فیلمنامه تازه کشف شده برگمان ساخته می‌شود

فیلمنامه‌ای از اینگمار برگمان که تا همین چند وقت پیش ناشناخته بود و این اواخر کشف شد در قالب فیلمی سینمایی روی پرده می‌رود.

موبنا – به نقل از گاردین، فیلمنامه ‌اینگمار برگمان کارگردان مشهور سوئدی که به نظر می‌رسد بخشی از پروژه مشترک اجرا نشده او با فدریکو فلینی و آکیرا کوراساوا بود، برای صدمین سال تولد او ساخته خواهد شد.

برگمان این فیلمنامه را با عنوان «۶۴ دقیقه‌ای با ربکا» سال ۱۹۶۹ نوشت و داستان درباره آموزگار کودکان ناشنوا است که باردار شده و نگران فرزندش است. در این فیلمنامه زندگی او در چند روز دنبال می‌شود که در جریان آن او دچار یک تصادف اتومبیل هم می‌شود و چند کار معمول روزانه را انجام می‌دهد.

درنظر گرفته شده که نقش این آموزگار را کاترین راس بازی کند که برای بازی در فیلم «فارغ‌التحصیل» نامزد دریافت اسکار شده بود.

این فیلمنامه را برگمان در همکاری با کمپانی پارامونت نوشته بود که قرار بود با فلینی و کوراساوا هم ادامه یابد اما هرگز به ثمر ننشست. این فیلمنامه تا زمانی که او آرشیو خود را به بنیادی که به نام او در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد اهدا کرد، کشف نشده بود و تازه آن زمان روشن شد که چنین فیلمنامه‌ای وجود دارد.

اکنون اعلام شده که این فیلمنامه توسط سوزانه اوستن یکی از مشهورترین کارگردان‌های سوئدی ساخته خواهد شد. البته این انتخابی بسیار عجیب است زیرا این کارگردان و برگمان بسیار روابط خصمانه‌ای داشتند که تا زمان مرگ برگمان در سال ۲۰۰۷ ادامه داشت. این دو به دو بخش متفاوت فرهنگی در اواخر دهه ۱۹۶۰ تعلق داشتند و برگمان به عنوان یک فردگرای سنتی شناخته می‌شد در حالی که اوستن یکی از بنیانگذاران سینمای فمینیست رادیکال بود و از اعضای گروه جنبش ۸ محسوب می‌شد.

آنها با هم درگیری‌های شخصی هم داشتند و مادر اوستن که منتقد سینمایی بود، بعد با برگمان در یکی از فیلم‌های اولیه او همکاری کرد اما نتوانست در صنعت مردانه آن مقطع جایگاهی پیدا کند. اولین فیلمی که اوستن ساخت با عنوان «ماما» درواقع تلاشی برای تصویر چهره برگمان به عنوان فردی ناخوشایند در این صنعت و الهام گرفته از تجربیات مادرش بود.

اوستن می‌گوید ابتدا تمایلی به این کار نداشته، اما وقتی فیلمنامه را خواند با خود گفت وای برگمان حداقل ۶۴ دقیقه یک فمینیست بود!

در حالی که این فیلمنامه در همان حدود زمانی که فیلمنامه فیلم‌هایی چون «مصایب آنا» و «شرم» و«تماس» نوشته شده، نوشته شده است اما اوستن آن را بسیار متفاوت با بقیه فیلم‌های اصلی در میان آثار برگمان می‌داند و می‌گوید: آن فیلم‌ها بسیار سیاسی و روشنفکرانه و بازتابی از روح زمانه هستند اما وقتی شما این متن را می‌بینید متوجه می‌شوید خیلی خوب است و از نظر سیاسی او خیلی محافظه‌کار شده اما در عین حال هنرمندی است که با سوالات اگزیستانسیالیستی درگیر است. «شصت و چهار دقیقه» خیلی امیدوارانه و از زاویه دید یک زن نوشته شده و از دیالوگهای خیلی خوبی برخوردار است.

برگمان زاده ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۸ و درگذشته ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه کننده معاصر سوئدی بود. وی به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان سینمای جهان شناخته می‌شود. انتظار می‌رود این فیلم تا دو سال دیگر آماده شود.

 منبع: مهر 

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا