سینمای ایران به خواب پاییزی می‎رود؟

در این روزهای پاییزی که گیشه سینماها رونق آن چنانی ندارد، نباید از فروش خوب و رو به رشد فیلم‎هایی مانند «سیانور» و «خشکسالی و دروغ» غافل شد.

موبنا – از میان آثاری که هم اکنون در اکران هستند، «فروشنده»، «سیانور»، «خشکسالی و دروغ» و «نیمه شب اتفاق افتاد» در طول یک هفته اخیر فروش بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کرده اند و دیگر فیلم‎ها در گیشه طی ۷ روز فروشی کمتر از این رقم را تجربه کرده اند.

گیشه سینماها این روزها همزمان با سرد شدن هوا نیز سرد شده و رو به یک خواب پاییزی می رود. شاید با مقایسه آمار فروش سال جاری با سال گذشته بیان شود که سینمای ایران در زمینه جذب مخاطب رشد درخشانی را به خود دیده است، اما تصور می شود روند صعودی این رشد در روزهای سرد پاییزی با توقف مواجه شده باشد.
پس از رکودشکنی سینماها در جذب مخاطب طی ۶ ماهه نخست امسال به نظر می رسید این آمار در نیمه دوم سال هم تکرار شود اما مقایسه ماه اول نیمه دوم امسال با فروردین ماه ۹۵ نشان می دهد، مخاطبان گزیده شده برای دیدن فیلم‎ها به سینماها مراجعه می کنند و برخی فیلم‎ها که ضعف در تبلیغات دارند همچنان بدون مخاطب مانده اند و تعداد صندلی های فروش رفته‎شان در یک سانس به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.

در این شرایط تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینمای ایران تدابیر متعددی را برای خروج از این رکود و عدم استقبال مخاطب انتخاب خواهند کرد. پس از اعلام چند باره سازمان سینمایی و قوه قضاییه مبنی بر جرم بودن نمایش تیزر فیلم‎ها از شبکه های ماهواره ای، صداوسیما همکاری خوبی را برای پخش این تیزرها نشان داده که به نظر می رسد تنها امید تهیه کنندگان همکاری پایدار تلویزیون برای ادامه پخش این تیزرها باشد. توقع می رود صداوسیما این روزها با نمایش رایگان تیزرها به کمک سینمای ایران بشتابد.

در زمینه تبلیغات محیطی نیز سینمای ایران طبق معمول حال و روز خوشی ندارد و در سطح شهر نیز همان چند بیلبورد همیشگی نیز کمتر به چشم می خورد. با بررسی رقم فروش فیلم‎ها در یک هفته اخیر به نظر می رسد مجموع فروش پاییز امسال رقم متوسطی باشد که دردی از فیلمها را دوا نخواهد کرد. حتی در این میان نام فیلم‎هایی به چشم می خورند که با بودجه دولتی ساخته شده اند اما مجموع فروش انها به ۲۰۰ میلیون تومان نیز نرسیده است. یعنی فروش فیلم پس از چند هفته و با تبلیغات متعدد حتی به “یک چهارم” هزینه تولید خود نیز نرسیده است. باید برای این خواب پاییزی چاره ای اندیشید؛ هرچند فیلمی مانند «فروشنده» که محصول اکران تابستان است همچنان مخاطب دارد، اما دیگر فیلم ها (به جز یکی دو مورد) که محصول اکران پاییز هستند مخاطب چندانی را جذب نکرده اند. البته در این میان نباید از فروش خوب و رو به رشد فیلم هایی مانند «سیانور» و «خشکسالی و دروغ» در این روزها غافل شد.

 منبع: عصرایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا