بهترین و بدترین غذاها برای دیابتی‌ها-قسمت دوم

موبنا – دارچین –بخورید! تحقیقات انجام گرفته روی این ادویه خوش‌ عطر و طعم به تازگی آغاز شده و نتایج جالب‌توجهی به دنبال داشته است. در یک تحقیق، تعدادی از افراد بالغ که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند به دو دسته تقسیم شدند؛ به یک گروه هر روز دوز مشخصی دارچین دادند و به …

موبنا – دارچین –بخورید!
تحقیقات انجام گرفته روی این ادویه خوش‌ عطر و طعم به تازگی آغاز شده و نتایج جالب‌توجهی به دنبال داشته است. در یک تحقیق، تعدادی از افراد بالغ که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند به دو دسته تقسیم شدند؛ به یک گروه هر روز دوز مشخصی دارچین دادند و به گروه دیگر یک دارونما. گروهی که دارچین استفاده کردند پس از مدتی شاهد کاهش سطح قند خون خود بودند. با اینکه تحقیقات بیشتری نیاز است تا گفته شود تاثیر دارچین دقیقا چقدر است، استفاده از مقداری دارچین در طول روز به شکل ترکیبی در ماست، اسموتی و سایر غذاها ضرری ندارد.
نمک -بخورید اما مواظب باشید!
مسئله نمک برای کسانی که دیابت دارند بسیار مهم است، چون مصرف بالای سدیم با فشار خون و کلسترول بالا و بیماری قلبی در ارتباط است. اما اینکه چه مقدار نمک مناسب است جای بحث دارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند افراد بالغ روزانه بیش از ۲٫۳۰۰ میلی‌گرم سدیم و افرادی که دیابت دارند بیش از ۱٫۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند. انجمن دیابت آمریکا هم توصیه می‌کند بیش از ۲٫۳۰۰ میلی‌گرم استفاده نکنید، مگر اینکه فشار خون داشته باشید که در این صورت باید با پزشک‌تان مشورت کنید. هر کدام از این روش‌ها را که دنبال ‌کنید، فرقی نمی‌کند؛ فقط سعی کنید استفاده از نمک‌دان را کم کنید و به جای غذاهای آماده و بسته‌بندی شده از غذاهای تازه و کامل استفاده کنید.
ژله‎‌، مربا و آب‌میوه‌ -نخورید!
گول برچسب‌هایی نظیر «کاملا طبیعی»، «میوه‌های واقعی» یا «ارگانیک» را نخورید. ژله‌، مربا، نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها معمولا سرشار از قند اضافی، کربوهیدرات و کالری به همراه مقدار کمی مواد مغذی هستند. به علاوه، مقدار فیبر موجود در چنین غذاهایی بسیار اندک است. بنابراین کربوهیدرات موجود در آن به سادگی قند خون شما را بالا می‌برد. بنابراین، سعی کنید میوه‌های کامل مصرف کنید چون هم قندشان طبیعی است و هم فیبر زیادی دارند.
لبنیات –بخورید!
لبنیات بهترین منبع کلسیم و ویتامین D است که با علائم دیابت مبارزه می‌کنند. شیر، پنیر و ماست بهترین گزینه‌های موجود هستند. یافته‌های یک مطالعه جدید نشان داده است زنانی که در روز بیش از ۱٫۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و بیش از ۸۰۰ واحد ویتامین D مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مقدار کمتری مصرف می‌کنند، ۳۳٪ کمتر به دیابت مبتلا می‌شوند. شما می‌توانید این دو ماده مغذی را از سایر مواد غذایی نیز دریافت کنید، اما هیچ‌کدام از آنها مانند لبنیات غنی نخواهند بود. بنابراین به مصرف محصولات کم‌چرب یا بدون چربی روی بیاورید تا چربی اشباع دریافت نکنید.
ماهی تن –بخورید!
ماهی تن یک ماهی شگفت‌انگیز است؛ یک تکه ۹۰ گرمی از ماهی تن حاوی ۱٫۳۰۰ میلی‌گرم امگا۳ و مقدار قابل‌توجهی ویتامین D است. اما ماهی تن می‌تواند حاوی جیوه نیز باشد. ترکیبی که ممکن است به مشکلات عصبی دامن بزند. برای اطمینان ماهی تن کنسروی بخرید و مصرف این ماهی را به ۳۵۰ گرم در هفته کاهش دهید. نحوه مصرف: شما می‌توانید این ماهی را در قالب ساندویچ یا سالاد تن ماهی، روی کراکر گندم به عنوان میان‌وعده و یا در کنار استیک استفاده کنید.
جو –بخورید!
یکی از سالم‌ترین دانه‌هایی که ممکن است از آن غافل باشید، جو نام دارد. جو سرشار از نوع خاصی فیبر محلول است که بتاگلوکان نامیده می‌شود. تحقیقات نشان داده که بتاگلوکان می‌تواند سطح کلسترول‌های بد را در بدن پایین بیاورد. محققان در یک بررسی جدید دریافتند که مصرف ۳ گرم جو در روز می‌تواند سطح کلسترول‌های بد را در بدن شما به میزان ۸٪ کاهش دهد. به لطف وجود فیبر فراوان، جو می‌تواند قند خون شما را ثابت نگه دارد و کمک کند به مرور زمان وزن کم کنید. این دانه حتی مقدار کمی کلسیم هم دارد.
انواع توت –بخورید!
توت‌ها آب‌نبات‌های طبیعت هستند؛ اما برخلاف این شیرینی‌ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان موسوم به پلی‌فنول هستند. یک فنجان تمشک ۷٫۶ گرم و یک فنجان زغال‌اخته ۳٫۵ گرم فیبر دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها نیز به سلامت شما کمک می‌کنند. یافته‌های به دست آمده از مطالعه سال ۲۰۰۸ که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که به مدت ۸ هفته از انواع توت استفاده می‌کنند، کمتر دچار مشکلات قلبی، افت فشار خون و افزایش کلسترول‌های خوب در بدن مواجه می‌شوند.

 منبع: prevention

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا