علم الهدی: زد و بند با آمریکا به معنای تعامل با دنیا نیست

موبنا – آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در سوره انسان در قرآن کریم، خداوند ویژگی‌های انسان‌های ضد‌ الگوی قرآنی را بیان می‌کند. وی تصریح کرد: از ویژگی‌های آنان «عاصم» و «کفور»، وابستگی به دنیا و پشت سر انداختن آخرت …

موبنا – آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در سوره انسان در قرآن کریم، خداوند ویژگی‌های انسان‌های ضد‌ الگوی قرآنی را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های آنان «عاصم» و «کفور»، وابستگی به دنیا و پشت سر انداختن آخرت است.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه قرآن کریم علت پشت سر انداختن آخرت را بی‌توجهی عنوان می‌کند، گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید همان قدرت و توانی که انسان را عاصم و کفور کرده است، می‌تواند انسان را نابود کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که در فکر قدرت و ثروت باشند متوهم هستند که دوام و شکل زندگی و قدرت آن‌ها دائمی است.

امام جمعه مشهد با اشاره به ایام اسارت اهل‌ بیت (ع) و حوادث رخ‌داده برای آنان، اظهار کرد: در ایامی قرار داریم که عزیزان سیدالشهدا (ع) در میان بیابان در جریان اسارت دربه‌در در حال رفتن و حرکت به‌طرف شام، بین کوفه و شام هستند.

وی با بیان اینکه جریان اسارت اهل‌ بیت(ع)، جهادی است در کنار جهاد یاران سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا، ادامه داد: انقلاب کربلا دارای دو فصل است؛ یک‌فصل آن فصل شهادت است، تبلور جهاد فی سبیل‌الله در شهادت سیدالشهدا (ع) و عزیزانش بود و فصل دوم آن، فصل اسارت است، فصل اسارت، تبلور گاه جهادی بالاتر و جهادی عظیم‌تر است که خداوند متعال، این جهاد را در قرآن، جهاد کبیر نامیده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که دشمن به دنبال تحقیر خاندان پیامبر بود، یادآور شد: دشمن با اسارت این‌ها می‌خواست دو کار انجام دهد، خاندان پیغمبر و امام امیرالمؤمنین (ع) را تحقیر کند، صلابت رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را از چشم‌ها بریزد و دوم، با اسارت اهل‌بیت (ع) سیدالشهدا (ع) کاری کند که اصلاً فکر قیام و انقلاب در برابر دستگاه حکومت بنی‌امیه از مغزها پرواز کند، دشمن می‌خواست این کار را بکند و اهل‌بیت (ع) خلاف این کار را انجام دادند.

وی با اشاره به به‌دست گرفتن ابتکار عمل توسط اهل‌بیت (ع)، خاطرنشان کرد: در مسیر اسارت اهل‌بیت (ع)، در بازارها، در میان کاخ‌ها، در مجامع عمومی که دشمن تنظیم کرده بود برای اجرای این دو نیت باطل، این‌ها کاری انجام می‌دادند که هر دو نقشه دشمن نقش بر آب می‌شد، یعنی پرده قدرت و صلابت دشمن کاملاً پاره می‌شد، هیبت دشمن از چشم‌ها می‌ریخت، دشمن به‌عنوان عنصر زبون، ضعیف، قابل حمله، قابل تهاجم و قابل مقابله با او درمی‌آمد، با صحبت‌هایی که این‌ها در این جلسات و کاخ‌ها و سر بازارها می‌کردند و عمل و رفتاری هم که با دشمن داشتند، بی‌اعتنایی، بی‌توجهی، خرد کردن دشمن، روحیه را از دشمن گرفتند و ابتکار عمل به دست اهل‌بیت (ع) بود.

علم‌الهدی ادامه داد: این جهاد نسبت به آنچه در کربلا صورت گرفت، جهاد کبیر بود، این را قرآن می‌گوید «فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً»، یعنی آن مقابله‌ای که عزیزان سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا کردند در مقابل این جهاد به نص قرآن، آن جهاد صغیر بود و این جهاد کبیر بود، این‌ها جهاد کبیر انجام دادند، مایه‌ آن‌هم سنگین بود، آسان که نبود، انواع شکنجه‌ها را اجرا می‌کردند، انواع ظلم‌ها را انجام می‌دادند و انواع مظالم و فجایع را نسبت به این ۸۴ زن و بچه انجام می‌دادند.

وی با تأکید بر این‌که تعامل با دشمن معنا ندارد، تصریح کرد: در تمام این ۸۴ زن و بچه و در بین این اهل‌بیت (ع)، یک نفر نگفت برویم با دشمن تعامل کنیم، برویم مذاکره کنیم، شاید این‌ها لااقل بشر و انسان هستند، شاید انسانیت آنان تحریک شود، آنان ایستادند و مقاومت کردند، کسی نگفت تعامل کنیم چون دشمن، دشمن است، با دشمن تعامل معنا ندارد، این را خدا می‌گوید جهاد کبیر.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: از چند ماه گذشته، عنوان جهاد کبیر به‌وسیله مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی دینی ما شده، ایشان عنوان جهاد کبیر را مطرح فرمودند و فرمودند ما الآن باید جهاد کبیر انجام دهیم، جهاد کبیر یعنی چه؟ یعنی همان مقاومتی که اهل‌بیت (ع) امام حسین (ع) مقابل دشمن داشتند، ما مقابل دشمن همان مقاومت را در برابر خواسته‌های دشمن داشته باشیم و در مقابل دشمن، قد خم نکنیم همان‌طوری که آنان بودند.

وی با بیان اینکه جهاد کبیر توسط رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات سیاسی و دینی کشور شد، افزود: امروز دشمن در عرصه فرهنگی و سیاسی می‌خواهد جوانان کشور ما را بی‌بندوبار کند تا هویت دینی را از کشور ما بگیرد.

امام‌جمعه مشهد تأکید کرد: امروز دشمن می‌خواهد ما در عرصه اقتصادی وابسته شویم و نتوانیم روی پای خودمان بایستیم، همیشه دستمان جلوی آن‌ها دراز باشد.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی هم می‌خواهند مسیرمان در دنیا را با معادلات و خواسته‌های آنان تنظیم کنیم.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نباید به دنبال اجرای خواسته‌های دشمن باشیم، دشمن می‌خواهد ما بی‌بندوبار باشیم، نمی‌خواهیم کسی را تخریب کنیم، اینکه نمی‌توانیم با دشمن تعامل کنیم یک موضوع عقلانی است.

وی تصریح کرد: نباید به دنبال زدوبند با دنیا باشیم و بعد بگوییم می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم، دنیا که فقط اروپا و آمریکا نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند بدون تعامل با دنیا رشد نمی‌کنیم، گفت: مگر می‌شود با دشمن تعامل داشته باشیم، مگر در زمان هشت سال دفاع مقدس می‌توانستیم بگوییم می‌خواهیم با صدام تعامل کنیم.

وی تأکید کرد: دشمن جز به نابودی ما به هیچ‌چیز دیگر راضی نمی‌شود و هرچه به‌سوی آن‌ها حرکت کنیم به سمت نابودی خود حرکت کرده‌ایم.

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا