وزیر ارتباطات: هیچ دولتمردی قطع ارتباطات اینترنتی را تجویز نکرده‌

اکنون ایران در بخش‌هایی مانند ICT و ماهواره جزو لبه‌های تکنولوژی دنیا به‌شمار می‌رود و با توجه به تغییرات سریع این دو حوزه لازم است در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شده و از نیروهای نخبه استفاده شود.

موبنا – وزیر ارتباطات: اگر نظر بر آن است که ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌ها را با دنیا قطع کنیم، چنین تجویزی را تا امروز از سوی هیچ یک از دولتمردان نداشته‌ایم.
محمود واعظی صبح امروز در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل به ارائه‌ توضیحاتی دراین باره پرداخت و گفت: این بحث از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و تاکیدات بسیاری نسبت به آن وجود دارد. برهمین اساس نگاه ما به پدافند غیرعامل باید به دور از حاشیه‌ها باشد.

وی همچنین عنوان کرد: دسترسی به یک شبکه ارتباطی واحد موضوعی است که در تامین امنیت کشورها تاثیر بسزایی دارد و برهمین اساس کشورهای مختلف این موضوع را دنبال می‌کنند. ما نیز از سال‌ها قبل چنین مساله‌ای را مطرح کردیم و حال با راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات شرایطی ایجاد شده که وقتی روز گذشته بخش قابل توجهی از ظرفیت اینترنت خارجی کشور برای مدتی دچار مشکل می‌شود، شبکه‌های داخلی در حال فعالیت هستند.

واعظی همچنین یادآور شد: اکنون ایران در بخش‌هایی مانند ICT و ماهواره جزو لبه‌های تکنولوژی دنیا به‌شمار می‌رود و با توجه به تغییرات سریع این دو حوزه لازم است در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شده و از نیروهای نخبه استفاده شود.

وزیر ارتباطات در ادامه به اهمیت بهره‌گیری از تجهیزات داخلی در تامین امنیت اشاره کرد و گفت: در راه‌اندازی شبکه توانا ما تا جایی که امکان داشت با تولیدکنندگان محصولات بومی قرارداد بستیم، اما عده‌ای به ما انتقاد کردند که چرا این تجهیزات بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از نمونه‌های چینی خریداری شده است، اما باید توجه داشت که برای حمایت از تولیدات بومی چاره‌ای غیر از این وجود ندارد و برای حمایت از این بخش باید شرایطی ایجاد شود که در مواردی که نمونه مشابه داخلی وجود دارد باید تعرفه گمرکی چنان بالا رود که واردات مقرون به صرفه نباشد.

وی در پایان صحبت‌های خود نیز در پاسخ به صحبت‌های اخیر یکی از مراجع تقلید درباره اینترنت مستقل توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات نیز به نوعی یک شبکه مستقل به‌شمار می‌رود، اما اگر نظر بر آن است که ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌ها را با دنیا قطع کنیم، چنین تجویزی را تا امروز نه از سوی مقام معظم رهبری و نه از سوی هیچ یک از دولتمردان نداشته‌ایم. به عبارت دیگر تاکید ما در راه‌اندازی این شبکه بر آن است که مردم به‌طور همزمان از محتوای داخلی فاخر، باکیفیت و سرعت بالا استفاده کرده و در عین حال محدودیتی در دسترسی به منابع علمی بین‌الملل هم نداشته باشند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا