دهمین همایش سازمان های مردم نهاد غیر دولتی در بروجرد به کار خود پایان داد

موبنا – دهمین همایش سازمان‎های غیر دولتی کشور با حضور تشکل‎های مردم نهاد ۲۳ استان کشور در این شهرستان به کار خود پایان داد.

این همایش با ترسیم اهدافی شامل ارائه راهکارهای تسهیل ارتباط فعالیت سازمان‎های غیردولتی استان در سطح ملی، بررسی لایحه قانون این سازمان‎ها در مجلس، راهکارهای شناساندن جلب اعتماد عمومی به سازمان‎های غیردولتی و ظرفیت‎های برنامه ششم برای توسعه فعالیت‎های این سازمان‎ها در شهرستان بروجرد برگزار شد.

دهمین همایش سازمان‎های غیردولتی کشور پس از دو روز برگزاری پنل‎های تخصصی با محوریت اهداف و سیاست‎های یاد شده با قرائت بیانیه‎ای به کار خود پایان داد.

بیانیه این همایش به شرح ذیل است:

همایش‎های ملی سازمان‎های ملی غیر دولتی ایران زمینه‎ساز گفت‎وگوهای سازنده بین این سازمان‎ها با یکدیگر و با دولت و با سایر بخش‎های جامعه است.

در این همایش‎ها که به همت سازمان‎های غیر دولتی و به صورت دوره‎ای در یکی از استان‎های کشور برگزار می‌شود، تلاش شده است که در هر همایش به یکی از چالش‎های فرآروی این سازمان‎ها پرداخته شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، مکانیزم برنامه‎ریزی این همایش‎ها مشارکتی بوده و تأکید می‎گردد که انتخاب موضوع هر همایش با نظر سازمان‎های غیر دولتی سراسر کشور باشد، شورای هماهنگی همایش‎های سازمان‎های غیر دولتی نیز بر همین اساس ایجاد گردیده و ماموریت دارد، تا جریان پایداری را در کشور برای برگزاری این همایش‎ها ایجاد کند.

شرکت‌کنندگان در دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی ایران همچنین مراتب قدردانی خود را از میزبانی استان لرستان و شورای هماهنگی همایش‎ها و سایر سازمان‎های غیر دولتی و دولتی که در برگزار این همایش همکاری داشته‎اند، ابراز کردند.

با توجه به تغییر رویکرد ناشی از روی کار آمدن دولت یازدهم و شعارها و مواضع اعلام شده از سوی رئیس جمهور و سایر دولتمردان در خصوص ایجاد زمینه‎های لازم برای نقش‎آفرینی موثر سازمان‎های غیر دولتی در حوزه‎های مختلف برنامه‎ریزی، اجرا و نظارت در روند توسعه پایدار کشور، این سازمان‎ها انتظار دارند که در کوتاه مدت شاهد تحقق این شعارها برای حضور و تأثیرگذاری عینی سازمان‏های غیر دولتی در این حوزه باشند.

در این زمینه بر اساس نتایج نشست‎های مشورتی و تخصصی که در طول همایش با حضور شرکت‎کنندگان برگزار شد، پیشنهاداتی به شرح ذیل به بازیگران عرصه توسعه پایدار ارائه می‎شود.

شرکت‎کنندگان در دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی ایران بر این باوریم که سازمان‎های غیر دولتی با توجه به سیاست‎های کلی نظام و افق‎های چشم‎انداز ۱۴۰۴ همچنین تدوین بیانیه ماموریت آن بر اساس نظام تفکری حاضرین در این همایش و محورهای چهارگانه همایش به ترسیم راهکارهای ذیل رسیدیم.

الف: در حوزه عمومی ترویج اهداف سازمان‎های غیر دولتی:

۱- انتخاب امام جمعه بروجرد به عنوان سفیر سازمان‎های غیر دولتی در شورای سیاست‎گذاری ائمه جمعه و جماعات تا برگزاری همایش یازدهم.

۲- ارسال و پیگیری نامه به رئیس جمهور در رابطه با تبدیل پیش‎نویس قانون مشارکت‎های اجتماعی به لایحه و تقاضای پیگیری تصویب قانون نظام مشارکت اجتماعی.

ب: در حوزه فعالیت سازمان‎های غیر دولتی:

۱- استفاده از ظرفیت سازمان‎های غیر دولتی در ایجاد هم‎افزایی محلی، منطقه‎ای و ملی.

۲- مستندسازی اقدامات و فعالیت سازمان‎های غیر دولتی به منظور شفاف‎سازی اقدامات داوطلبانه. ۳- بهره‎گیری از رسانه‎های در دسترس محلی، منطقه‎ای، ملی و شبکه‎های اجتماعی.

۴- ضرروت حفظ خصوصیت مطالبه‎گری سازمان‎های غیر دولتی در صورت عقد پیمان‎های کاری قابل تصدی از طریق دولت.

۵- انعکاس مطالبات مردم و حوزه سازمان‎های مردم نهاد در مسیر تصویب برنامه ششم توسعه با توجه به جاری بودن موضوع در مجلس شورای اسلامی متن‎های معین حاوی خواسته‎های این سازمان‎ها به مجلس و نیروهای تأثیرگذار دولتی اهمیت تام دارد.

۶- ضرورت تشکیل کارگروه‎ها و تیم‎های تخصصی و ساختارسازی در حوزه سازمان‎های غیر دولتی هم سو(تشکیل انواع شبکه‎های تشکل‎های همسو).

۷- ضرروت ارائه برنامه‎های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از طرف سازمان‎های غیر دولتی و توجه به چشم‎اندازها و افق توسعه فعالیت سازمانی غیر دولتی.

ج: در بخش دولت و حاکمیت:

۱- استفاده از ظرفیت‎های غیر دولتی به عنوان یک فرصت در جلب مشارکت مردم.

۲- حمایت بخش‎های مختلف نظام از فعالیت‎های داوطلبانه سازمان‎های غیر دولتی.

۳- کوچک‎سازی دولت و واگذاری تصدی‎های قابل واگذاری به سازمان‎های غیر دولتی.

۴- ایجاد بسترهای مناسب جهت توانمندسازی سازمان‎های غیر دولتی.

۵- اعطاء نقش نظارتی به سازمان‎های غیر دولتی در تدوین قوانین و مقررات.

گفتنی است، دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی به مدت دو روز در روزهای پنجم و ششم آبان ماه در سالن دکتر زرین‎کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد برگزار شد.

خروج از نسخه موبایل