رشد فروش در سینما در اکران پاییزه

وضعیت گیشه در دومین ماه پاییز نسبت به ماه اول این فصل شرایط بهتری از لحاظ فروش پیدا کرده است و اضافه شدن چند فیلم به چرخه اکران باعث شده تا مخاطبان بیشتری ترغیب شوند به تماشای فیلم‌های روی پرده بنشینند.

موبنا – البته بازار سینمای ایران در سال‌های اخیر نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است و حداقل شرایط به سمتی پیش رفته که باعث شده دخل و خرج تولید فیلم‌ها توازن پیدا کند. رسیدن کف فروش به یک میلیارد تومان امتیاز قابل تاملی برای سینما به حساب می‌آید و تا اندازه زیادی جلوی ضرر‌های مالی مبتلا به سال‌های گذشته را گرفته است.

از سویی دیگر در چنین شرایطی سینماگران هم به تکاپو در آمده‌اند و این روزها آثار متنوعی در ژانرهای مختلف روی پرده می‌رود. هرچند کیفیت فیلم‌ها با انتقادهای فراوانی روبه‌رو است و این نکته یکی از مهم‌ترین چالش‌های سینمای ایران است، اما به نظر می‌رسد با افزایش کمی سالن‌های استاندارد و چند منظوره و بازگشت سینما به سبد مصرفی خانوار ابعاد کیفی تولید فیلم‌ها هم بالاتر برود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که بخش اصلی درآمدزایی سینما تنها در شهر تهران حاصل می‌شود و هنوز بسیاری از شهرهای بزرگ کشور حتی از داشتن سالن‌هایی که بتواند مخاطب را جذب کند، محرومند. با این حال در هفته گذشته دو فیلم به گروه اکران افزوده شد: اما دراین بین «سیانور» از باقی فیلم‏ها پیشی گرفته است و فروش نسبتا خوبی را پشت سر می‏گذارد. به گزارش هنرآنلاین «سیانور» ساخته بهروز شعیبی است که پس از کش و قوس‏های فراوان بالاخره فرصت اکران یافت. این فیلم در یک هفته در تهران و شهرستان‏ها توانست ۳۷۱میلیون تومان فروش داشته باشد.

قصه «سیانور» در دهه ۵۰ می‏گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‏شود. در این فیلم که سید محمود رضوی آن را تهیه کرده است، مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی، حامد کمیلی، پدرام شریفی، فرزین صابونی، با حضور آتیلا پسیانی و بهروز شعیبی به ایفای نقش می‏پردازند. «خشکسالی و دروغ» ساخته پدرام علیزاده است که براساس نمایشنامه‏ای به همین نام نوشته محمد یعقوبی ساخته شده است، تا پایان روز چهارشنبه پنجم آبان توانست به فروش یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون تومان دست یابد.

یعقوبی این نمایش را بارها و بارها به روی صحنه برده و همواره با استقبال از سوی مخاطب همراه بوده است. فیلمنامه نسخه سینمایی «خشکسالی و دروغ» را هم یعقوبی نوشته که داستانش در چهار فصل روایت می‏شود. جشن تولد امید است. امید و همسر‏ش آلا به همراه آرش برادر آلا در میهمانی حضور دارند. میترا همسر قبلی امید به او زنگ می‎زند و می‏گوید به کمک امید احتیاج دارد. امید با میترا قرارملاقات می‏گذارد و این آغاز ماجرا است. . . در این فیلم محمدرضا گلزار در کنار بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی آدم و خاطره اسدی به ایفای نقش می‏پردازند. نیما راد، مهدی حسینی نیا، فرشاد میرزایی، سمانه اسماعیلی، افشین اخلاقی، آیلین کیخایی، زهرا مصطفوی، ابوالقاسم کرامتی و صدف فانی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«فروشنده» اصغر فرهادی همچنان پرفروش است. این فیلم که در کشورهای مختلف و جشنواره‏های متفاوتی حضور دارد، تاکنون در سینماهای داخل کشور توانسته رقم ۱۳میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان فروش داشته باشد. «فروشنده» به زندگی زن وشوهری می‏پردازد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتورمیلر هستند. شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی. با حضور: مینا ساداتی، مارال بنی‏آدم، مهدی کوشکی، عماد امامی، احترام برومند، محمد امامی، علی‏رضا رفوگران، آزاده موحد، شیرین آقاکاشی، مجتبی پیرزاده، صحرا اسدالهی و بازیگر خردسال: سام ولی‏پور دراین فیلم به ایفای نقش می‏پردازند.

«لانتوری» دیگر فیلمی است که توانسته تا امروز با وجود حواشی مختلف از فروش خوبی برخوردار باشد. آخرین ساخته رضا درمیشیان تاکنون ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروخته است. در این فیلم باران کوثری، نوید محمدزاده، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی، ستاره پسیانی، بهرام افشاری، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، سجاد تابش، یسنا میرطهماسب، وحید قاضی زاهدی، هادی احمدی، شهریار فرد، امیر حسین طاهری، امیر‌رضا رنجبران، میثم نوروزی، علیرضا خاتمی، رضا رباط جزی، حامد اسماعیل‌زاده، پانته‌آ غدیریان، محمد حسین‌پور و نظام الدین کیایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان این فیلم درباره گروه «لانتوری» است و به موضوع اسیدپاشی در کشور می‏پردازد.

«این زن حقش را می‏خواهد» به کارگردانی محسن توکلی که از هفته گذشته به گردونه اکران وارد شد، ۱۲۳ میلیون تومان فروش را رد کرده است. فیلمنامه «این زن حقش را می‏خواهد» با نام قبلی «پانسیون» مضمونی اجتماعی دارد و براساس داستانی واقعی به نگارش درآمده است. فیلم داستان پایداری یک زن را روایت می‏کند که سعی در گرفتن حق قانونی‏اش از طریق مراجع قضایی برای قصاص فردی که او را مضروب کرده، دارد… در این فیلم میترا حجار، کامران تفتی، لعیا زنگنه، افسانه پاکرو، روشنک عجمیان، مینا جعفرزاده، رسول توکلی و رضا آشتیانی نقش آفرینی می‏کنند. «نیمه شب اتفاق افتاد» دومین ساخته تینا پاکروان نیز ۲۹۵ میلیون تومان فروخته است. «نیمه شب اتفاق افتاد» که تهیه‏کنندگی آن را هم پاکروان به همراه امیرحسین عبداللهی برعهده دارند، روایتگر داستان عشق‏های نامتعارف از عروسی تا عزاست. در این فیلم حامد بهداد، رویا نونهالی، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی و… نقش‏آفرینی می‏کنند.

«یتیم ‏خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی است که در سال ۹۳ تولید شده و پس از حدود ۲سال وقفه در اکران از روز چهارشنبه پنجم آبان به جمع فیلم‏های اکرانی پیوست و توانست طی دو روز ۱۱ میلیون تومان فروش داشته باشد. این در حالی است که این فیلم هنوز در شهرستان‏ها اکران خود را آغاز نکرده است و رقم اعلام شده تنها به تهران اختصاص دارد. داستان «یتیم ‏خانه ایران» در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می‏گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند. قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‏های ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. علیرام نورایی، فرخ نعمتی، انوشیروان ارجمند، بهار محمدپور، داریوش اسدزاده، علی شادمان، ایمان صفا، محسن حسینی، اکبر بهشتی، داوود مقدادی، مجید مافی، شهرام تیموریان، ملیکا شعبان، مهری آل آقا، برت‏جان‏کلن، برایان طرفه و برشن آنامند بازیگران این فیلم سینمایی هستند که در ژانر تاریخی سیاسی با زمانی بالغ بر ۱۲۰ دقیقه ساخته شده است.

«متولد ۶۵» نیز دیگر فیلمی است که به جمع فیلم‏های روی پرده افزوده شد. اولین فیلم بلند سینمایی مجید توکلی که به تهیه‌کنندگی محمد مهدی عسگرپور تولید شده است، در روز نخست خود ۹ میلیون تومان فروش داشت و در مجموع «متولد ۶۵» فعلا توانست به فروش ۳۳ میلیون تومانی در تهران برسد. «متولد ۶۵» قصه دختر و پسر جوانی را روایت می‏کند که با رویای پولدار شدن، خود را در قالب شخصیت‏های مختلف اجتماعی جا می‏زنند و از این طریق می‏خواهند به خواسته‏های خود برسند. آنها به‌طور اتفاقی به‌عنوان خریدار به ساختمانی مراجعه می‏کنند؛ ولی در ادامه با حقایقی رو به رو می‏شوند… هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و با حضور افتخاری آنا نعمتی بازیگران فیلم متولد ۶۵ هستند. فیلمی که به گفته کارگردانش برای بچه‏های دهه ۶۰ ساخته شده است.

 منبع: دنیای اقتصاد

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا