سرگذشت جلال آل‎احمد را در سینماها تماشا کنید (عکس)

موبنا – ««این روزها مستند «نویسنده بودن» در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده است. این مستند که توسط مصطفی آل احمد ساخته شده و از روزهای ابتدایی مهرماه اکران عمومی شده است، به زندگی خصوصی ، اجتماعی، سیاسی و ادبی زنده یاد جلال آل‎احمد به همراه عکس‌ها و فیلم‎های به جامانده از …

موبنا – ««این روزها مستند «نویسنده بودن» در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده است.
این مستند که توسط مصطفی آل احمد ساخته شده و از روزهای ابتدایی مهرماه اکران عمومی شده است، به زندگی خصوصی ، اجتماعی، سیاسی و ادبی زنده یاد جلال آل‎احمد به همراه عکس‌ها و فیلم‎های به جامانده از نویسنده و نقدها و نظرهای موافق و مخالف نویسندگان‌، منتقدین و دوستانش می پردازد.
مصطفی آل احمد که دانش آموخته نقاشی و نمایش است و در گذشته فیلم سینمایی «پوسته» از او به نمایش عمومی درآمده بود، پیش از این در یادداشتی در مورد این مستند گفته است:«هر شخصیت فرهنگی بخشی از فرهنگی است که ما در آن زیست می‌کنیم، اگر بتوانیم از شر نگاه سیاه و سفیدی که نسبت به شخصیت‎های فرهنگی و علمی خود داریم خلاص شویم که گاه از آن‎ها قهرمان و گاه شیطان می‌سازد، شاید بتوانیم با درک بیشتری به نقد جامعه خود بپردازیم . شخصیت چند لایه و اثر گذار جلال آل احمد همیشه برای من این جذابیت را داشت که از طریق آن بتوانم به شناخت بیشتری از بخش‌هایی از جامعه به ویژه جامعه روشنفکری در چند دهه از پرفراز و نشیب ترین سال‌های نشر فکر و اندیشه پی ببرم.»
وی در ادامه می نویسد: «از ابتدای ساخت فیلم مستند «نویسنده بودن» تلاش من بر این بود تا نگاه و سلیقه شخصی خودم در جریان فیلم خودنمایی نکند. هدف اصلی همین بود تا پرهیز از دیدگاه‌های خصمانه یا چاکرانه و یا جعلی، آنچه به حقیقت زندگی نویسنده نزدیک بود را شناسایی کنم. در جریان تولید و تحقیق و ساخت آن، خود فیلم به من در این زمینه بسیار یاد داد. به این منظور، بیشتر به سراغ آنچه نویسنده درباره خود نوشته بود ( اتوبیوگرافی ) رفتم و از این رهگذر فکر می‎کنم، این نخستین مستندی است که با نگاهی مستقل و در عین حال با گردآوری نظرهای موافق و مخالف او ساخته شده است. هم‎چنین این مستند تلاش می‎کند تا تقریبا به زوایای زندگی جلال از تولد تا مرگ نویسنده و همه ابعاد خصوصی ، اجتماعی ، سیاسی و ادبی او نزدیک شود.»
این مستند سال ۱۳۹۱ ساخته شده است و حال این روزها پس از ۴ سال در گروه هنر و تجربه اکران عمومی شده است.
آثار گروه هنر و تجربه علاوه بر تهران، هم اکنون در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، کرج، قم، اهواز، بابل، اصفهان، یزد، نوشهر و گرگان نمایش داده می شود.
منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا