کمر عربستان شکست

موبنا -بلومبرگ گزارش داد با کاهش درآمد شرکت‌ها و کاهش نقدینگی در عربستان، بانک های سعودی که با فشار کمبود منابع مواجه هستند، یکی پس از دیگری هزینه دریافت وام و تسهیلات را افزایش می دهند. در روز گذشته، نرخ سود تسهیلات بانک های سعودی بیشترین افزایش خود را از ماه آگوست تا کنون تجربه …

موبنا -بلومبرگ گزارش داد با کاهش درآمد شرکت‌ها و کاهش نقدینگی در عربستان، بانک های سعودی که با فشار کمبود منابع مواجه هستند، یکی پس از دیگری هزینه دریافت وام و تسهیلات را افزایش می دهند.
در روز گذشته، نرخ سود تسهیلات بانک های سعودی بیشترین افزایش خود را از ماه آگوست تا کنون تجربه کرد.
بانک های سعودی از یک سو به دلیل کاهش درآمد در سه ماهه سوم سال جاری و از سوی دیگر به دلیل کمبود نقدینگی دست به افزایش سود خود می زنند.
اخیرا آمار درآمد بانک های سعودی در سه ماهه سوم سال جاری منتشر شده است که از ۷ بانک بزرگ سعودی که آمار خود را منتشر کرده اند تنها یک بانک از افزایش درآمد خبر داده است.
بانک مرکزی عربستان در تلاش است تا با تسهیل شرایط دریافت وام و تزریق نقدینگی به بازار پولی این کشور، شرایط را تا حدودی آرام کند اما به نظر می رسد دولت عربستان باید بیش از این برای بهبود شرایط در این کشور اقدام کند.
در آخرین اقدام دولت سعودی، بانک مرکزی این کشور حدود ۲۰ میلیارد ریال سعودی معادل ۵٫۳ میلیارد دلار به بازار پولی این کشور تزریق کرده است.
جان اسفاکیاناکیس، مدیر بخش تحقیقات اقتصادی بنیاد تحقیقاتی خلیج در ریاض، معتقد است که نرخ سود تسهیلات بانکی تنها با یک تزریق ۵ میلیارد دلاری در این کشور کاهش نمی یابد.
وی تأکید کرد تزریق ۵ میلیارد دلار اقدام خوبی بود اما با توجه به حجم دارایی های بانک های سعودی، چندین مورد از این اقدامات برای کاهش نرخ سود در این کشور نیاز است.
هم اکنون موسسات مالی در عربستان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت جهان با عواقب کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال ۲۰۱۴ به بعد در این کشور روبرو هستند و با آن دست و پنجه نرم می کنند.
از سوی دیگر فشارهای دولتی برای افزایش وام دهی از سوی بانک‌های این کشور با هدف کاهش عواقب افزایش کسری بودجه، حجم سپرده‌ های این بانک ها را به شدت کاهش داده است.
عربستان سال گذشته بیشترین میزان کسری بودجه خود از سال ۱۹۹۱ تا کنون را با رقم نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار تجربه کرد و این کشور هم اکنون بالاترین میزان کسری بودجه را در میان کشورهای عضو گروه ۲۰ دارد.

 منبع: خبرگزاری دانشجو

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا