نیویورک تایمز: برتری کلینتون در تازه ترین نظرسنجی انتخاباتی

نیویورک تایمز روز پنجشنبه گزارش داد: طبق آخرین نظرسنجی ها, ‘ هیلاری کلینتون’ با یک اختلاف بسیار ناچیز از رقیب خود ‘ دونالد ترامپ’ پیش است.

موبنا – نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: با نزدیک شدن به واپسین روزهای مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا؛ این مبارزه به جدالی تنگ و فشرده بدل شده است.
به دنبال سپری شدن یک ماه پر تلاطم از مبارزه انتخاباتی دو نامزد این انتخابات, ‘هیلاری کلینتون’ یک برتری نسبی بر ‘دونالد ترامپ’ دارد.

طبق آخرین نظرسنجی که روزنامه ‘نیویورک تایمز’ و شبکه خبری CBS News مشترکا انجام داده اند و نتیجه آن امروز / پنجشنبه/ منتشر شد؛ اکثر رای دهندگان می گویند که تصمیم خود را گرفته اند و افشاگری های تازه در مورد هردو نامزد تاثیر چندانی بر رایشان ندارد.

در ۵ روز مانده به زمان برگزاری انتخابات؛ فاصله امتیازات میان دو نامزد کم است و ۴۵ درصد از رای دهندگان احتمالی از کلینتون دمکرات حمایت می کنند و ۴۲ درصد هم از ترامپ جمهوریخواه.

‘گری جانسون’ کاندیدای لیبرتاریان ‘طرفدار آزادی فردی’ از حمایت ۵ درصد رای دهنگان احتمالی برخوردار است و ‘جیل استاین’ نامزد ‘حزب سبز ‘ هم از ۴ درصد آراء آنها. بیشتر از ۲۲ میلیون آمریکایی تا به حال رای خود را ریخته اند و نزدیک به یک پنجم رای دهندگان احتمالی هم که در نظرسنجی فوق شرکت کرده اند می گویند که رایشان را داده اند.

معدل نظرسنجی های ملی در ماه اکتبر برتری کلینتون را نشان می داد.

این برتری به دنبال منتشر شدن فیلم سخنان ترامپ در خصوص رفتارهای غیر اخلاقی اش که به فیلم ‘ دسترسی هالیوود’ “Access Hollywood” مشهور شد حاصل شد.

پس از چند هفته پر تنش ؛ اشتیاق هواداران ترامپ به حمایت از او به جای اول خود بازگشته است و ۵۲ درصد می گویند که هنوز همچنان مشتاق رای دادن هستند.

و اما اشتیاق هواداران کلینتون هم از ماه سپتامبر تاکنون همچنان بدون نوسان بوده است. ۴۷ درصد هواداران او می گویند که بسیار مشتاق رای دادن اند.

کلینتون نسبت به رقیب خود در میان زنان ۱۴ امتیاز برتری دارد در حالیکه ترامپ در میان مردان ۱۱ امتیاز نسبت به رقیب خود پیشی دارد.

بعد از ماجرای جمعه گذشته که رییس اف بی آی F.B.I نامه ای در مورد نتیجه تحقیقات جدی از ای میل های شخصی کلینتون به کنگره ارائه داد, شانس ترامپ بالا رفت و بر التهابهای انتخاباتی افزوده شد.

نظرسنجی نیویورک تایمز و CBS News چند ساعت بعد از منتشر شدن نامه رئیس اف بی آی انجام شد. حدود ۶۰ درصد از پرسش شوندگان در این نظرسنجی گفته اند که این افشاگری ها که در دقیقه۹۰ مبارزات انتخاباتی کاندیداها مطرح می شود تاثیری بر رای آنها نخواهد داشت.

در مجموع , افشاگری هایی که راجع به ترامپ بوده است , تاثیرش بر آراء هواداران وی بیشتر از افشاگری ها در مورد کلینتون بوده است.

۴۰ درصد از پرسش شوندگان در این نظرسنجی هم گفته اند که رفتار ترامپ در قبال زنان باعث شده است نظرشان از او برگردد. یک سوم هم گفته اند ماجراهای اخیر در خصوص تحقیقات اف بی آی از ای میل های کلینتون بر روی رای آنها اثر گذار بوده است.

در مورد کلینتون, حمایت از او در میان جامعه آفریقایی تبارهای آمریکا , زنان , سفیدپوستان تحصیلکرده و جوانان کما فی السابق قوی است.

ترامپ هم همان هسته مرکزی رای دهندگان خود را به قوت خود دارد که اکثرا تشکیل شده اند از سفیدپوستان , مردان , سفیدپوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی , مسیحیان انجیلی سفید پوست , کاتولیکهای رومی سفید پوست و رای دهندگان سالخورده.

ظاهرا کمتر از یک دهم رای دهندگان هم می گویند که امکان دارد در روز رای گیری که سه شنبه هفته آینده است نظرشان از کاندیدای مورد نظر برگردد.

هردو نامزد از حمایت مساوی در میان رای دهندگان درون حزب خود برخوردارند.
‘مستقل های سیاسی ‘ که در سال ۲۰۰۸ از ‘اوباما’ و در سال ۲۰۱۲ از ‘میت رامنی’ حمایت کردند در حال حاضر دچار شکاف شده اند.

در آن هنگام, در سال ۲۰۱۲ اوباما و رامنی در میانگین رای گیری به بن بست رسیدند و اوباما تنها با حاشیه ۴ امتیاز به برتری رسید.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا