زیباکلام: به دولت یازدهم در حوزه اقتصادی امتیاز خوبی نمی‌دهم / در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز مردود است

موبنا – استاد دانشگاه تهران گفت: به دولت یازدهم در حوزه اقتصادی امتیاز خوبی نمی‌دهم و در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز مردود است. صادق زیباکلام چهارشنبه شب در نشست آزادی بیان در قانون اساسی در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به مقوله آزادی در دوار مختلف اظهار داشت: اساس جامعه مدرنیته با آزادی …

موبنا – استاد دانشگاه تهران گفت: به دولت یازدهم در حوزه اقتصادی امتیاز خوبی نمی‌دهم و در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز مردود است.

صادق زیباکلام چهارشنبه شب در نشست آزادی بیان در قانون اساسی در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به مقوله آزادی در دوار مختلف اظهار داشت: اساس جامعه مدرنیته با آزادی شکل گرفته و آزادی با قانون در رقابت قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ جامعه‌ای آزادی مطلق وجود ندارد، افزود: اکثر حکومت‌ها مدعی مردم‌سالاری هستند اما باید معیار تشخیص حکومت همراه با آزادی و دموکراسی نیز مشخص شود.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: حکومت مدعی آزادی باید رفت و آمد و استقرار حکومت توسط مردم انجام شود و حکومت نسبت به تصمیم‌ها و اقدامات خود پاسخگو باشد تا نام حکومت را “مردم سالار” دانست.

وی عنوان کرد: حکومت نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد و تمام اختیارات و قدرت حکومت در قانون تعریف شده و همچنین حکومت مدعی آزادی دارای پارلمان است و باید به نمایندگان مردم پاسخگو دهد.

زیباکلام گفت: مسائل مرتبط با آزادی از کشورهای غربی به کشورهای عربی و آسیایی و ایران سوق داده شده به طوری که موج آزادی‌خواهی در قرن نوزدهم به کشور ایران رسید.

وی افزود: تفکیک قوا، انتخاب رئیس جمهور و اینکه حکومت هر کاری را بخواهد نمی‌تواند، انجام دهد، تأسی از غرب است و حکومت محدود به قانون شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: تغییر آزادی‌خواهی در ایران با مشروطه آغاز شد اما با فوت مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه به اجرای قانون مشروطه تن نداد و بر این اساس آزادی بیان، مطبوعات و انتقاد از حکومت نیز به رسمیت شناخته نشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان به دلیل احتمال بروز اشتباه در حکومت حق سئوال و توضیح دارند، افزود: رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی با وجود مجلس دست به انجام هر کاری می‎زدند و مشروطه هم نتوانست نهاد سیاسی که از قانون تبعیت کند را ایجاد کند.

زیباکلام بیان کرد: چون در زمان پهلوی به آزاد سیاسی، بیان و مطبوعات نرسیدیم به سمت انقلاب اسلامی رفتیم اما امروز مباحثی که درباره انقلاب اسلامی از تریبون‌های رسمی بیان می‌شود به واقعیت نزدیک نیست و این گفتمان‌های رسمی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی برای از بین بردن آمریکا، انگلیس و اسرائیل شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای “مرگ بر آمریکا” و از بین بردن غرب شکل نگرفت، اظهار داشت: خواسته مردم در راهپیمایی‌ها داشتن آزادی سیاسی، بیان، مطبوعات، انتخابات، عدم وجود زندانی سیاسی و اوین بود اما امروز به جای این خواسته‌ها بحث آمریکاستیزی مطرح است.

این فعال سیاسی بیان کرد: نسل جدید امروز باید مسائلی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد تا مشخص شود چرا خواسته‌های آزادی‌طلبانه مردم کنار رفته و جای آنها خواسته‌های دیگری مطرح شد و همچنان ادامه دارد.

زیباکلام گفت: امام(ره) از زمان اقامت در پاریس تا ورود به ایران در ۱۳۰ مصاحبه‌ دلایل مبارزه را بیان کردند و دنیا نیز مبهوت حرکت امام و مردم شد.

وی افزود: در یکی از مصاحبه‌ها از حضرت امام(ره) درباره حکومت اسلامی سوال پرسیده شده که ایشان پاسخ دادند باید آن را مطالعه کنیم.

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: امروز نمی‌توان منکر پیشرفت آزادی و دموکراسی شد به طوری که در دوران پیش از انقلاب هیچ روزنامه مستقل از حکومت وجود نداشت و امروز نیز روزنامه‌های مستقل ایران قابل قیاس با نشریات خارجی نیست.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید عنوان کرد: دولت روحانی، ایران را از مسئله هسته‌ای نجات داد اما به دولت یازدهم در حوزه اقتصادی امتیاز خوبی نمی‌دهم و در حوزه سیاسی و اجتماعی نیز مردود است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه تهران، آمریکاستیزی هیچ نفعی برای کشور ندارد و به دلایل مختلف می‌توان نشان داد که امریکاستیزی حتی به ضرر منافع ملی تمام شده است.

 منبع: تسنیم

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا