نیاز کاوش‌های باستانی ایران به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار

«حمیده چوبک» از نیاز کاوش‌های باستانی کشور به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و با اشاره به آغاز فصل دوم کاوش‌ها در محوطه باستانی میرک سمنان، گفت: کاوش در تپه‌های تاریخی میرک در سمنان و شناخت این میراث باستانی در مدیریت آبادی‌های کنونی و توسعه پایدار و زیرساخت‌های گردشگری تاثیرگذار است.

موبنا – رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از کاوش‌های در حال انجام در محوطه میرک در سمنان اظهار کرد: کاوش تپه‌های تاریخی میرک در سمنان از طرح‌های مهم باستان‌شناسی در کشور است که با تلاش‌های گروه‌های باستان شناس ایرانی و فرانسوی اطلاعات جامعی از این آثار تاریخی تاکنون به دست آمد.

وی گفت: با همکاری مرکز مطالعات علمی فرانسه و همکاری استادان و گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی، تاکنون مشخص شده است که قدمت تپه‌های تاریخی میرک و دلازیان بیش از ۶۵ هزار سال است.

چوبک گفت: کاوش در تپه‌های تاریخی میرک در سمنان امکان بررسی نخستین آبادی در این منطقه در حدود ۶۵ هزار سال پیش را به پژوهشگران می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز یکی از دغدغه‌های اساسی سازمان میراث فرهنگی است، گفت: با ناآگاهی افرادی سودجو، بسیاری از آثار باستانی کشور نابود شده است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه در همه نقاط کشور تخریب میراث فرهنگی و آثار تاریخی به بهانه دستیابی به اشیای عتیقه رخ می‌دهد، گفت: در استان‌های خوزستان، مازندران، کرمان و گیلان تخریب آثار تاریخی و غارت اموال فرهنگی توسط بعضی افراد سودجو نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر است.

وی افزود: برای کاوش، بررسی جزییات آثار تاریخی و باستانی نقاط مختلف کشور به منظور رونق گردشگری به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

چوبک گفت: اعتبارات امسال پژوهشکده باستان شناسی برای بررسی آثار تاریخی کشور بیش از ۱۵ میلیارد ریال است که این رقم باید افزایش یابد.

در دومین فصل کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان، هیأت باستان شناسی- زمین‌شناسی ایرانی و فرانسوی تاکنون به نتایج قابل توجهی دست یافته است، این کاوش‌های باستان شناسی و نتایج آزمایش‌های گاهنگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان نشانگر ۶۳ هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه‌های استقراری این محوطه است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا