سخنرانی کنایه‌آمیز «موراکامی» در دانمارک

«هاروکی موراکامی» نویسنده سرشناس ژاپنی که برای دریافت جایزه ادبی «هانس کریستین اندرسن» راهی اودنسه دانمارک شده، طی سخنرانی به مسائل کنایه‌آمیزی اشاره کرد.

موبنا – «پیلوت آنلاین» نوشت: «هاروکی موراکامی» رمان و داستان‌نویس ژاپنی امروز (یکشنبه)‌ در مراسم دریافت جایزه «هانس کریستین اندرسن» که در اودنسه ـ زادگاه این چهره ادبیات کودک قرن نوزدهمی ـ‌ برگزار می‌شود، حضور پیدا کرد و به مسائلی اشاره کرد که برخی آن را، کنایه از بحران پناهندگان و مقابله برخی کشورها با ورود آن‌ها دانسته‌اند.

سخنرانی نویسنده «کافکا در کرانه» که «معنای سایه‌ها» نام داشت به داستانی از «اندرسن» با عنوان «سایه» اشاره کرد، این داستان درباره دانشمندی است که سایه‌اش را از دست می‌دهد اما در پایان سایه او را تحت سلطه خود درمی‌آورد و می‌کشد.

این رمان‌نویس مطرح در خلال صحبت‌هایش گفت: مهم نیست دیوارهایی به چه بلندی برای بیرون نگه داشتن مزاحم‌ها بسازیم،‌ مهم نیست چقدر در راه ندادن غریبه‌ها سختگیرانه عمل کنیم،‌ مهم نیست تاریخ را چندین‌ بار به نفع خودمان بازنویسی کنیم،‌ سرانجام فقط به خودمان آسیب و ضرر می‌رسانیم.

حرف‌های «موراکامی» انتزاعی و غیرمستقیم بود اما رسانه‌های ژاپنی “دیوار” و “مزاحمان” را همان پناهندگانی تفسیر کردند که راهی اروپا شده‌اند و برخی کشورها از ورودشان ممانعت می‌کنند.

نویسنده «جنگل نروژی» ادامه داد: فقط افراد نیستند که باید با سایه‌هایشان روبرو شوند. همین کار برای جوامع و ملت‌ها هم ضروری است، ما باید با سایه‌هایمان روبرو شویم،‌ با آن‌ها مقابله کنیم و گاهی با آن‌ها کار کنیم و این لازمه نوعی خرد و شجاعت است اما اگر مردم از این کار اجتناب کنند،‌ نمی‌توانند واقعا رشد کنند و پخته شوند. در بدترین حالت ممکن، آن‌ها مثل دانشمند داستان «سایه»، به دست سایه خودشان نابود می‌شوند.

«موراکامی» ۶۷ ساله از آن نویسنده‌های خجالتی است که کمتر در مجامع عمومی حاضر می‌شود اما در این مراسم سخنرانی گیرایی ایراد کرد، او دیپلم افتخار جایزه «اندرسن» را همراه با مجسمه‌ای برنزی و چکی به مبلغ ۵۰۰ هزار کرون سوئدی (۷۴ هزا دلار) دریافت کرد.

هیات داوران جایزه «هانس کریستین اندرسن»،‌ این جایزه را به خاطر “نثر تخیلی «موراکامی» که دربردارنده دیدگاهی جهانی و توانایی او در ترکیب روایت هنری کلاسیک، ‌فرهنگ عامیانه، ‌سنت‌های ژاپنی،‌ واقع‌گرایی رویاگون و مباحث فلسفی که او را تبدیل به وارث خلف میراث «اندرسن» می‌کند” به او اعطا کرد.

این داستان‌نویس مشهور ژاپنی همچنین خطاب به مردم اظهار کرد: یاد بگیرید با سایه‌هایتان زندگی کنید. اگر این کار را نکنید، سایه‌تان قوی و قوی‌تر می‌شود و یک شب برمی‌گردد و در خانه‌تان را می‌زند. داستان‌های برجسته می‌توانند خیلی چیزها به ما یاد بدهند؛ داستان‌هایی که از اعصار و فرهنگ‌های زیادی گذر کرده‌اند.

نویسنده «کافکا در کرانه» که تاکنون میلیون‌ها جلد از آثارش در سرتاسر جهان به فروش رسیده، بیشتر در کتاب‌هایش به پوچی و تنهایی زندگی مدرن با اشاره‌هایی به فرهنگ پاپ می‌پردازد.

«جنگل نروژی» یکی از معروف‌ترین کارهای اوست که مورد توجه سینماگران قرار گرفته است. «موراکامی» در سال ۲۰۰۶ جایزه «فرانتس کافکا» را از آن خود کرد.

«هاروکی موراکامی» بیش‌تر کتاب‌هایش را به سبک سوررئال به نگارش درآورده‌ است و آثارش تاکنون به بیش از ۵۰ زبان برگردانده شده‌اند.

هر سال نام این نویسنده به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما او هنوز موفق به کسب این افتخار نشده است. از معروف‌ترین کتاب‌های «موراکامی» که یکی از مطرح‌ترین نویسندگان معاصر است می‌توان به «کافکا در کرانه»، «جنگل نروژی»، «۱Q84» و جدیدترین اثرش «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» اشاره کرد.

جایزه ادبی «هانس کریستین اندرسن» با جایزه نویسندگی و تصویرگری کتاب کودکی که به همین نام برگزار می‌شود و به «نوبل کوچک» شهرت دارد، ‌متفاوت است. این جایزه در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده و هر دو سال یک‌بار به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که آثارش به داستان‌ها «اندرسن» شباهت دارد.

«اندرسن» خالق قصه‌های ماندگاری چون «جوجه اردک زشت»، «بندانگشتی»، «پری دریایی کوچک» و «دخترک کبریت‌فروش» است، «جی.کی رولینگ» و «ایزابل آلنده» دو چهره مطرح دیگری هستند که این جایزه را دریافت کرده‌اند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا