صالحی امیری: نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه ضد امنیتی دارد / باید برای جوانان شادی قانونی ایجاد کنیم / مدافع حقوق اساسی اصحاب فرهنگ می مانم

وزیرپیشنهادی رئیس جمهوری برای کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربی را مدنظر قرار داد.

موبنا – ردا سه شنبه ۱۱ آبان در حالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به برنامه های این وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای می دهند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه های مختلف از قبیل موسیقی و نمایش با انتقادهایی مواجه شده است.

صالحی امیری ۵۵ ساله که سه سال است سکان دار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است در گت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا دیدگاه ها و شمه ای از برنامه های خود در صورت احراز پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعلام کرد.

** در حوزه فرهنگی دولت متولی است نه متصدی

گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، حوزه فرهنگ در ایران را حوزه ای پیچیده می داند و معتقد است که فرهنگ در جمهوری اسلامی امری سه قطبی است و باید در آن ارزش‌های دینی، فرهنگ ایرانی و نحوه مواجهه با موج فرهنگ غربی را مدنظر قرار داد.
صالحی امیری بر لزوم واگذاری امور فرهنگی به اصحاب فرهنگ تاکید دارد و معتقد است، دولت متولی است نه متصدی.

به گفته گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت به زیست فرهنگی معتقد است وبر این اساس اعتقاد دارد که اگر مقابل هنرمندان بایستیم، باید به ابتذال فرهنگی تن دهیم.

** نیاز جامعه به باز تولید شادی و نشاط
صالحی امیری می گوید: اگر شادی و نشاط در جامعه تولید و بازتولید نشود، آسیب‎های اجتماعی به وجود می‎آید، در این راستا می بایست برای جوانان نشاط قانونی ایجاد کنیم.
وی اصرار دارد که می بایست در جامعه فضایی ایجاد شود که بر مبنای مبانی اعتقادی و شرعی هیجانات تخلیه شود و این هیجانات به عرصه‌های مختلف ورزشی، هنر، شعر، موسیقی و دیگر عرصه‌ها سوق داده شود.
صالحی امیری با بیان اینکه نشاط اجتماعی از سرمایه‌های هر جامعه‌ای است و بدون نشاط و شادی جامعه مایوس و ناامید خواهد شد، گفت: بر این باور هستم که طلاق، خشونت، حاشیه نشینی، اعتیاد، ایدز و دیگر ناهنجاری‌های موجود در جامعه ریشه در عدم تخلیه شادی و هیجان دارد و عدم تولید و بازتولید شادی در جامعه مسبب بروز چنین آسیب‌هایی است.

این فعال فرهنگی معتقد است که باید ریل توسعه کشور بر فرهنگ و هنر شکل گیرد تا بتوانیم شاهد توسعه همه جانبه باشیم.

**قانون ملاک مواجهه با مساله موسیقی

وی همچنین درباره دیدگاهش درخصوص موسیقی اظهار داشت: برخی درصدد هستند تا سیاست‌های ملی را تضعیف کرده و در هر گوشه و کنار کشور برای خود قانونی خاص وضع ‌کنند.قبلاً هم به صراحت اعلام کرده‌ام که ملاک مواجهه با این مسأله باید قانون باشد.

صالحی امیری افزود: رویکرد من در مواردی از این دست رعایت دقیق قانون و همکاری و تعامل با نهادهای مربوط و اصلاح شیوه نامه اجرای موسیقی در اماکن عمومی به منظور برگزاری بهینه و بدون حواشی مراسم موسیقی خواهد بود.

وی گفت: به گمان من مسأله موسیقی یکی از ده ها مسأله در حوزه هنر است و در این مورد هم مخالفت با حواشی مراسم برگزاری موسیقی به مطلق موسیقی تعمیم یافته است.

**معضلات اهل فرهنگ و هنر

صالحی امیری در باره معضلات اهالی فرهنگ و هنر از قبیل وضعیت بیمه، معیشت و مسائل صنفی آنها و نیز راه حل ها و برنامه های پیشنهادی خود گفت: وضعیت بیمه و معیشتی هنرمندان به طور کلی معلول علت‌های مختلفی است که باید ریشه‌یابی و رفع شود. قطعاً در‌شأن فعالان عرصه هنر نیست که دغدغه معیشتی و بیمه ای داشته باشند.

وی برآن است که چنانچه وزیر ارشاد شود بررسی مشکلات این حوزه را در اولویت کارهایش قرار دهد و برای رفع این دغدغه‌ها حداکثر تلاشش را به کار بندد.

** ممیزی کتاب

صالحی امیری همچنین در خصوص اعمال ممیزی در حوزه کتاب تصریح کرد: باید به قانون پایبند باشیم و اگر خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد، با وضع قوانین مؤثر، هم حقوق و آزادی‌های اهل قلم را تضمین کنیم و هم از منافع ملی، امنیت ملی و اعتقادات دینی جامعه صیانت کنیم.
وی اضافه کرد: به ممیزی‌های سخت و دست وپاگیر در حوزه کتاب اعتقاد ندارم و باید سعی کنیم تا از اعمال سلیقه‌های فردی در این باره جلوگیری کنیم .

به نظر صالحی امیری بهترین راه اداره نظام فرهنگی متکثر، انسجام فرهنگی است، چرا که دستیابی به توسعه و تعالی فرهنگی به‌عنوان هدف غایی چشم‌انداز فرهنگی در گرو حرکت منسجم، مؤثر و پویای نظام فرهنگی است.

** کشتی فرهنگ

وی در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین مشکلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن روبرو است، «حجیت قانون» است، با بیان راهکارهای خود برای حل آن گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان ستاد فرهنگی دولت، مکلف است با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه‌های سازماندهی، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت، سامانه تولید و عرضه کالاها و آثار فرهنگی و هنری و فعالیت‌ها و نهادهای فرهنگی را منطبق با قانون اساسی و قوانین و مقررات و برنامه دولت برخاسته از رأی مردم فرهیخته و فرزانگان فرهنگ و هنر تحقق بخشد.

وی افزود: باید باور کنیم که همه این نهادها، مراکز و قوای فرهنگی در یک کشتی به نام «کشتی فرهنگ» استقرار دارند، مقصد همه آنها واحد است و از جوهره فرهنگ آفرین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نشأت گرفته است.

** اقتصاد هنر

صالحی امیری به اقتصاد هنر نیز اشاره کرد و گفت: رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ یکی از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در برنامه اجمالی من هم به آن اشاره شده است.

وی وظیفه ارشاد در این بخش را حمایت از ایجاد نهادهای مالی، پولی و سرمایه‌گذاری و نیز حمایت از ایجاد نظام‌های کارآمد تولید، توزیع و عرضه آثار و محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بیان کرد و اینکه با حمایت می‌توان به بهبود مستمر فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه امیدوار بود.

** فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی

صالحی امیری در خصوص دو مفهوم «فرهنگ امنیتی» و «امنیت فرهنگی» وتفاوت میان آنها گفت: به طور کلی امنیت به مفهوم وجود شرایطی است که در آن آرامش خاطر جامعه در برابر تهدیدات نسبت به تمامی ارزش‌های مادی و معنوی افراد و گروه‌های اجتماعی در چارچوب قوانین کشور به طور نسبی تأمین گردد.

به اعتقاد او نگاه امنیتی به فرهنگ نتیجه‌ای ضد امنیتی دارد و به رسمیت شناختن فرهنگ متنوع اقوام و خرده فرهنگ‌ها مقوم امنیت حقیقی و اصیل است.

صالحی امیری ادامه داد: آرامش ذهنی و امنیت فکری و روحی دو اصل لازم برای شکل‌گیری جامعه پرنشاط است و آقای روحانی بارها بر لزوم حفظ آرامش به‌عنوان یکی از اهداف دولت تأکید کرده است و من هم در صورت کسب اعتماد مجلس محترم و تصدی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این مشی تأکید خواهم کرد.

وی افزود: به جای رویکرد امنیتی به فرهنگ باید این باور را تقویت کرد که فرهنگ در خدمت هیچ کس و هیچ چیز درنمی‌آید و راه تأمین سالم و سازنده امنیت، آزادی و توسعه، فرهنگ است که می‌تواند هویت و موجودیت و استقلال کشور را تضمین کند و امنیت پایدار را تحقق بخشد.

وی ادامه داد که در سال های گذشته نگاه و رویکرد امنیتی به حوزه فرهنگ و تفسیر و تحلیل آن از این منظر در مدیریت فرهنگی کشور قوت گرفته بود که این رویکرد هر چند در دولت یازدهم تضعیف و محدود شده است، اما همچنان هراس از قوت و بازگشت آن، هراسی بی‌وجه و دلیل نیست.

صالحی امیری افزود: به همین خاطر فکر می‌کنم مدیری که با این رویکرد آشنا و صاحب تجربه باشد، در این چالش بهتر می تواند به ممانعت از گسترش و تقویت نگاه امنیتی به فرهنگ کمک کند و در گفت وگو و تعامل با نهادهای مرتبط برای اقناع‌سازی و ممانعت از تقویت و تشدید این رویکرد در حوزه فرهنگ و هنر بکوشد.

وی ادامه داد که قیاس وضعیت امروز با گذشته نه چندان دور که امنیت فرهنگی صاحبان قلم و فکر و اندیشه با مخاطراتی همراه بود، بیانگر بهبود وضعیت در عرصه فرهنگ است و من هم در صورت انتخاب، در کنار و مدافع حقوق اساسی اصحاب فرهنگ و هنر می مانم.

صالحی امیری با اعتقاد بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم، ارتقای سطح نرم‌افزاری امنیت در سطح ملی و فراملی است و افزود: به بیان دیگر ایجاد امنیت از طریق مشارکت جویی، رضایت‌مندی، شفافیت، قانون محوری، افزایش اعتماد عمومی و توجه اساسی به امنیت فکر، قلم و بیان، محصول رویکرد دولت یازدهم در مواجهه با مقوله امنیت بوده است.

** آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ

صالحی امیری، خردورزی را یکی از ارزش‌های بنیادین گفتمان فرهنگی دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: بی‌تردید اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان و فرهیختگان حاملان این گفتمان و حلقه واسط جامعه و دولت محسوب می‌شوند.

وی یکی از مهم‌ترین رویکردهای فرهنگی دولت یازدهم را در سه سال گذشته آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ خواند و گفت: آشتی ملی نخبگان، فرهیختگان، روشنفکران و اصحاب قلم و هنرمندان با دولت یازدهم، جایگزین رابطه قهری گذشته شده است.

گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید را در حوزه فرهنگی، آشتی با نخبگان و فرهیختگان دانست و گفت: این دولت، موفقیت خود را موفقیت مردم و ناکامی‌ها را متوجه خود می‌داند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا