فضانوردان چینی راهی فضا شدند

موبنا – «این فضاپیما که موسوم به «شن جو – ۱۱» است ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح امروز دوشنبه (به وقت محلی) از مرکز پرتاب «جیو چوان» به فضا پرتاب شده است. دانشمندان چینی ۲۵ شهریور ماه سالجاری آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ ۲» را از صحرای «گبی» با یک راکت مدل «لانگ مارچ ۲ اف» به …

موبنا – «این فضاپیما که موسوم به «شن جو – ۱۱» است ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح امروز دوشنبه (به وقت محلی) از مرکز پرتاب «جیو چوان» به فضا پرتاب شده است.
دانشمندان چینی ۲۵ شهریور ماه سالجاری آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ ۲» را از صحرای «گبی» با یک راکت مدل «لانگ مارچ ۲ اف» به فضا فرستاده بودند و اینک قرار است دو فضانورد یاد شده به مدت یک ماه در این آزمایشگاه مستقر شوند.
«جین های پینگ» ۴۹ ساله که قبلا در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به فضا رفته، امروز برای سومین بار راهی فضا شد اما «چن دونگ» که او ۳۷ سال دارد برای اولین بار چنین ماموریت مهمی را انجام می دهد.
گفتنی است، اولین برنامه فضایی با سرنشین چین در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شد.
مقام های مسئول در امور هوا و فضای چین گفته اند که آمریکا سال هاست تلاش می کند جلوی پیشرفت های فضایی این کشور را بگیرد اما چین با پرتاب این سفینه سرنشین دار اجازه نمی دهد آمریکا کشور چین را در امور و علوم فضایی در انزوا قرار دهد.
دانشمندان هوافضای چینی پرتاب امروز را که به دنبال پرتاب آزمایشگاه فضایی صورت گرفته، فصل نوینی از اکتشافات فضایی این کشور عنوان می کنند.
چین تصریح کرده است که بازگشت سفینه ها، آزمایشگاه ها و ایستگاه های فضایی کشورهای دیگر به زمین؛ این کشور را به یگانه قدرت در این زمینه در فضا در یک دهه آینده تبدیل خواهد کرد.
این ششمین بار است که چین یک سفینه با فضانورد به فضا پرتاب می کند و گامی مهم در تکمیل آزمایشگاه فضایی محسوب می شود که قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی در فضا فعال شود.
چین از امسال عصر تازه ای از فعالیت های فضایی خود را آغاز کرده است و براساس برنامه های اعلام شده، این کشور تا سال ۲۰۱۸ میلادی یک ایستگاه فضایی را به فضا می فرستد و تا قبل از سال ۲۰۲۶ میلادی اعزام انسان به کره ماه را در برنامه دارد.
چین تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی نزدیک به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صرف برنامه سفینه های سرنشین دار کرده است که به اعتقاد این کشور یک هفتم از بودجه سال ۲۰۱۳ آمریکا برای همین منظور بوده است.
براساس گزارش سازمان هوافضای چین، حضور دو فضانورد به مدت یک ماه در آزمایشگاه فضایی، طولانی ترین ماموریت فضایی این کشور تاکنون محسوب می شود.
گزارش ها حاکی است که ماموریت فضایی این دو فضانورد دو برابر دوره قبلی است که ۱۵ روز طول کشید و آنها در این یک ماه در اتاقک آزمایشگاه فضایی معلق خواهند بود و به همین دلیل امکان زندگی طولانی مدت برای فضانوردان وجود ندارد.
تارنمای «یی سی» پیشتر به نقل از «جو سونگ پینگ» طراح ارشد آزمایشگاه فضایی چین نوشت: در طراحی اتاقک آزمایشگاه به وجود نور توجه ویژه ای شده و با بهره گیری از سیستم نورپردازی مناسب تلاش شده فضانوردان احساس اضطراب کمتری داشته باشند و بتوانند زندگی و کار خود را به شکلی مطلوب دنبال کنند.
او گفت که محیط داخل آزمایشگاه برای کار و زندگی فضانوردان بسیار مناسب است و با دارا بودن میز و لوازم مورد نیاز، آنها می توانند در این مدت یادداشت برداری کرده و برخی آزمایش های فضایی را هم انجام دهند.
آزمایشگاه به سیستم بلوتوث مجهز است و وقتی فضانوردان گوشی های بی سیم را مورد استفاده قرار دهند می توانند با مرکز فضایی چین در روی زمین مکالمه کنند.
منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا