زلزله ۳.۹ ریشتری بجنورد را لرزاند

زمین لرزه ای به قدرت ۳.۹ درجه در مقایس امواج درونی زمین ریشتر ساعت ۲و ۵۳ دقیقه صبح پنجشنبه ۱۳ آبانماه ، بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند.

موبنا – مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز این زمین لرزه را در ۱۰ کیلومتری عمق زمین گزارش کرده است.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین عرض جغرافیایی این زلزله را ۳۷.۳۸۵ درجه شمالی و طول جغرافیایی آن را نیز ۵۷.۳۵۲ درجه شرقی اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش فاصله مرکز کانونی این زلزله در ۱۰ کیلومتری بجنورد و ۳۷ کیلومتری اسفراین و۴۱ کیلومتری شوقان، خراسان شمالی بوده است.

تا لحظه انتشار این خبر ، گزارشی از سوی مراجع مسئول از جمله مدیریت بحران استان خراسان شمالی مبنی بر خسارت احتمالی به گزارش ایرنا این زلزله گزارش نشده است.

پیشتر مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در سه ماه اول سال جاری ۱۲۹زلزله در این استان به وقوع پیوسته است.

استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود درسده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت ۶.۲ درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا