نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ سه پادشاه، یک مهمان افتخاری

موبنا – به نقل از دویچه وله، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از روز چهارشنبه (۲۸ مهر) آغاز به کار خواهد کرد و به مدت پنج روز میزبان دست‌اندرکاران صنعت نشر و علاقمندان خواهد بود. امسال از جمله مهمانان دعوت شده به این نمایشگاه ویلم الکساندر، پادشاه هلند و فیلیپ و ماتیلده، پادشاه و ملکه بلژیک …

موبنا – به نقل از دویچه وله، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از روز چهارشنبه (۲۸ مهر) آغاز به کار خواهد کرد و به مدت پنج روز میزبان دست‌اندرکاران صنعت نشر و علاقمندان خواهد بود.

امسال از جمله مهمانان دعوت شده به این نمایشگاه ویلم الکساندر، پادشاه هلند و فیلیپ و ماتیلده، پادشاه و ملکه بلژیک هستند.
این سه مهمان عالی‌رتبه شامگاه سه‌شنبه سالن مشترک فلاندر و هلند را افتتاح خواهند کرد. فلاندرهای بلژیک و کشور هلند امسال مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت هستند.
فلاندر (فلامان یا فلمیش) مردمی هلندی زبان هستند که در سه کشور بلژیک، هلند و فرانسه سکونت دارند.
در نمایشگاه امسال نزدیک به ۷ هزار ناشر شرکت دارند و انتظار می‌رود ۲۸۵ هزار نفر از آن بازدید کنند. متناسب با مهمانان امسال، در ۵ روزی که نمایشگاه کتاب فرانکفورت دایر است، بیش از ۳۷۶ عنوان کتاب جدید در رابطه با فلاندر و هلند به معرض نمایش گذاشته می‌شوند.
برنامه‌هایی نیز در چارچوب این نمایشگاه با حضور ۷۰ نویسنده فلمیش و هلندی نیز در نظر گرفته شده‌اند.

سیس نوتبوم، نویسنده اهل هلند که از او به عنوان بزرگترین نویسنده معاصر این کشور یاد می‌کنند، یکی از دعوت‌شدگان به نمایشگاه فرانکفورت است.
فلاندر و هلند پیش از این نیز در سال ۱۹۹۳ به عنوان مهمان افتخاری به نمایشگاه فرانکفورت دعوت شده بودند.
به گفته بارت مویرت، نویسنده ۵۲ ساله فلاندری از آن زمان تا کنون “نام‌های جدید، آدم‌های جدید و تحرک تازه‌ای” در صحنه ادبی فلمیش و هلند به وقوع پیوسته است.
البته طی ۲۳ سال گذشته نه تنها در عرصه ادبیات، بلکه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز تغییرات قابل‌توجهی رخ داده‌اند.
قتل تئودور ون گوگ، فیلمساز مطرح و جنجالی هلندی در سال ۲۰۰۴ به دست یک اسلام‌گرای افراطی و ظهور احزاب راستگرا در عرصه سیاسی هلند از جمله این موارد است.
تهدید ترور برخاسته از تفکر اسلامی افراط گرایانه و نیز بحران پناهجویی در اروپا از دیگر مواردی هستند که در سال‌های اخیر به موضوعی مطرح نه تنها در هلند، بلکه در سرتاسر اروپا بدل شده‌اند.
رشیده لمرابط، نویسنده بلژیکی با تبار مراکشی با کتاب “کشور زنان” که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، توجه مثبت منتقدان را جلب کرد. این کتاب یکی از جوایز معتبر ادبیات فلاندر را دریافت کرد.
در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت جوایز ادبی متعددی نیز اهدا می‌شوند.
مهم‌ترین آنها جایزه صلح ناشران آلمان است که امسال به کارولین امکه، نویسنده و خبرنگار ۴۹ ساله اهدا می‌شود.
سال گذشته نوید کرمانی، خاورشناس آلمانی – ایرانی این جایزه را دریافت کرد.

 منبع: عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا