خودروساز آلمانی “سپر صورتی” رو کرد

شرکت مرسدس بنز در تلاش برای کاهش آسیب‌های شنوایی ناشی از صدای بلند تصادفات خودرو قصد دارد از یک سپر صوتی”صورتی” استفاده کند.

موبنا – به گزارش گیزمگ، ایده جدید این شرکت خودروسازی آلمانی، انتشار نویز صورتی از یک سیستم استریو در آستانه تصادف است که به تحریک یک واکنش فیزیکی جالب خواهد پرداخت.
۵۷۳۷۴۹۳۸
این شرکت در تاریخچه طولانی خود کارهای زیادی در زمینه ایمنی خودرو انجام داده است. برای مثال در سال ۱۹۷۸، بنز کلاس S به ارائه نخستین سیستم‌های ترمز ضد قفل چهار چرخ در یک خودروی تولیدی پرداخت. در سال ۱۹۸۷ نیز این شرکت در کنار شرکت‌های بی‌ام‌و و تویوتا نخستین سیستم‌های کنترل کشش را در خودرو ارائه کردند.

در سال ۲۰۰۳ نیز، شرکت مرسدس-بنز به معرفی سیستم پیش‌ایمنی خود پرداخت که شامل اقداماتی در زمان تصادف غیرقابل اجتناب است. از جمله این اقدامات، بهینه شدن سریع فشار کمربند ایمنی، بسته شدن پنجره‌های کنار و سقف، پف کردن صندلی‌ها برای تثبیت بدن مسافران و حتی حرکت صندلی به سمت مرکز خودرو قبل از تصادف است.

این شرکت در جدیدترین اقدام خود، سیستمی را برای حفاظت از گوش مسافران در برابر آسیب شنوایی ناشی از صدای تصادف معرفی کرده است.

این کار با تحریک یک واکنش طبیعی بدن موسوم به رفلکس صوتی انجام می‌شود که طی آن، عضله در گوش میانی بطور غیرارادی منقبض شده و به طور موثری انرژی ارتعاشی منتقل شده به حلزون گوش را تعدیل می‌کند.

زمانی که ماهیچه رکابی واکنش نشان می‌دهد، روی استخوان رکابی در گوش میانی کشیده شده و ارتبط بین پرده گوش و گوش میانی را تضعیف می‌کند. از این رو بخشی از صدا به سمت عقب منعکس شده و به گوش میانی نمی‌رسد. این رفلکس حدود یک دهم ثانیه طول می‌کشد تا فعال شود، از این رو معمولا از گوش فرد در زمان بروز صداهای بلند ناشی از تصادف خودرو حفاظت نمی‌کند.

به این منظور دانشمندان از انفجارهای کوتاه نویز صورتی ۸۰ دسیبلی را در ثانیه‌های پیش از تصادف استفاده کردند که ترکیبی از همه آهنگهای ممکن است. سطح ۸۰ دسیبل حتی در حد صدای آزاردهنده نیز نیست اما برای تحریک واکنش صوتی مطلوب قبل از تصادف کافی است. اما دانشمندان دریافته‌اند که ارائه بیش از یک آهنگ در یک بار می‌تواند این اثر را در زمان صداهای کم تر نیز تحریک کند.

قابلیت پیش‌ایمنی صوتی امسال در خودروهای کلاس E مرسدس بنز ارائه خواهد شد و به تدریج در سال‌های آینده در سایر خودروهای مجهز به سیستم پیش‌ایمنی نیز قرار داده خواهد شد.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا