دانشگاه تهران، میزبان دومین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه

موبنا – دکتر سیداحمدرضا خضری، دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر با اعلام این خبر اظهار کرد: اجلاس اول روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سال گذشته در همین ایام در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد که در نوع خود اقدام موثر و مهمی در جهت توسعه روابط دانشگاهی ایران و روسیه به شمار می‌رفت. وی …

موبنا – دکتر سیداحمدرضا خضری، دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر با اعلام این خبر اظهار کرد: اجلاس اول روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سال گذشته در همین ایام در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد که در نوع خود اقدام موثر و مهمی در جهت توسعه روابط دانشگاهی ایران و روسیه به شمار می‌رفت.

وی افزود: می‌توان گفت به دنبال برگزاری اجلاس اول نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور ایران و روسیه به وجود آمد که در آن بالغ بر ۳۰ رئیس دانشگاه در یک مکان در مورد موضوعات دانشگاهی به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین در آن اجلاس مقرر شد این نشست‌ها هر سال به میزبانی یکی از کشورهای ایران یا روسیه برگزار شود.

خضری اظهار کرد: در اجلاس گذشته همچنین دانشگاه تهران پیشنهاد میزبان اجلاس دوم را مطرح کرد که با استقبال شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد و بدین ترتیب میزبانی اجلاس دوم به دانشگاه تهران رسید.

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر خاطرنشان کرد: در ایران نیز طی حدود دو سال اخیر ۱۳ دانشگاه برتر و بزرگ و به تعبیر وزارت علوم دانشگاه‌های سطح یک هر دو ماه یک‌بار اجلاسیه‌ای برگزار می‌کنند و در آن مسائل مهم دانشگاه‌های بزرگ را مورد بررسی قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

وی افزود: اهداف عمده این اجلاسیه‌ها پرداختن به حل مشکلات کلان کشور و نقش‌آفرینی بیشتر در نقشه جامع علمی، برآورده ساختن انتظارات نظام، هم‌افزایی و هم‌اندیشی و بررسی مأموریت‌های دانشگاه‌ها، تبادل تجارب و تبدیل رقابت‌های دانشگاه‌ها به رفاقت و افزایش کیفیت علمی دانشگاه‌ها و همچنین حرکت در راستای بین‌المللی و کارآفرین شدن دانشگاه‌ها است.

خضری تأکید کرد: در اجلاس دوم روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه علاوه‌بر این ۱۳ دانشگاه برتر کشور، حدود ۲۰ دانشگاه از کشور روسیه شرکت می‌کنند و این اجلاس در سطح روسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

به گفته وی، در اجلاس قبل که در روسیه برگزار شد بیشتر موضوعات کلی مطرح شد و این اجلاس بیشتر در جهت آشنایی دانشگاه‌های دو کشور برگزار شد، اما اکنون در برگزاری اجلاس دوم یک گام جلوتر رفته‌ایم و به بررسی عملکرد دانشگاه‌ها رسیدیم.

خضری تأکید کرد: در عصر روز پنج‌شنبه (۲۹ مهر) و پس از برگزاری افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، ۳ میزگرد تخصصی و علمی با موضوعاتی همچون «همکاری‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و ارتقای رقابت‌پذیری آن‌ها» و «تجارب مدیریت دانشگاه‌ها و مشکلات تربیت نیرو برای اقتصاد نوآورانه» و «نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه دانشگاه‌ها» برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در ادامه اظهار کرد: عناوین این میزگرد با طرف روسی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و در هر میزگرد چندنفر از روسای دانشگاه‌های داخل و دانشگاه‌های روسی به ارائه دیدگاه‌ها می‌پردازند.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی اجلاس اظهار کرد: برنامه‌های جنبی از جمله بازدید از «صحنه سلام» دوره قاجار که اثر هنری بسیار منحصربه‌فردی در باغ نگارستان دانشگاه تهران است، همچنین عمارت پروین اعتصامی باغ نگارستان برای شرکت‌کنندگان در این اجلاس در نظر گرفته شده است. همچنین میهمانان روز چهارشنبه و یک روز قبل از برگزاری اجلاس از موزه ملی ایران و سفارت روسیه در تهران و همچنین برج میلاد بازدید خواهند داشت.

وی افزود: افتتاحیه اجلاس دوم روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم و اختتامیه آن با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا