آماده‌باش و هشدارهای آتش‌نشانی برای هیات‌ها

موبنا – سعید شریف زاده درباره تمهیدات و تدابیر آتش‌نشانی در ایام ماه محرم گفت: براساس هماهنگی‌هایی که با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری انجام داده یم، قرار شد که تکایا و مساجد قبل از آغاز ماه محرم تاییدیه‌ ایمنی از آتش نشانی دریافت کنند که برای انجام آن عوامل آتش‌نشانی به محل‌های احداث …

موبنا – سعید شریف زاده درباره تمهیدات و تدابیر آتش‌نشانی در ایام ماه محرم گفت: براساس هماهنگی‌هایی که با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری انجام داده یم، قرار شد که تکایا و مساجد قبل از آغاز ماه محرم تاییدیه‌ ایمنی از آتش نشانی دریافت کنند که برای انجام آن عوامل آتش‌نشانی به محل‌های احداث تکایا و همچنین حسینیه‌ها و مساجد رفته و نکات ایمنی لازم را به مسئولان آن ارائه کردند.

وی با بیان اینکه امسال عوامل آتش‌نشانی نسبت به شارژ کپسول‌های خاموش‌کننده هیات‌ها، حسینیه‌ها و مساجد اقدام کرده‌اند، گفت: همچنین موارد ایمنی لازم در مورد سیم‌کشی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، داربست‌ها و … به متصدیان این اماکن ارائه شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از استقرار خودرویی و موتوری آتش‌نشانی در اطراف حسینه‌ها و مراکز پرتجمع خبر داد و گفت: در این ایام تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز در اماده‌باش‌هستند. از رانندگان و شهروندان نیز می‌خواهم که هنگام تردد خودروهای امدادی اجازه حرکت را به آنها داده و با امدادگران همکاری لازم را داشته باشند.

شریف‌زاده همچنین با اشاره به فعالیت تکایا و هیات‌های عزاداری، توصیه‌ها و هشدارهایی را به متصدیان این اماکن و سوگواران حسینی ارائه کرد و گفت: براساس استانداردها باید در فضاهای تجمعی و پرتراکم نظیر هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، زیارتگاه‌ها و … به ازای هر ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج و به ازای هر ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر، سه راه خروج درنظر گرفته شود و برای جمعیت بیش از هزار نفر نیز باید چهار راه خروجی با فاصله استاندارد از هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این راه‌ها می‌بایست باز و فاقد هرگونه مانع باشد خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که به کرات باعث حادثه در هیات‌ها و تکایا شده اتصال سیم‌ها و بروز آتش‌سوزی ناشی از این موارد است که در این خصوص رعایت فاصله مناسب میان سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد مصالح قابل اشتعال نظیر فرش، پشتی، تابلو، پرچم، پلاکارد و … الزامی است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اینکه فیوزهای برق می‌بایست استاندارد باشد، اظهار کرد:‌گاه دیده شده به ویژه در هیات‌ها از راه‌های عجیبی برای برق‌کشی استفاده می‌شود و مسئولان آن با توجه به کوتاه بودن زمان فعالیت به مسائل این‌چنینی بی‌توجه‌اند، در حالی که پرهیز از بکارگیری از فیوزهای تقویت شده و غیراستاندارد امری ضروری است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی استفاده از لامپ‌های برق با ولتاژ بالا بدون حباب و حفاظ مناسب، گرفتن چندین انشعاب از یک فیوز برق، وارد کردن بار بیش از ظرفیت به کابل‌ها و … از دیگر مواردی است که احتمال آتش‌سوزی در هیات‌ها را افزایش می‌دهد و باید از آن پرهیز شود.

شریف‌زاده با اشاره به استانداردهای لازم برای وسایلی همچون اجاق‌گاز و … در اشپزخانه هیات ها و تکایا خاطرنشان کرد: به هنگام گرفتن انشعاب از لوله کشی گاز حتمااز شلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود، همچنین وسایلی نظیر اجاق گاز و بخاری را باید با فاصله حداقل یک متر از پشتی، فرش، پرچم و … نصب کرد.

سالمندان و کودکان در نزدیک راه خروج مستقر شوند

وی از مسئولان هیات‌ها و تکایا خواست محل استقرار افراد سالخورده و اطفال را از دیگر عزاداران جداکرده و در نقطه‌ای نزدیک به راه خروج قرار دهند و گفت: یکی دیگر از موارد که باید مورد توجه باشد جهت بازشدن درهاست. جهت باز شدن درها نباید به گونه‌ای باشد که خروج جمعیت موجب بسته شدن آن شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی را اشتباه رایجی دانست که در هیات‌ها و تکایا برای جلوگیری از نشت رطوبت انجام می‌شود و افزود: این کار احتمال آتش گرفتن و سرعت رشد آتش را افزایش می‌دهد.

وی از متصدیان هیات‌ها خواست در هیات‌ها و تکایای خود حتما کپسول آتش‌نشانی متناسب با مساحت و جمعیت نصب کنند و گفت: یکی از اماکن مهمی که نصب کپسول آتش‌نشانی در آن ضرورت دارد محل طبخ غذا و آشپزخانه هیات‌هاست که در این خصوص باید نکات ایمنی لازم انجام شود. همچنین محل طبخ غذا باید دور از محل عزاداری باشد.

شریف‌زاده با تاکید بر اینکه تلاش آتش‌نشانی ارتقا ایمنی عزاداران حسینی است اظهار کرد: این امر میسر و شدنی نخواهد شد مگر با همراهی شهروندان و مسئولان هیات‌ها، تکایا، مساجد و دیگر اماکن برگزاری مراسم‌های عزاداری. از این‌رو از شهروندان می‌خواهم در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود اولویت خروج را به بانوان، سالمندان و اطفال داده و با حفظ خونسردی خود با شماره ۱۲۵ تماس گیرند و از اقدامات عجولانه و غیرمنطقی پرهیز کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا