کاهش ۷ میلیارد دلاری سپرده های ارزی خارجی عربستان

دولت عربستان به دلیل کسری بودجه و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، از کاهش هفت میلیارد دلاری سپرده های ارزی خود در خارج کشور خبر داده است.

موبنا – سعودی ها که در دوره بهای نفت ۱۵۰ دلاری ذخایر مالی فراوانی را انباشته بودند، در شرایط کنونی به دلیل شکست توطئه نفتی شان علیه تهران و مسکو، با شرایط وخیمی دست و پنجه نرم می کنند که از مهمترین عواقب منفی این شرایط، روی آوردن ریاض به سیاست چاپ و عرضه اوراق قرضه در سطح بین المللی بوده است.

به نوشته نشریه القبس، در همین راستا عربستان در ماه سپتامبر گذشته نیز نزدیک به پنج میلیارد دلار اوراق قرضه فروخته است که رقمی بی سابقه در تاریخ اقتصادی عربستان شناخته می شود. در همین راستا نهادهای مالی در عربستان نیز شرایط بدی را پشت سر می گذرانند و به دنبال سخت شدن شرایط معیشتی برای مردم، روز به روز فشارهای اقتصادی در این زمینه بیشتر می شود.

بانک های سعودی که با فشار کمبود منابع مواجه هستند، یکی پس از دیگری هزینه دریافت وام و تسهیلات را افزایش می دهند؛ به نحوی که در روز گذشته، نرخ سود تسهیلات بانک های سعودی بیشترین افزایش از ماه آگوست را داشته است. بانک های سعودی به دلیل کاهش درآمد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و کمبود نقدینگی دست به افزایش سود خود زده اند.

آمار درآمد سه ماهه سوم سال جاری بانک های سعودی که اخیراً منتشر شده، حاکی از آن است که از ۷ بانک بزرگ سعودی تنها یک بانک افزایش درآمد داشته است. بانک مرکزی عربستان در تلاش است تا با تسهیل شرایط دریافت وام و تزریق نقدینگی به بازار پولی این کشور، شرایط را تا حدودی آرام کند و بانک مرکزی این کشور حدود ۲۰ میلیارد ریال سعودی معادل ۵.۳ میلیارد دلار به بازار پولی این کشور تزریق کرده است اما به نظر می رسد دولت عربستان باید بیش از این برای بهبود شرایط در این کشور اقدام کند.

هم اکنون مؤسسات مالی در عربستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان با عواقب کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال ۲۰۱۴ به بعد در این کشور روبرو هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.

از سوی دیگر فشارهای دولتی برای افزایش وام دهی از سوی بانک‌های این کشور با هدف کاهش عواقب افزایش کسری بودجه، حجم سپرده‌ های این بانک ها را بشدت کاهش داده است. عربستان سال گذشته بیشترین میزان کسری بودجه خود از سال ۱۹۹۱ را (رقم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار) تجربه کرد و این کشور هم اکنون بالاترین میزان کسری بودجه را در میان کشورهای عضو گروه ۲۰ دارد.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا