سامانه‎های معاملاتی بورس و فرابورس مستقل شد

صبح امروز و با همت جوانان متخصص مدیریت فناوری بورس ، سامانه معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران از فرابورس ایران ، مستقل جدا شد.

موبنا – پیش از این معاملات این دو بورس بر روی یک هسته معاملات شکل می گرفت که گاهی بر اثر افزایش حجم معاملات، سامانه با کندی و گاهی با اختلال همراه می شد.

این تجربه و دستاورد بزرگ داخلی مدیریت فناوری اطلاعات بورس که بدون نیاز خارجی و با توان داخلی امکان جداسازی هسته مرکزی سامانه معاملات بورس و فرابورس را فراهم کرد بسیار ارزشمند است و ظرفیت و دقت و سرعت داد و ستد را افزایش می دهد.

این دستاورد که با ۱۰۰ درصد توان داخلی حاصل شده است آمادگی برای افزایش ظرفیت معاملات در سامانه های معاملات بورس و فرابورس را بوجود آورده است.

به همین خاطر امروز سامانه معاملات با تاخیر فعال آغاز به کار کرد اما از روزهای آینده دیگر اختلالی در کار نخواهد بود.

با توجه به متحمل شدن فشار بالای سامانه معاملات هنگام عرضه های اولیه و زمان رونق بازار، از ماه ها پیش راهکارهایی در حال بررسی بود.

یکی از این راهکارهای عملی ، تفکیک کردن هسته معاملات بورس از فرابورس و سبک کردن سامانه معاملات در روزهای رونق بازار بود که از امروز عملی شد.

به همین دلیل در حالی از امروز معاملات این دو بازار از هم تفکیک شده که برخی از کارگزاران خواهان فرصت بیشتر برای چیدمان سفارش های خرید و فروش شدند. به همین علت ، زمان شروع امروز معاملات با تاخیر همراه شد.

با تکفیک دو بازار و همچنین حضور کارشناسان آتوس در تهران ، دیگر اختلالی در کار نخواهد بود و در اینده خدمت رسانی به سهامداران و ذینفعان بازار سرمایه بهتر و بیشتر خواهد شد.

این دستاورد و خدمت جدید ، ریسک موجود در سامانه معاملات بورس را کاهش خواهد داد و امروز به دلیل اجرای این بحث معاملات بورس با تاخیر کوتاهی شروع شد که این موضوع به اطلاع مردم و سهامداران رسید.

سازمان بورس پس از عبور از سالها تحریم ظالمانه، به دنبال رفع نقائص سامانه معاملاتی است و خود را ملزم کرده است تا با به روز رسانی و بررسی سامانه های جدیدتر ، شرایط را برای بهبود عملکرد سیستم معاملات بورس فراهم کند.

 منبع: عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا