بنزین در کشور عمان گران شد

بر اساس قیمت های اعلام شده، قیمت هر لیتر بنزین سوپر در عمان به ۴۸ سنت افزایش یافت تا گامی جدید در جهت تقویت ریاضت اقتصادی در این کشور برداشته شود.

موبنا – دولت عمان اعلام کرد در راستای مقابله با کسری بودجه و مشکلاتی که در زمینه سیاست های ریاضت اقتصادی با آن مواجه می باشد، قیمت بنزین را افزایش داده است.

این اقدام دولت عمان پس از تدابیر مشابهی است که کشورهای امارات متحده عربی، کویت و عربستان برای کاهش هزینه های دولتی خود اتخاذ کردند.

بر اساس قیمت های اعلام شده، قیمت هر لیتر بنزین سوپر در عمان به ۴۸ سنت افزایش یافت تا گامی جدید در جهت تقویت ریاضت اقتصادی در این کشور برداشته شود.

وزارت دارایی عمان نیز اعلام کرد که برای مهار کسر بودجه ناشی از افت قیمت نفت، دولت این کشور قصد دارد امسال یارانه ها را دو سوم کاهش دهد.

به نوشته روزنامه «القبس»، در بیانیه وزارتخانه یادشده اعلام شده است که یارانه های مربوط به برق، وام مسکن، سوخت و دیگر کالاها در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۰۰ میلیون ریال عمان (معادل یک میلیارد دلار) می رسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال عمان بود.

چندی پیش هیئت دولت عمان برای مهار کسر بودجه، طرح اصلاح نظام یارانه ها، کاهش هزینه ها و افزایش مالیاتها را تصویب کرد.

دولت عمان پیش بینی می کند که در سال ۲۰۱۶ میلادی، کسری بودجه آن به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال عمان (معادل ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی) برسد. کسری بودجه عمان در سال ۲۰۱۵ میلادی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عمان بود.

طبق اعلام وزارت دارایی عمان، دولت این کشور قصد دارد کسری بودجه خود را با برداشت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عمان از ذخایر پولی، استقراض ۹۰۰ میلیون ریال عمان از بازارهای مالی بین المللی و مابقی را از استقراض داخلی و دیگر روش ها تامین کند.

پیش بینی می شود که مجموع هزینه های عمان امسال به ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال عمان برسد که ۱۱ درصد نسبت به هزینه های واقعی سال گذشته کمتر است.

وزارت امور مالی عمان همچنین تاکید کرد اوراق بهادار به منظور کاهش کسری بودجه امسال این کشور که در پی کاهش شدید نفت رخ داده، منتشر شده است.

این وزارتخانه افزود: این نخستین فروش اوراق بهادار بین المللی عمان در دو دهه اخیر است که با استقبال زیاد سرمایه گذاران روبرو شده است.

این اوراق بهادار به قیمت یک میلیارد دلار و با سود اسمی ۳.۶ درصدی عرضه شده است و انتظار می رود مرحله دوم عرضه اوراق بهادار عمان به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و با سود ۴.۷ درصد به فروش برسد.

عمان با توجه به کاهش شدید نفت خام، دارای کسری بودجه هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری در بودجه خود است که این رقم در سال گذشته میلادی حدود ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

عمانی های برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمد دولت، دست به اقداماتی از جمله کاهش یارانه سوخت و برق نیز زده اند.

عمان کشوری واقع در جنوب ایران و یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به عنوان کشور غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می رود که روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می کند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا