بیشترین خرید و فروش رای در کدام انتخابات رخ می‌دهد؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در حوزه انتخابات مجلس بیشترین خرید و فروش رای گزارش می‌شود و کمترین آن در انتخابات ریاست جمهوری است. حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبرمعظم انقلاب، تصریح کرد: نظام انتخاباتی در ایران با ساختار سیاسی و انتخاباتی ارتباط دارد. بحث ساختاری هم در دو حوزه وجود دارد یکی در حوزه تحزب در ایران و دیگری در حوزه نظام جامع انتخاباتی است.

موبنا – وی ادامه داد: برای اینکه سیاست های کلان مدنظر رهبری و ابلاغی ایشان به نتیجه برسد باید دو اقدام صورت گیرد. ابتدا اینکه وزارت کشور و سایر دستگاهها به وظیفه خود در تقویت نظام حزبی و تحزب در کشور عمل کنند و احزاب واقعی و قانونی در کشور با عملکرد شفاف شکل بگیرد. دیگری اینکه لایحه نظام جامع انتخاباتی که در وزارت کشور هنوز متاسفانه معلق مانده زودتر تدوین و از سوی دولت به مجلس داده شود.

این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: در آن لایحه و در قالب نظام حزبی چند اقدام باید انجام شود. ابتدا شفاف سازی رفتار سیاسی در کشور است که افراد، افراد پر نوسانی در حوزه های مختلف نباشند و دوم شفاف سازی هزینه های انتخاباتی در کشور است که برخی از جریانات سیاسی، افراد و کاندیدا های مختلف هزینه های زیادی دارند که هیچ نظارتی بر آن صورت نمی گیرد و در انتخابات پول های کلانی توزیع و هزینه می شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: تا زمانیکه تحزب در کشور اجرایی نشود و نظام جامع انتخابات در کشور شکل نگیرد و تبدیل به قانون نشود این مشکلات وجود دارد.

وی با اشاره به خرید و فروش رای در انتخابات ها، اظهارداشت : یکسری از مشکلات در جامعه وجود دارد و در کشور ما آرا کوچک زیاد است. در حوزه انتخابات مجلس بیشترین خرید و فروش رای گزارش می شود و کمترین آن در انتخابات ریاست جمهوری است و هر چه حوزه کلان تر باشد خرید و فروش کمتر است.

این نماینده مجلس با اشاره به شیوه برگزاری انتخابات در کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا انتخابات مجلس ایالتی و یا استانی است. زمانیکه انتخابات ایالتی باشد کاندیداها باید بیش از چند صد هزار رای اخذ کنند تا بتوانند نماینده شود و در این شرایط دیگر برای افراد صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند رای بخرند. اما در شرایطی که هنوز انتخابات مجلس در ایران بخشی و شهری است آن موقع شاید چند عدد رای و یا چند ده عدد رای هم صاحب نقش باشد و به همین دلیل شاهد هستیم که خرید و فروش آرا بسیار جدی می شود.

فلاحت پیشه تاکیدکرد: بنابراین به نظر بنده مهمترین راه برای مقابله با خرید و فروش رای استانی کردن انتخابات در ایران است که افراد نیازمند چند صد هزار رای باشند نه چند ده رای که آن را با خرید و فروش تامین کنند.

وی با اشاره به یکی از سیاست های ابلاغی انتخابات مبنی بر پاسخگویی مکتوب شورای نگهبان در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان، گفت: این موضوع پایان می دهد به یکسری از بحث هایی که معمولا شکل می گیرد و حقی ایجاد می کند برای کسانیکه احیانا رد صلاحیت شده اند. به اعتقاد بنده تلاش ایشان برای ساماندهی حوزه های اجرا و نظارت بر انتخابات است.

 منبع: اعتمادآنلاین

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا