خرما؛ بمبی از مواد مغذی!

موبنا – فواید خرما شامل بهبود یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلال عملکرد جنسی، اسهال، سرطان شکم، و بسیاری شرایط دیگر می شوند. مصرف خرما برای افزایش وزن نیز گزینه خوبی محسوب می شود. این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مختلف، مواد معدنی و فیبر است. این میوه خوشمزه حاوی چربی، کلسیم، …

موبنا – فواید خرما شامل بهبود یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلال عملکرد جنسی، اسهال، سرطان شکم، و بسیاری شرایط دیگر می شوند. مصرف خرما برای افزایش وزن نیز گزینه خوبی محسوب می شود. این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مختلف، مواد معدنی و فیبر است. این میوه خوشمزه حاوی چربی، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، و منیزیم است که همگی برای سلامت انسان مفید هستند. ه نقل از “ارگانیک فکتس”، فواید چشمگیر خرما آن را به یکی از بهترین مواد تشکیل دهنده برای رشد عضلات مبدل کرده اند. مردم به روش های مختلف خرما را مصرف می کنند که از آن جمله می توان به ترکیب خمیر خرما با شیر، ماست یا همراه با نان یا کره که مزه این میوه را هر چه بهتر می سازند، اشاره کرد. مصرف خرما هم برای بزرگسالان و هم کودکان، به ویژه برای بهبود زخم یا بیماری، مفید است.

بنابر نتایج یک بررسی پزشکی جدید، مفید واقع شدن مصرف خرما در پیشگیری از سرطان شکم تایید شده است. خرما در میان مسلمان محصولی محبوب است و آنها به طور معمول در ماه رمضان روزه خود را با خوردن خرما باز می کنند که این کار از پرخوری نیز جلوگیری می کند. هنگامی که بدن جذب مواد مغزی ارزشمند خرما را آغاز می کند، احساس گرسنگی فروکش می کند. مصرف خرما برای سیستم عصبی نیز می تواند بسیار سودمند باشد زیرا منبعی سرشار از پتاسیم است.

خرما یکی از بهترین مواد غذایی با توانایی تنظیم فرآیند گوارش است. این میوه شیرین می تواند طی نیم ساعت پس از مصرف سطوح انرژی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا دریافت ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز را توصیه می کند که می توان از طریق خرما آن را تامین کرد. همچنین گفته می شود، مصرف روزانه یک دانه خرما می تواند به حفظ سلامت چشم ها در طول زندگی کمک کند. اثر خرما در محافظت از مشکل شب کوری شناخته شده است.
ارزش غذایی خرما

خرما منبع خوبی برای انواع مختلف ویتامین و مواد معدنی است. این میوه منبع خوب انرژی، قند، و فیبر است. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، و روی در خرما یافت می شوند. همچنین خرما حاوی ویتامین های مختلف از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A، و ویتامین K است.

فواید سلامت خرما

یبوست: خرما اغلب به عنوان یک ماده غذایی ملین دسته بندی می شود. بر همین اساس است که افراد مبتلا به یبوست به طور مکرر از آن مصرف می کنند. برای کسب بهترین نتیجه باید خرما را از یک شب پیش در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مصرف کنید. خرما حاوی سطوح بالایی از فیبر محلول است که برای بهبود اجابت مزاج و عبور راحت مواد غذایی در دستگاه گوارش ضروری بوده و می تواند نشانه های یبوست را تسکین دهد.

سلامت و قدرت استخوان: مقدار قابل توجه مواد معدنی موجود در خرما می تواند آن را به یک ابرماده غذایی برای تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده مانند پوکی استخوان مبدل کند. خرما حاوی سلنیم، منیزیم، مس، و منگنز است که همگی آنها برای رشد استخوان هایی سالم و قدرتمند به ویژه برای افراد مسن که استخوان ها به تدریج ضعیف می شوند نیاز هستند.

اختلالات روده: محتوای نیکوتین موجود در خرما برای درمان انواع مختلف اختلالات روده مفید است. مصرف مداوم خرما به جلوگیری از رشد ارگانیسم های پاتولوژیک کمک می کند و در نتیجه این محصول می تواند به تحریک رشد باکتری های مفید در روده کمک کند. از نظر مسائل گوارشی، خرما حاوی فیبرهای محلول و نامحلول و همچنین بسیاری اسیدهای آمینه سودمند است که می توانند گوارش بهتر غذا را موجب شده و آن را کارآمدتر سازند. این به معنای جذب بهتر مواد مغذی توسط دستگاه گوارش و وارد شدن آنها به بدن برای استفاده درست است.
کم خونی: خرما حاوی محتوای مواد معدنی بالا است که برای بسیاری شرایط سلامت مفید است اما سطوح قابل توجه آهن موجود در این میوه آن را به یک مکمل غذایی فوق العاده برای افرادی که از کم خونی رنج می برند، تبدیل می کند. سطح بالای آهن فقدان ذاتی آهن در بیماران مبتلا به کم خونی را کاهش داده، سطح انرژی و قدرت را افزایش می دهد، در شرایطی که احساس خستگی و سستی را نیز کاهش می دهد.

آلرژی ها: یکی از جنبه های جالب توجه خرما وجود گوگرد آلی در آن است. این عنصری بسیار رایج در مواد غذایی نیست اما فواید سلامت ارزشمندی دارد که از آن جمله می توان به کاهش واکنش های آلرژیک و آلرژی های فصلی اشاره کرد. خرما به واسطه محتوای گوگرد خود که وارد رژیم غذایی شما می شود، راه حلی عالی برای کاهش آثار آلرژی های فصلی است.

افزایش وزن: خرما باید جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشد. این ماده حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین های ضروری است. اگر بیش از اندازه لاغر هستید مصرف خرما به همراه خمیر خیار می تواند وزن شما را به سطحی عادی و متعادل برساند. یک کیلوگرم خرما حاوی تقریبا ۳,۰۰۰ کالری است و کالری موجود در آن برای تامین نیازهای روزانه بدن انسان کفایت می کند. اگر فردی لاغر و نحیف هستید و قصد دارید به وزن خود بیفزایید، در تلاش برای پرورش عضلات خود هستید، یا به واسطه یک بیماری جدی ضعیف شده اید، مصرف خرما را فراموش نکنید.

تقویت کننده انرژی: خرما حاوی سطوح بالایی از قندهای طبیعی مانند گلوکز، و ساکارز است. از این رو، خرما میان وعده ای عالی برای افزایش سریع انرژی محسوب می شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان هنگامی که بعد از ظهرها احساس بی حالی و تنبلی می کنند از خرما به عنوان یک میان وعده سریع و پر انرژی بهره می گیرند.
سلامت سیستم عصبی: ویتامین های موجود در خرما آن را به محصولی فوق العاده برای تقویت سلامت سیستم عصبی مبدل کرده اند. پتاسیم یکی از مواد اصلی برتر در شکل گیری یک سیستم عصبی سالم و پاسخگو است و همچنین سرعت و هوشیاری فعالیت مغزی را بهبود می بخشد. از این رو، خرما یک منبع غذایی شگفت انگیز برای افراد مسن و سیستم عصبی رو به افول آنها و همچنین افرادی که قصد دارند ذهنی فعال و پویا داشته باشند، محسوب می شود.

قلب سالم: خرما در حفظ سلامت قلب نیز موثر عمل می کند. طی پژوهش های صورت گرفته، هنگامی که به مدت یک شب خیس خورده و صبح روز بعد مصرف شده اند اثر مثبتی بر قلب های ضعیف نشان داده اند. خرما منبع خوبی برای پتاسیم است که مطالعات نشان داده اند خطر سکته مغزی و دیگر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهد. افزون بر این، مصرف خرما به عنوان روشی خوشمزه برای کاهش سطوح کلسترول بد (LDL)، عاملی کلیدی در حملات قلبی، بیماری قلبی، و سکته مغزی، پیشنهاد شده است. با مصرف دو بار در هفته، خرما می تواند به طور چشمگیری سلامت کلی قلب را بهبود ببخشد.

ضعف جنسی: مطالعات نشان داده اند خرما برای افزایش استقامت جنسی نیز مفید است. می توانید تعدادی خرما را یک شب در شیر بز خیس کرده، سپس با افزودن پودر هل و مقداری عسل این مواد را با هم ترکیب کنید. این ترکیبی مفید برای افزایش استقامت جنسی و کاهش نازایی ناشی از اختلالات جنسی است. سطوح بالای استرادیول و مولفه های فلاونوئید خرما عواملی هستند که بر تعداد و تحرک اسپرم ها می افزایند و همچنین اندازه و وزن بیضه ها را افزایش می دهند.
شب کوری: فواید خرما بسیار زیاد هستند و برای مقابله با شرایط مختلف که گوش، بینی، و گلو را تحت تاثیر قرار می دهند به کار گرفته می شود. مشخص شده است هنگامی که برگ درخت نخل خرما تبدیل به خمیر شود و اطراف چشم ها مالیده شود و یا زمانی که خرما به صورت خوراکی مصرف شود، شب کوری را کاهش می دهد و این راه حل در مناطق روستایی به عنوان یک داروی جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

مسمویت: خرما به عنوان درمانی برای مسمومیت با الکل استفاده می شود. خرما می تواند احساس مصرف بیش از اندازه الکل را تسکین دهد و برای جلوگیری از سردردهای ناشی از نوشیدن آن نیز کاربرد دارد. برای کسب بهترین نتجیه باید خرماها از شب قبل خیس خورده باشند.

اسهال: خرماهای رسیده حاوی پتاسیم هستند که عاملی موثر برای کنترل اسهال شناخته می شود. گوارش خرما نیز آسان است که هر چه بیشتر به کاهش ماهیت غیر قابل پیش بینی اسهال مزمن کمک می کند. فیبر محلول موجود در خرما می تواند به درمان اسهال از طریق بهبود حرکات روده و بهبود عملکرد دستگاه دفع مواد زائد بدن کمک کند.

سرطان شکم: پژوهش ها مصرف خرما را به عنوان روشی موثر در کاهش خطر و تاثیر سرطان شکم عنوان کرده اند. خرما به عنوان محصولی مفید برای تمام گروه های سنی عمل می کند و در برخی موارد بهتر از داروهای سنتی عمل کرده است. خرما محصولی طبیعی است و از این رو عوارض جانبی برای بدن انسان ندارد.

سخن پایانی

اگرچه خرما دارای ارش تغذیه ای فوق العاده ای است اما هنگام مصرف باید به تمیز کردن آن توجه داشت زیرا از پوستی چسبناک برخوردار است و می تواند انواع مختلف ناخالصی ها و آلودگی ها را به خود جذب کند. پیش از مصرف، خرما را به خوبی بشویید.

 منبع: عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا