهرت رسید. کرک کرکوریان در سال ۱۹۶۲ یک قطعه زمین در لاس‌وگاس خرید. چند سال بعد او صاحب چندین هتل در لاس‌وگاس بود و از مهمترین سرمایه‌گذاران صنعت سینما و خودروسازی به شمار می‌رفت. کرکوریان به هنگام مرگ در سال ۲۰۱۵ ثروتی بالغ بر ۴ میلیارد دلار داشت.


۳۶۲۴۶۷۷۹_۳۰۳

دیوید اچ.‌ مرداک

او در کلاس هشتم تحصیل را رها کرد و تا سال ۱۹۴۵ که به ارتش آمریکا پیوست، در یک پمپ بنزین مشغول کار بود. پس از بازگشت از جنگ دیوید هوارد مرداک رستورانی در دیترویت خرید. در سال ۱۹۸۵ او شرکت املاک “Castle & Cook” را خرید که شرکت غذایی Dole نیز جزو زیرمجموعه‌هایش بود. این شرکت اکنون بزرگترین تولیدکننده میوه و سبزیجات در جهان به شمار ‌می‌رود. میزان ثروت دیوید اچ‌. مرداک ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


۳۶۲۴۶۸۴۸_۳۰۳

ریچارد دزموند

این میلیاردر بریتانیایی رئیس شرکت رسانه‌ای Northern & Shell است. روزنامه‌های دیلی اکسپرس، دیلی استار و نیز شبکه تلویزیونی Channel 5 به دزموند تعلق دارند. حقیقتی که خیلی‌ها از آن اطلاع ندارند این است که ریچارد دزموند در ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد. در سال ۱۹۷۴ او به عنوان ناشر نخستین روزنامه‌اش را منتشر کرد. میزان دارایی دزموند یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.


۳۶۲۸۳۸۳۲_۳۰۳

کارل لیندنر جونیور

کارل لیندنر جونیور در ۱۴ سالگی درس را رها کرد و به عنوان توزیع‌کننده شیر در شرکت خانوادگی مشغول به کار شد. او سپس همراه دو برادرش یک بستنی‌فروشی راه انداخت که بعدها از دل آن بستنی‌فروشی زنجیره‌ای United Dairy Farmers با نزدیک به ۲۰۰ شعبه بوجود آمد. در سال ۱۹۹۹ او سهام‌دار و عضو هیئت‌مدیره باشگاه بیس‌بال Cincinnati Reds شد. لیندنر با ثروتی بالغ بر ۱/۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ چشم از جهان فروبست.


۳۶۲۴۶۹۰۹_۳۰۳

لو لویف

لو لویف در سال ۱۹۷۱ همراه با خانواده‌اش از ازبکستان به اسرائیل مهاجرت کرد. او که در فقر بزرگ شده بود در ۱۶ سالگی مدرسه را ترک کرد و به عنوان تراش‌دهنده الماس مشغول کارآموزی شد. لو لویف بعدها برای پیدا کردن الماس‌های قیمتی به سرتاسر جهان سفر کرد و یک امپراتوری الماس را بنا نهاد. به نقل از فوربس ثروت او یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا