جنس اولین تغییرات در کابینه هاشمی،احمدی‌نژاد و روحانی

تغییر کابینه در هر دولتی، دلیل خاص خود را طلب می‌کند،‌از فشار بر وزیر ارشاد دولت هاشمی گرفته تا اختلاف نظر میان احمدی‌ن‍ژاد و مردان کابینه‌اش.

موبنا -تغییر کابینه؛ خط مشترکی که در همه دولت‌های مختلف طی شده اما همیشه داستان خودش را داشته و دارد، زمانی عزل زمینه‌ساز تغییرات در یک کابینه بوده و زمانی دیگر استعفا و …

هزار و ۱۷۷ روز فاصله است بین روزی که حسن روحانی در ۱۲ مرداد سال ۹۲ پس از مراسم تنفیذ، رسما بر کرسی ریاست دولت یازدهم تکیه زد تا ۲ آبان سال ۹۵ که نامه معرفی وزرای پیشنهادی جدید راهی مجلس شد.

در همه این روزهای گذشته بر کابینه روحانی علی رغم آنکه گاها نیز انتقاداتی روانه پاستور شده است اما دولت یازدهم برخلاف اسلاف خود با ثبات و کمترین تغییر حرکت کرد. مهر ماه ۹۵ اما همان نقطه ای شد که بالاخره دولت روحانی اولین تغییرات را به خود دید.

گرچه پیشتر وزیر علوم این دولت با رای نمایندگان تن به استیضاحی زودهنگام داد و از دور میز دولت بلند شد اما روحانی خود دست به تغییری در کابینه اش نزده بود.

وزارت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه وزارتخانه‌ای بودند که در چندماه باقیمانده از دولت اول حسن روحانی در مسیر ترمیم کابینه دچار تغییر و تحول شدند تا دانش‌آشتیانی به جای فانی، صالحی‌امیری به جای جنتی و سلطانی‌فر نیز به جای گودرزی، مردان جدید دولت فعلی در پاستور شوند.

اما اقدام به ترمیم کابینه، تنها مختص دولت یازدهم و طرحی نو در تاریخ سیاسی کشورمان نیست، چه آنکه مروری بر دولت‌‌های گذشته، نشان از این واقعیت دارد که هاشمی،‌خاتمی و احمدی‌ن‍‍ژاد در قامت روسای‌جمهور دولت سازندگی، اصلاحات و مهرورزی در همان روزهای ابتدایی کابینه اول خود دست به تغییر کابینه زدند.

تغییر کابینه در هر دولتی، دلیل خاص خود را طلب می‌کند،‌از فشار بر وزیر ارشاد دولت هاشمی گرفته تا اختلاف نظر میان احمدی‌ن‍ژاد و مردان کابینه‌اش.

*خداحافظی مرد اصلاح‌طلب با کابینه سازندگی

سیدمحمد خاتمی که بعدها در قامت رئیس‌جمهور دولت هفتم و هشتم شهرت سیاسی بیشتری یافت، پیشتر یعنی در کابینه اول هاشمی رفسنجانی،‌ به عنوان چهره‌ای فرهنگی در وزارت ارشاد نقش‌آفرینی می‌کرد.

خاتمی در دولت پنجم، کلید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست گرفت، اما حضورش در این وزارتخانه چندان دوامی نداشت، چه آنکه هنوز زمانی از جلوس او بر صندلی این وزاتخانه نگذشته بود، که سیل نقدها و فشارها به سمت وزارت ارشاد و رئیس جاری شد.

انتقادها تا جایی ادامه یافت که سرانجام،‌سید محمد خاتمی در تابستان سال ۷۱،‌ عطای صدارت را به لقایش بخشید و با استعفای از وزارت ارشاد،‌از دولت هاشمی رفسنجانی خداحافظی کرد و جایش را به علی لاریجانی داد. به این ترتیب خاتمی اولین تغییر در کابینه هاشمی را به نام خودش در حافظه تاریخ سیاسی کشورمان ثبت کرد.

*اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی آقای وزیر را مجبور به استعفا کرد

سید محمد خاتمی پس از تجربه تلخ وزارت ارشاد دولت هاشمی، در مرداد سال ۷۶ سکاندار دولت هفتم شد، تا شاید ثابت شود سیب سیاست تا رسیدن به مقصد هزار چرخ می‌خورد.

مردی که سالها پیشتر تحت فشار مخالفانش دست به استعفا از وزارت ارشاد زده و تلخی آن خداحافظی را چشیده بود،‌ خود نیز وقتی هنوز زمانی از شروع دولتش نگذشته بود، با استعفای وزیرش موافقت کرد و حکم به رفتن یک وزیر داد.

زمانی که در سال ۱۳۷۷، موضوع قتل‌های زنجیره‌ای به تنش سیاسی داخلی دامن زد، قربانعلی دری نجف آبادی وزیر اطلاعات وقت دست به استعفا زد و با جدا شدن از دولت هفتم،‌ جایش را به علی یونسی داد.

در واقع دری نجف آبادی، اولین وزیری بود که به دلیل اتفاقات غیرقابل کنترل سال ۷۷، در لیست اولین تغییرات کابینه‌ خاتمی جای گرفت.

*اختلاف نظرهای احمدی‌ن‍ژاد و وزیرش

و اما احمدی‌ن‍ژاد و دولت نهم، کلماتی که با کنار هم قرار دادنشان، می‌توان به روایت رکوردارترین تغییرات کابینه‌ای پرداخت، تغییراتی که از همان اختلاف نظرهای ابتدایی و همان روزهای اول شروع به‌کار دولت مهرورزی کلید خورد.

دولت مهروزی چندان مهر و الفتی با وزرایش نداشت، چه آنکه یک اختلاف‌نظر یا حتی نقد از سوی وزیر کافی بود تا آن وزیر با خشم رئیس‌جمهور مواجه شده و قلم احمدی‌ن‍ژاد به صدور حکم برکناری وزیر مغضوب روی کاغذ بلغزد.

نکته‌ای که حتی با گذشت زمان از حافظه تاریخی مردم پاک نشده است، تا جایی که حسن روحانی رئیس جمهور نیز در صحن جلسه علنی سه شنبه-۱۱ آبان- مجلس هنگام معرفی وزرای پیشنهادیش با یادآوری آن بخش از تاریخ ۸ ساله دولت احمدی‌ن‍ژاد، گفت:«ما دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل یا استعفای آنها را بپذیریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم.»

پرویز کاظمی، وزیر رفاه، اولین وزیری بود که بنا را بر مخالفت با برخی تصمیمات احمدی‌نژاد گذاشت. رئیس دولت نهم که در زمان معرفی کاظمی در مجلس او را گزینه‌ای معرفی شده از سوی خدا می‌دانست، با گذشت زمانی نزدیک به یک سال دست به برکناری این گزینه خدایی زد.

در واقع احمدی‌نژاد زمانی که متوجه شد کاظمی با امر و نهی‌های خاص رئیس‌جمهور همراهی نمی‌کند، درب خروج را به وزیر رفاهش نشان داد و او را از قطار کابینه پیاده کرد.

 منبع:خبرانلاین 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا